Prezentat drept cel mai mare proiect de digitalizare al Ministerului Finanțelor, prin care autoritățile urmăresc reducerea evaziunii fiscale, sistemul național de facturare electronică e-Factura este plin de probleme.
Annemarie Fabian, cofondator SOLO Fintech – aplicaţie de contabilitate pentru PFA-uri, a explicat, pentru oficiuldeștiri.ro, care sunt dificultățile de la acest moment pe care le întâmpină utilizatorii e-Factura, dar și cum poate fi îmbunătățit accesul la această platformă.
„Sistemul e-Factura are încă multe zone în care poate fi îmbunătățit. Cel mai la îndemână exemplu este înregistrarea duplicatelor. Astfel, dacă transmiți din greșeală același document de două ori el se va înregistra de două ori. Desi autoritățile au identificat această problemă, sistemul de ștergere/anulare a duplicatelor încă nu este 100% funcțional.
Un alt exemplu de îmbunătățit este faptul că poți accesa istoricul numai din ultimele 60 de zile și aici descărcarea este manuală, una câte una. Cel mai probabil, marile companii au implementat softuri specializate pentru acest lucru, însă, un antreprenor care lucrează pe cont propriu va fi nevoit să petreacă acum timp și cu încărcatul și descărcatul de e-facturi”, a subliniat sursa citată.
Răspunsurile specialistului la cele mai frecvente întrebări despre e-Factura

Procesul de implementare a sistemului la nivel generalizat are două etape importante. În prima, între 1 ianuarie și 30 iunie 2024, furnizorii români, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scop de TVA, vor fi obligați să raporteze în sistemul RO e-Factura toate facturile B2B (business-to-business) emise pentru operațiunile (livrări de bunuri sau prestări de servicii) taxabile în România. Această regulă este aplicabilă și contribuabililor nerezidenți care sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, dar și în cazul facturilor emise de furnizori români pentru tranzacții în care sunt implicate entități ale statului (B2G), altele decât cele acoperite de legislația anterioară privind facturarea electronică B2G, în vigoare de anul trecut.
Sunt exceptate de la aceste prevederi facturile aferente exporturilor de bunuri realizate de către furnizor sau de altă persoană în contul său și cele pentru livrările intracomunitare de bunuri cu plecare din România.
Cele mai frecvente întrebări despre e-Factura. Vezi răspunsuri de la contabil

Oficiuldeștiri.ro a realizat „topul” celor mai frecvente întrebări cu privire la utilizarea e-Factura la acest moment. Iată ce a răspuns Annemarie Fabian, cofondator SOLO Fintech – aplicaţie de contabilitate pentru PFA-uri:
- Care este ordinea în care se transmite factura? Mai întâi clientului sau în e-Factura?
Annmearie Fabian(n.r. contabil)-: Un antreprenor are obligația de a transmite e-Factura în termen de 5 zile calendaristice de la emiterea facturii. Cel mai simplu va fi ca un antreprenor să trimiță clientului factura ca și până acum și apoi să o transmită și prin intermediul SPV.
- Dacă o factură a fost trimisă în SPV(n.r. Spațiu Privat Virtual) mai poate fi anulată sau se consideră deja trimisă clientului?
Annmearie Fabian(n.r. contabil)-Dacă o factura a fost transmisă în SPV, aceasta nu mai poate fi anulată. Pentru a o șterge este nevoie să emiți o a doua factura storno ca să anulezi efectele primei facturi.
- Certificatul digital este necesar și pentru platforma test e-Factura?
Annmearie Fabian(n.r. contabil)- Poți să ai acces la platforma de test e-Factura numai după ce te-ai autentificat în SPV. Pentru acest lucru ai nevoie de un certificat digital.
- Facturile trebuie listate din SPV? În caz afirmativ, care este arhiva agentului economic care a primit o factură (B2B) Cea din SPV sau cea de la furnizor?
- Annmearie Fabian(n.r. contabil)-Facturile trebuie descărcate și salvate(arhivate) din SPV.
CITEȘTE ȘI: USR, despre sistemul e-Factura: Un dezastru! Oamenii nici nu se pot loga”. Reacția ministrului Finanțelor