De la 1 iunie, benzina şi motorina vândute în România trebuie să conţină obligatoriu biocarburanţi în proporţie de 8% pentru benzină şi 6,5% pentru motorină, potrivit unei ordonanţe a Guvernului. Totul însă e departe de a fi simplu: există posibilitatea ca unele vehicule mai vechi să nu mai fie la fel de fiabile, deoarece mașinile cu biocombustibili sunt mai predispuse la defecțiuni.
Măsura se aplică pentru ca ţara noastră să îşi poată respecta, ca stat membru al Uniunii Europene, pe de o parte obligaţia de reducere a gazelor cu efect de seră dar și ținta de folosire a minimum 10% energie din surse regenerabile, pentru toate formele de transport.
Odată cu apariția biocombustibililor în stațiile de carburanți din România, începând cu 1 iunie, este posibil ca oamenii să cheltuiască mai mult pe combustibil.
Acest lucru este însă inevitabil, deoarece este o parte a planului de reducere a emisiilor de CO2 inițiat de Comisia Europeană. Mai multe state membre ale Uniunii Europene folosesc deja bioetanol în stațiile publice de carburanți, iar șoferii trebuie doar să profite din plin de această situație.
Biocombustibilii poluează mai mult
Un studiu al Comisiei Europene publicat în martie 2016 și preluat de ONG-ul Transport și mediu arată că majoritatea biocombustibililor de generația I, departe de a fi virtuoși pentru climă, emit de fapt mai multe gaze cu efect de seră decât combustibilii fosili; aceasta se referă în principal la biodiesel: 1 litru de biodiesel emite în medie 1,8 ori mai multe gaze cu efect de seră decât un litru de motorină fosilă.
Mai detaliat, litrul de biodiesel produs din rapiță reprezintă de 1,2 ori mai multe emisii decât litrul de motorină, cel produs din soia de două ori mai mult și cel produs din ulei de palmier de trei ori mai mult. Soldul foarte negativ al uleiului de palmier se explică în principal prin schimbarea utilizării terenurilor: producția sa este principala cauză a defrișărilor în pădurile din Asia de Sud-Est.
Surpriza: Crește consumul!
Într-un alt studiu publicat în Natural Resources Research , cercetătorii David Pimentel și Tad Patzek concluzionează „că nu există niciun beneficiu energetic din utilizarea biomasei vegetale pentru a produce combustibil”, după un calcul care tinde să arate că energia totală necesară pentru producerea de etanol din porumb și pentru cea de biodiesel din soia sau floarea-soarelui este pentru fiecare dintre aceste cazuri cu 27-118 % mai mare decât energia produsă (s-a luat în considerare și cantitățile de energie cheltuite în fabricarea și în timpul condiționării, transportului și răspândirii pesticidelor și îngrășămintelor , în fabricarea uneltelor agricole, de drenare, irigații, precum și energia cheltuită de lucrătorii înșiși în afara muncii lor).
Cea mai mare îngrijorare e legată de creșterea consumului, deoarece mașinile au nevoie de mai mult biocombustibil decât benzina convențională pentru a parcurge aceeași distanță. Dar aceasta este doar o parte a problemei…
Dacă biocombustibilii duc la o creștere a consumului cu peste 10%, condusul economic îl poate reduce cu aproximativ 40%, în funcție de abilitățile șoferului, potrivit analiștilor. Rămâne de văzut cum și dacă românii se vor adapta la așa ceva. Cel mai probabil, renunțarea în totalitate la mașină ar fi o soluție capitală dar, lăsând gluma la o parte, probabil aceasta este și intenția UE.