Sâni. O expoziţie cum nu s-a mai făcut. Acesta este titlul a ceea ce reprezintă o premieră absolută în materie de expoziţii româneşti. Expoziția poate fi văzută la Art Safari, în Palatul Dacia-România din București și nu este singura: Femei extraordinare pictore și sculptore (da, da, exact așa și o să vedeți dacă citiți ceea ce urmează de ce) își dezvăluie într-o altă expoziție, în același loc, nume și creații, necunoscute poate de publicul larg.
Înainte de a aborda capitolul „Sâni”, aflați că o serie de expoziţii dedicate Reginei Maria a României, Ceciliei Cuţescu-Storck, prima femeie profesor de artă din Europa, dar şi uneia dintre cele mai importante fotografe contemporane din Germania, Sibylle Bergemann, se numără printre propunerile noii ediţii Art Safari, dedicată în exclusivitate femeilor, deschisă la Palatul Dacia-România. Este prezent și noul val de artiste contemporane – Young Blood 3.0, ale căror creații (o parte) pot fi văzute şi la Promenada Mall, între 19 septembrie şi 17 noiembrie.
Cu alte cuvinte, forţa creatoare a femeilor este dezvăluită între din 6 septembrie şi până în 15 decembrie, la Art Safari. Cum a apărut această idee? Memorabilă aș putea spune, deoarece, nota bene: unele dintre tablourile expuse (mă refer în special la cele din seria „femei pictore și sculptore”) poate nu vom mai avea vreodată ocazia să le vedem la București, fiind aduse de la Muzeul Brukenthal, ori la de la Muzeul Peleș, ori din colecții private.
Ediție dedicată femeilor la Art Safari
„Această idee cu femeile nu ne aparţine. (…) Am avut onoarea într-o zi să vorbesc cu domnul Horia-Roman Patapievici, care m-a oprit pe stradă şi mi-a zis: ‘Doamna Ciocan, ce ziceţi dacă am face o ediţie Art Safari dedicată femeilor? Şi am zis ‘Femeilor? Eu nu m-am gândit niciodată la asta, este o idee genială. Da. O să vorbesc cu echipa şi bineînţeles facem o ediţie dedicată femeilor’”, a afirmat Ioana Ciocan, CEO Art Safari şi comisar al României la Bienala de Artă de la Veneţia, la conferinţa de presă de inaugurare.
Dacă aveți de gând să vizitați aceste expoziții memorabile la Art Safari, recomand să începeți cu…nu, nu cu Sâni, ci cu Sibylle Bergemann! Modă, artă, cultură – prin lentila unei femei”, o expoziţie realizată în parteneriat cu sprijinul Institutului pentru Relaţii Internaţionale şi al Ambasadei Republicii Federale Germania în România. Oferă o imagine de ansamblu asupra întregii opere a uneia dintre cele mai importante fotografe contemporane din Germania, Sibylle Bergemann (1941-2010), o legendă a fotografiei contemporane. Fotografiile Sibyllei au apărut în celebre publicaţii internaţionale, Die Zeit, Der Spiegel, Stern, New York Times şi Geo, lucrările ei fiind incluse în numeroase muzee şi colecţii. Și fiți atenți: nu ratați un documentar despre ea, care se derulează într-o „cămăruță” alăturată expoziției dedicată fotografei. Este atât un film-document (anii RDG, anii Zidului, oamenii și cultura Berlinului de atunci etc.), cât și o mărturie emoționantă (ancorată în tristețe aș putea spune) în ceea ce privește viața artistei.
Diplomatul german a caracterizat-o pe artistă drept „un fotograf remarcabil care şi-a dezvoltat un stil unic”, în care a reuşit să surprindă momentul şi „spiritul întregii societăţi”. El a remarcat „marea varietate de instrumente noi, de la camerele tradiţionale la aparatele Polaroid”, „concentrarea artistei pe implicarea puternică în fotografia de modă”, ca şi „fotografiile-portret remarcabile”.
Art Safari: Cum să vizitați expozițiile
Recomandabil ar fi să începeți cu Sibylle Bergemann și Sâni, să faceți o mică pauză și apoi mergeți spre celelalte expoziții (despre care v-am vorbit mai sus), deoarece veți intra în altă lume. Personal, consider că e mai bine să traversați totul dinpre viitor spre trecut…Depinde din ce „unghi” priviți, sau cum receptați totul. Eu nu am făcut așa cum v-am recomandat! Recunosc că am fost epuizată la final.
Am început cu tablourile Ceciliei Cuţescu-Storck – despre care recunosc că pe unele dintre ele nu le-am văzut niciodată și mi se par incredibile. „Cecilia Cuţescu-Storck. Prima femeie profesor de artă din Europa”, a cărei curatoare este Ana Maria Măciucă-Pufu, muzeograf – Pinacoteca Muzeului Municipiului Bucureşti, prezintă un remember al creaţiei celei care a animat cultura noastră şi a îmbogăţit simţitor viaţa artistică, a deschis drumurile artei monumentale şi a realizat cele mai inspirate şi mai valoroase picturi murale laice din timpul său.
Am trecut la un capitol distinct în cadrul ediţiei, genial: cel dedicat Asociaţiei „Femeile pictore şi sculptore”, care a fost întemeiată în 1916, la Bucureşti, de artistele Cecilia Cuţescu-Storck, Olga Greceanu şi Nina Arbore, sub patronajul Reginei Maria. Printre marile artiste evocate figurează: Olga Greceanu, Lucia Dem. Bălăcescu, Irina Codreanu, Micaela Eleutheriade, Margareta Sterian, Ligia Macovei, Rodica Maniu (Mutzner), Nina Arbore, Miliţa Petraşcu, Magdalena Rădulescu, Lola Schmierer Roth. Expoziţia este curatoriată de Alexandra Ilniţchi-Ardelean, de la Muzeul de Artă Braşov. „A fost o întreagă discuție pe rețelele sociale despre exprimarea <pictore și sculptore>, ni s-a spus chiar că am greșit exprimarea…Nu, nu am greșit, e corectă în spiritul epocii, ba chiar și în spiritul prezentului această <variantă>”, a spus Ioana Ciocan.
Este interesant cum a „sfârșit” această Asociație (veți afla din expoziție, sau pe viitor dintr-un articol separat de pe oficiuldestiri.ro) . Câteva indicii: femei, tablouri îndrăznețe, epocă îndeajuns de conservatoare…
Citiți și: Știați că Regina Maria a „desenat” piese de mobilier? Unde în București puteți găsi ce a creat
Art Safari: Un imens hub cultural și Regina Maria
Apoi, am trecut la Regina Maria (obiecte prețioase și superbe personale, fotografii de familie, mobilier făcut după desenele Reginei Maria, filmul încoronării remasterizat – care deși ține câteva minute, l-am tot privit la relanti de parcă nu îl mai văzusem niciodată, sentimente, oameni, chipuri, toți oamenii aceia pătrunși de solemnitatea unui moment dintr-o Românie cu trecut abscons). Pasionată întreaga viaţă de grădini şi de natură, regina a pictat exclusiv flori – crini, maci, irişi, nuferi – într-o manieră specifică stilului Art Nouveau, fiind atrasă şi de designul de mobilier, o parte a creaţiei putându-se vedea în expoziţie, realizată în colaborare cu Muzeul Naţional Peleş, Muzeul Naţional Brukenthal şi Muzeul Naţional Cotroceni, dar şi cu importante colecţii private.
„Venim astăzi, aici, cu această expoziţie, într-un imens hub cultural, ca să o integrăm pe regină în rândul artistelor epocii sale, pentru că ea, se ştie foarte bine, a fost în 1912 preşedinta de onoare a Societăţii ‘Tinerimea artistică’, a fost o mare iubitoare a artei, a picturii, a sculpturii, a fost o mare colecţionară, a participat, chiar cu creaţii proprii, la expoziţiile Tinerimii artistice, a cumpărat artă de la pictorii vremii sale, a mers în anii ’30 la expoziţiile de artă. (…) A fost o figură formidabilă a istoriei noastre şi faptul că o putem evoca astăzi, aici, şi o putem prezenta în inima Bucureştiului pentru o bună perioadă de timp multor iubitori ai artei şi istoriei nu facem decât să ne încurajeze şi să arate că demersul nostru este binevenit”, a spus directorul Muzeului Naţional Peleş, Narcis Dorin Ion.
Atenție la tablourile „femeilor pictore și sculptore”. Geniale
Am ajuns la „Sâni” – o expoziție inedită recunosc, tablouri ale pictorilor români celebri despre care nu știam că au pictat și așa ceva („cum să trăiască altfel? căci nu puteau să facă bani numai din peisaje poetice, ori portrete” – am auzit pe cineva cometând). „Sâni”, aduce împreună o gamă diversă de reprezentări ale sânilor în arta românească, de la 1880 până în prezent, oferind astfel o perspectivă amplă asupra transformărilor acestui motiv artistic în cultura vizuală. În expoziţia din Art Safari, vizitatorii pot vedea lucrări ale artiştilor Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Iosif Iser, Camil Ressu. Însă nu lipsesc lucrări de artă contemporană, precum cele semnate de Raluca Ilaria Demetrescu, Ondine Slimovschi, Alexandru Rădvan, Dumitru Gorzo sau Roman Tolici.
Am încheiat cu Sibylle Bergemann (despre care v-am relatat) și am dat doar o fugă pe la expoziția „Young Blood 3.0. Noul val de artiste contemporane”, curatoriată de Călina Coman.
Și da, e adevărat că biletul de intrare la toate expozițiile costă (nu vă scriu aici, vedeți mai bine pe site-ul Art Safari, că sunt mai multe variante acolo, puteți vizita și separat, la alegere, care dintre expoziții v-ar atrage). Dar dacă renunțați la niște chestii, e păcat să nu vedeți ediția Art Safari de acum, deoarece de data aceasta (bine, asta zic cam mereu) chiar sunt oameni, opere și mărturii ale timpului cu care nu știu când veți mai avea ocazia să vă „confruntați”. Repet: atenție la tablourile „femeilor pictore și sculptore”. Geniale. Ca și poveștile lor de viață pe care le veți citi pe pereți. La propriu. Ambasadorul Germaniei la Bucureşti, Peer Gebauer, a remarcat faptul că tema noii ediţii Art Safari se concentrează pe lucrările unor femei „extraordinare, femei puternice, care au modelat în mod semnificativ arta şi cultura”.
Voi reveni și cu alte povești de aici, am tot timpul până în decembrie, când va fi o altă ediție-surpriză.
Citiți și: Exclusiv. De ce am văzut doar 299 de genți la Art Safari Stars Editions /Galerie Foto