Un raport relevă faptul că elevii români de gimnaziu nu vor să-și continue studiile, în proporție de 41 la sută. Ce vor să facă mai departe.
Patru din zece copii de gimnaziu (41%) din România nu doresc să meargă la liceu, ci să se angajeze, să lucreze în familie sau să urmeze un curs de calificare, conform raportului „Bunăstarea copiilor din mediul rural” realizat în 2024, de fundația World Vision România.
Pe de altă parte, 2 din 10 copii (19%) din mediul rural nu sunt ajutați niciodată la teme, deoarece locuiesc în familii în care majoritatea adulților au maximum 8 clase absolvite, potrivit aceluiași studiu, iar în același timp 49% dintre părinți se declară nemulțumiți de progresul școlar realizat în ultimul an de copiii lor.
Pornind de la aceste date, World Vision România și-a propus să continue sprijinirea educației copiilor din comunitățile dezavantajate în cadrul programului „Vreau în clasa a 9-a”, în parteneriat cu companii private partenere în acest proiect.
În anul școlar 2023-2024, transmite fundația, 110 de elevi din 12 județe au reușit să își continue studiile și să meargă la liceu, iar alți 40 să susțină practică de specialitate.
Elevii români nu învață „lucruri de folos”?
În anul școlar 2022-2023, peste 86% dintre elevii chestionați de experți în educație învață la un liceu din mediul urban, deși ei provin din rural, arată studiul publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”. Studiul face parte dintr-o serie de studii publicate de CNPEE, în ultima zi a anului 2024, fără a fi promovate în vreun fel. O altă concluzie a studiului este că mulți elevi se gândesc să renunțe la școală după primul an de liceu pentru că nu învață lucruri care să le fie de folos în viață, potrivit Edupedu.
Analiza documentară a fost realizată pe tot parcursul temei de cercetare, în perioada 2022-2023. Chestionarul adresat elevilor de liceu a fost aplicat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, în perioada aprilie-mai 2023, prin autocompletare, în format online, cu utilizarea instrumentului digital Survey monkey.
Setul de instrumente calitative a fost pilotat în luna decembrie 2022 și a fost aplicat în cele zece licee în lunile aprilie – iunie 2023, în format față-în-față. Eșantionul realizat a cuprins 237 de unități de învățământ, cu un total de 3375 de elevi (răspunsurile colectate).