„Puteți urca pe podiumuri. Sunt special așezate în fața vitrinelor, pentru a vedea mai bine gențile”, ne spune cineva care are grijă ca toată lumea să fie foarte bine informată despre ceea ce este expus. Suntem la Art Safari, eveniment ce a revenit cu o nouă ediție, pe perioada 29 septembrie-14 ianuarie 2024: Art Safari Arts Editions, tot la Palatul Dacia-România de pe bucureșteanul Lipscani.
Depinde din ce punct o privești, dar mi se pare că ediția de data aceasta a atins gradul de extravaganță cu artă plus decadență și marketing, pe care, de ce nu, și l-au propus organizatorii, un melanj s-ar putea spune perfect. O să vă spun și un mic secret de vizitare a acestei expoziții cu trei teme, pe care vi-l dezvălui la finele reportajului, ca să fiu sigură că ați avut răbdarea să citiți tot…
Prin urmare, la această ediție Art Safari aveți de-a face în primul rând cu tema „Bags: Inside Out” – clar extrem de vânată de instagrameri. Pot fi văzute aproape 300 de genți: realizată în colaborare cu celebrul Victoria and Albert Museum Londra, expoziția prezintă de la poșete minuscule – bune de ținut în vârful degetului, la cufere de călătorie luxoase, din secolul al XVI-lea și până în prezent.
În fapt, expoziţia e gândită ca o plimbare cronologică a genții! Spre exemplu, armata a fost și ea deschizătoare de drumuri pentru geanta ca accesoriu de maximă utilitate (vezi în Galeria Foto, geanta pentru masca de gaze)
De la rucsacuri și până la poșete Versace sau valize Louis Vuitton, prima temă a expoziției – „Bags: Inside Out”, explorează stilul, funcționalitatea și designul genții! Accesoriul suprem. După ce s-au plimbat prin Belgia, Anglia și Asia, gențile inedite, faimoase, au ajuns pentru prima dată la București. Pe scurt, „Bags: Inside Out”, curator: dr. Lucia Savi, asistent curator: Jessica Harpley, în parteneriat cu Victoria & Albert Museum, Londra, design de expoziţie: Diana Nicolaie
„Nu rata poșetele iconice expuse!”
„Aici sunt genți care costă enorm. Exact în acest spațiu mic se află o avere”, îmi șoptește cineva când trec fugitiv printr-un scuar cu unele genți mici, dar prețioase. „Nu rata poșetele iconice expuse!”, îmi spune altcineva. Ei bine, tocmai asta am făcut! Dar cum să nu le ratez când m-am dus exact ca un fluture de noapte atras de lampă, către vechile genți de călătorie, iconice în felul lor. Le-am studiat, am încercat să le văd cu ochii minții poveștile, fără a mai citi, la majoritatea dintre ele, prețioasele indicații. Lucru pe care l-am făcut abia acasă, studiind fotografiile.
La modul general, e adevărat că nu se pot rata geanta „Kelly” Hermès – numită în onoarea lui Grace Kelly sau „Lady Dior” – inspirată de Prințesa Diana. Dar cum e să realizezi tot abia acasă că nu ai văzut geanta lui Carrie din Sex and the City, prea absobită fiind de o veche geantă pe care scrie „Constantinople”, sau de un vechi cufăr de călătorie. Da, unul din seria aceea de cufere luxoase, cu care doamnele din înalta societate călătoreau, în trecut, în Statele Unite ale Americii.
Faimoasa „Baguette” Fendi purtată de Sarah Jessica Parker în una dintre scenele din Sex and the City (episodul în care un hoț încearcă să o jefuiască, cerându-i geanta, iar personajul Carrie spune :“This is not a bag, it’s a Baguette!”) era chiar „pe vizavi” de cufăr. Din fotografiile reanalizate a reieșit și a doua ratare a genții cu pricina. Cocoțată pe podiumul acela cu paiete mă uitam absorbită la Tod’s Unicorn D-styling Bag (vezi în Galeria Foto). Iar alături, ghiciți ce? Era chiar geanta lui Carrie! Nicio șansă să o observ, dar veți observa dumneavoastră ratarea tot în Galeria Foto de mai jos. O fi fost ea cel cam al 300-lea „obiect”? Asta e, le-am văzut pe celelalte 299… „Experiența vizitatorului este împărțită în 3 etape: introducere în istoria genții, design îndrăzneț și celebritate și procesul de manufactură”, spune Diana Nicolaie, designer de expoziție.
Lăsând gluma ori tonul ironic la o parte, a rămas în inima mea geanta verde cu inel auriu (Princess Margaret’s Handbag – brand Paloma Picasso), donată de Prințesa Margaret (cunoscută pentru deosebitul ei simț estetic), Muzeului Regal „Victoria and Albert”. Da, Paloma Picasso (74 de ani), fashion designer și o antreprenoare cunoscută pentru colecțiile sale de bijuterii realizate pentru Tiffany & Co și parfumuri signature. Geanta a fost fabricată în Italia, iar acum este parte din expoziție. Și acea „geantă” mare din vremuri apuse, brodată e puțin spus, al cărui trecut trebuie să îl mai studiez (proteja pecetea de argint a Regelui George al III-lea). Și „geanta-cățel” Hector Handbag by Thom Browne. Precum și servieta ducelui….e cazul să închei.
Asistentul curator Jessica Rose Harpley lucrează de patru ani la Victoria&Albert din Londra, are un un master în Cultura Modei la London College of Fashion, și e specializată și pe rochiile din secolele XIX și XX. „Gențile permit o libertate creativă lipsită de inhibiții, iar asta poți să observi cu ușurință, dacă te uiți la gențile extravagante pe care le avem expuse”, spune ea.
M-am învârtit îndelung în jurul genții lordului, în timp ce Jessica Rose Harpley explică, mai departe, pe un ton cald și cu cuvinte clare și alese, inclusiv rostul genților istorice în expoziție, în mod deosebit ele instagramabile, din umilul meu punct de vedere.
Totul se încheie apoteotic, iar cu o șoaptă a cuiva: „Vezi papornița de cumpărături imitație de lux a rafiei? De aici cred că s-a inspirat Auchan cu sacoșele…” (e vorba despre o geantă Balenciaga din 2016 – vezi Galeria Foto).
Mic secret de vizitare
Dacă aveți de gând să vizitați această expoziție, încă de la intrarea în Palatul Dacia trebuie să vă propuneți în ce parte vă duceți! Respectiv, dacă după ce intrați urcați pe scări în partea dreaptă, acolo se află luxul, acolo veți da de Opulență, Istorie, Extravaganță, o istorie a frumoaselor deșertăciuni ale lumii spusă prin intermediul genților. Și tot acolo se află și expoziția multisenzorială care marchează aniversarea a 60 de ani a Corului Madrigal și încântă inclusiv cu programul unic în lume al acestui cor – Madrigal for Babies.
Dacă veți urca scările în partea stângă, acolo veți da peste Decadență, Violență, Dezmăț – toate ale unui București cu violența ascunsă sub preș, furișat prin lupanare, tatuat…Vorbesc despre inedita expoziție „De la frici uitate la nopţi prietenoase. Avatarurile oraşului nocturn”, curator: Adrian Majuru – aspecte din viața de noapte a Capitalei din perioada Belle Époque până la final de comunism (titulatura este superb poetică, dar realitatea e incomodă). Depinde ce alegeți să vedeți prima dată. Sfatul meu e să vă duceți mai întâi spre genți, ca să vă fie mai ușor să vă confruntați cu lumea complexă a unui București disecat prin intermediul arhivelor vremii, tablourilor, desenelor, documentelor (acestei expoziții îi voi dedica un reportaj aparte). Ideal ar fi să faceți o pauză de vizitare de o zi între cele două „destinații”, dar bănui că o să considerați cam aberant ce vă spun. Recunosc că voi reveni să vizitez mai aprofundat doar una dintre „destinații”, cred că bănuiți deja care.
Și încă ceva: ar fi o idee bună să treceți pe la această ediție cu trei teme, pe 31 decembrie. Nu de alta, dar vă poate ajuta la capitolul ce fel de dorințe să vă puneți în noaptea de Anul Nou, dacă nu sunteți hotărâți…
În final, faceți cum vreți. Ca-n viață – un fel de Art Safari!



