Europa se află în fața unei noi crize de aprovizionare, trei dintre cele mai mari companii de transport de mărfuri anunțând la sfârșitul săptămânii trecute că vor evita Canalul Suez.
Această decizie vine pe fondul intensificării atacurilor asupra navelor comerciale din Marea Roșie comise de militanții Houthi din Yemen. Susținuți de Iran, rebelii Houthi consideră atacarea navelor un răspuns adecvat la războiul din Gaza.
Printre companiile care au decis să evite Canalul Suez în perioada următoare se numără și MSC, cea mai mare companie de transport maritim de containere din întreaga lume. Vinerea trecută, potrivit Reuters, nava MSC Palatium III, aflată sub pavilion liberian, a fost atacată cu o dronă în strâmtoarea Bab al-Mandab, în largul Yemenului, la capătul sudic al Mării Roșii. Potrivit oficialilor MSC nu au existat persoane rănite, însă nava a suferit pagube semnificative în urma unui incendiu izbucnit la bord.
Compania daneză A.P. Moller-Maersk a anunțat, de asemenea, în urmă cu trei zile suspendarea până la noi ordine a transporturilor de containere prin strâmtoarea Bab al-Mandab. Celor două companii li s-au alăturat în cursul zilei de sâmbătă și grupul francez de transport maritim CMA CGM. “Situația se deteriorează în continuare, iar îngrijorările privind siguranța sunt în creștere”, au declarat oficiall francezi prin intermediul unui comunicat de presă. Pe 24 noiembrie, o navă a grupului francez a fost lovită de o dronă “kamikaze” iraniană în Oceanul Indian.
De ce este atât de important Canalul Suez pentru transportul maritim internațional
Canalul Suez s-a dovedit de-a lungul timpului a fi esențial pentru companiile de transport maritim, reprezentând o rută navigabilă care le permite navelor să evite o cale mult mai lungă în jurul Africii. Scurtarea acestei rute prin Canalul Suez scade semnificativ timpul de călătorie între Asia și Europa, ceea ce duce automat și la diminuarea considerabilă a costurilor operaționale ale companiilor de transport maritim. În plus, economia de timp este esențială atunci când vorbim despre comerțul internațional.
Blocarea temporară a canalului, precum cea care a avut loc în 2021, poate genera perturbări majore în lanțurile de aprovizionare și poate afecta fluxul global de mărfuri. Intensificarea atacurilor operate de rebelii Houthi pot duce la probleme serioase în zonă. Pe 19 noiembrie, nava Galaxy Leader a fost deturnată în Marea Roșie de forțe paramilitare care au coborât dintr-un elicopter. La momentul actual, nava a rămas ancorată în portul Hodeida din Yemen. Recent, petrolierul Central Park a fost atacat de pirați somalezi și somat să devieze spre același port Hodeida.