„Îmi place wellness-ul”, „Merg la SPA” sunt doar câteva dintre afirmațiile celor care au făcut din wellness și SPA un fel de „noul mers la sală”. Obiceiuri sănătoase, nutriție echilibrată, mișcare zilnică, natură, relaxare. Pasionații unor asemenea tendințe sunt din ce în ce mai mulți la nivel mondial. E adevărat că și ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani la toate nivelurile cu omenirea a accentuat această „foame” de stare de bine.
Dacă nu știați, România se află pe locul 51 în lume după valoarea generată de întreaga industrie de wellness din ţară în anul 2020, potrivit raportului de cercetare realizat de Global Wellness Institute. Este foarte clar că oamenii își doresc mai mult decât relaxare.
Despre ce își doresc mai exact oamenii de la acest domeniu în expansiune – de fapt un Univers în sine, stăm de vorbă cu Loredana Chis, Spa Manager Dolce Vita SPA, Grand Hotel Italia Cluj, SPA care se va deschide pana la finalul anului. Loredana este la bază Kinetoterapeut cu specializare pe Balneo – fiziokinetoterapie și Recuperare Medicală și deține certificări multiple pe Management, Leadership, SPA&Wellness. Din 2008 lucrează în domeniul Wellness&SPA. A profesat în hoteluri și Resorturi de 5* în România, în calitate de SPA Manager. A câștigat premiul „Best SPA Manager of the year 2023”. Este mentor în programul de Mentorat DespreSPA, pentru SPA managerii din Romania. De asemenea, este Learning & Development Director si Trainer in Scoala de SPA Management SPA-Edu program care va incepe in luna noiembrie a acestui an.
***
Potrivit OMS, wellness reprezintă „o stare de bunăstare fizică, mentală și socială completă și nu doar absența bolii sau a infirmității”. Parcă sună prea savant. În România sunt înca multe persoane care nu stiu exact ce înseamna wellness! Tocmai de aceea nu ar strica să ne definești un pic conceptul, mai ales ca specialist dedicat în acest domeniu.
Wellness este un cuvânt complex, poate și nou, într-adevăr, pentru multe persoane din România. Dincolo de denumire, acest concept există de multe decenii, din perioadele în care auto-vindecarea și prevenția erau o normalitate, la nivel intuitiv. Cu timpul, lucrurile au evoluat și Wellness-ul reprezintă azi mult mai mult decât o stare de bine fizică. La baza lui stau alegerile pe care le poți face pentru a fi bine fizic, mental și emoțional. Wellness este despre echilibrul pe care îl simți în interiorul tău.
Zona de wellness&wellbeing presupune produse de îngrijire personală, de hrană sănătoasă, activitate fizică, turism de wellness, mental wellness…Un câmp extrem de vast. Până unde poate merge „foamea” de stare de bine? (Wellness vs Wellbeing)
Ce întrebare bună! Aș putea răspunde simplu…nu există limită! Este un domeniu extrem de complex.
Am definit ce înseamnă Wellness-ul, însă când vorbim de Wellbeing ne putem gândi la acea starea de fericire, care include și starea de bine interioară (conexiunea trup – minte – suflet, în traducere modernă: Self Wellness) dar este influențată și de factori externi: relațiile cu cei din jur, jobul și întreagă viață profesională, situația financiară, mediul și chiar comunitatea în care trăim. La nivel fizic, totul este mai simplu, cel puțin teoretic. Toată lumea știe cum trebuie să ai grijă de corpul tău ca să îl menții sănătos. Autodisciplina constă în activități fizice regulate, o alimentație echilibrată, o bună hidratare și odihnă corespunzătoare. Însă, dacă ne gândim la mental și/sau emoțional wellness, lucrurile se complică. Acesta este sectorul în care puțini excelează. De ce? Pentru că pentru o stare de bine mentală ai nevoie să investești timp și energie în activități intelectuale, activități creative și recreative, dezvoltare personală, meditație și lista poate continuă…
Emoțional Wellness necesită o atenție aparte deoarece de cele mai multe ori emoțiile pe care le avem reprezintă piesa de rezistență a stării noastre de bine. Când în jurul tău nivelul de stress este la cote ridicate, este foarte greu să înțelegi emoțiile celor din jur și să gestionezi situațiile provocatoare cu autocontrol și empatie.
Noutatea este că această „nevoie” de stare de bine s-a accentuat mult după perioada critică 2019-2020. Putem afirma că pandemia de Covid-19 a adus în atenție domeniul Wellness, la nivel mondial. Oamenii au început să înțeleagă importanța prevenției, dar mai mult, au început să încadreze serviciile și activitățile generatoare de Stare de Bine în sectorul investițiilor, nu a cheltuielilor. Astfel, serviciile și facilitățile unui SPA sau a unui Club de Wellness își fac tranziția din “Răsfăț” în “Necesitate”.
Din fericire, în sectorul Corporate, se investește tot mai mult în programe de Wellbeing pentru angajați deoarece starea de bine a acestora este interdependentă cu creșterea nivelului de productivitate și performanță, gradul ridicat de retenție, scăderea rezilienței în față provocărilor și/sau dezvoltarea unui mindset de creștere. Astfel, programele de Wellbeing au devenit vitale în cadrul companiilor care își doresc succes.
Ai cochetat cu sportul, dar în cele din urmă ai ales Universitatea de Medicină și Farmacie din Cluj, Facultatea de Balneofiziokinetoterapie și Recuperare Medicală. De ce această alegere? Se poate spune că de aici începe povestea ta?
Sportul a fost cea mai valoroasă descoperire a copilăriei mele. Când faci sport de performanță la o vârstă fragedă, ajungi să îți cunoști corpul și să înțelegi ce lucruri grozave poate face dacă îi oferi atenție, îl asculți și ai grijă de el.
În liceu, odată cu pierderea tatălui meu, s-a instalat în mintea mea nevoia de a ajuta oamenii. Atunci eram convinsă că poți oferi ajutor real doar dacă ești cadru medical. Îmi era familiară suferința generată de o afecțiune grea și credeam că merită să investesc mult timp și energie în acumularea cunoștințelor care să mă ajute să vindec.
Prevenția am înțeles-o în anii de facultate și de atunci a început, într-adevăr, povestea mea conștientă în domeniul Wellness. Au urmat ani intenși de studiu, cursuri de specializare, experiența de a lucra în locații de top și nu am în plan să mă opresc prea curând. Din contră, încerc să mă implic în cât mai multe proiecte prin care să creștem nivelul SPA, Wellness și Wellbeing din România.
Ce ne poți spune despre calitatea serviciilor în toată piața SPA din România? Excelează România la acest capitol sau mai sunt multe de făcut?
Mai este mult până să putem vorbi de excelență în piață SPA din România dar spun, cu încredere, că suntem pe drumul cel bun! Sunt câteva locații care reușesc să ofere servicii de calitate și ne mândrim cu ele.
Dar în lipsa unor școli de SPA în România sau chiar a nomenclatoarelor de meserii pe acest sector, nu am putut avea prea multe așteptări sau pretenții ca standardul în România să fie unul ridicat, până acum. Anul acesta am dezvoltat, împreună cu colegii din SPA-Edu, prima Școală de SPA Management din România, al cărui program a început pe 6 noiembrie și va fi cel mai complex program de pregătire SPA care a existat vreodată la noi în țară.
Pe lângă acest lucru, tot mai mulți investitorii au înțeles că SPA-ul nu poate fi făcut “după ureche” și apelează la consultanți specializați pe SPA & Wellness care pot oferi asistență și îndrumare în fiecare etapă a dezvoltării și a funcționării.
Cum este să fii Manager SPA&Wellness în hoteluri și resorturi de 5* din România?
Provocator! Dar aceasta este partea frumoasă. Când lucrezi în locații cu standarde, orice zi reprezintă o provocare. Ești liderul unei echipe care trebuie să ofere excelență, ești în direct contact cu oaspeți care vizitează des multe locații Spa, au termene de comparație, au așteptări mari și nevoi diferite. Astfel, ești obligat să inovezi mereu, să analizezi, să înveți și să transformi lucrurile foarte bune în unele excepționale. Nu este loc și timp de greșeli. O greșeală poate duce la zeci sau chiar sute de clienți pierduți. Nici un Spa nu își permite așa ceva.
Ne poți dezvălui câteva dintre tendințele Wellness&SPA ale viitorului? Deja sunt tot mai căutate vacanțele pentru reechilibrare fizică și psihică, spre exemplu.
Turismul Wellness devine tot mai căutat în întreaga lume. Destinațiile care încurajează relaxarea și reechilibrarea psiho-emoțională sunt pe primul loc în preferințele clienților iubitori de Wellness&SPA. Însă, pentru cei care își doresc să se încadreze cu succes în categoria Wellness&SPA Destination, nu mai este suficient să pună la dispoziția clientului o locație în natură, piscine, saune și masaje.
Este nevoie de o filosofie SPA&Wellness cu impact, un concept unic, cu un Meniu SPA care include Tratamente și Ritualuri ce au la bază protocoale unice și sunt folosite produse de cea mai bună calitate, care să fie în sinergie cu conceptul. Au succes cei care pun în permanență accent pe inovație, analizează și creează pachete adaptate nevoilor consumatorilor. Azi, clienții caută experiențe în camerele de tratament, saune, spații de relaxare, în piscine sau în zone de fitness.
Paradoxal, deși nevoia de relaxare și intimitate este foarte mare în destinațiile Wellness&SPA , clienții caută experiențe în care există interacțiunea umană. Este momentul în care nu se mai pot face compromisiuri în ceea ce privește serviciile oferite pentru că detaliile contează mai mult că niciodată.
Varietatea și oferta pieței Spa are o dinamică bună, oferind tot mai multe noutăți și opțiuni: meniuri SPA minimaliste sau complexe, Ritualuri Semnătură unice, experiențe multisenzoriale, activități de dezvoltare personală, planuri de nutriție sau programe de detox (fizic, mental sau digital).
„Ai mereu grijă la trenurile care ajung în gara ta”…Ai spus undeva acest lucru și mi-a plăcut. Deși este de la sine înțeles ce înseamnă acest „sfat” – eu prefer să îi spun metaforă, poți exemplifica un pic mai mult? Și da, poate chiar ai un sfat… wellness pentru cei ce înfruntă viața și profesia, dincolo de metaforă.
Oportunitățile vin și pleacă mereu. Este destul de ușor să ratezi o oportunitate importantă, la fel cum este foarte simplu să preiei mai mult decât poți duce la un moment dat al vieții tale. Trebuie să fim atenți la ceea ce se întâmplă în interiorul nostru, să analizăm tot ce este în jur, să conștientizăm punctele noastre forțe, să ne concentrăm pe ele și să facem alegerile care ne duc în direcția pe care ne-o dorim.
Un sfat? Când alegi domeniul SPA, asigura-te că, înainte de toate, te pasionează. Când devii ambasadorul industriei și al profesiei, este important să știi dacă îți dorești cu adevărat să aduci „starea de bine” în viața fiecărui oaspete. Serviciile Spa cer multă atenție, ascultare și empatie. Nu uita, experiența clientului începe întotdeauna înainte să ajungă în locație. Fii atent la nevoile lui, întâmpină-l, creează-i experiență unică și bucură-te de zâmbetul care ți-l oferă la plecare. Este dovada că ceea ce ai învățat, funcționează.