N-ai avatar? Aproape că nu exiști…De ani de zile, ne-am identificat cu „figurile” digitale ale noastre și ale prietenilor noștri. Avem chiar și capacitatea de a ne conecta cu ei. Avatarurile au început să devină parte a culturii noastre social media de mult timp.
Pe măsură ce aceasta devine realitatea noastră, merită să recunoaștem numeroasele motive pentru care societatea noastră este atât de obsedată de aceste reprezentări ale noastre. În anul 2003, s-a întâmplat ceva care a schimbat cursul istoriei omenirii. A schimbat jocul. A fost o inovație în modul în care oamenii trăiesc și socializează. Pe 2 decembrie 2003, Electronic Arts ne-a oferit The Sims. Și nimic nu a mai fost la fel. Prin The Sims, oamenii au putut să se desprindă de viața lor reală și să trăiască o a doua existență, mai senzațională, în care s-au putut răsfăța cu toate lucrurile pe care și le-ar putea imagina, fără consecințe în lumea reală. Nu numai că se putea controla felul în care arăta avatarul Sims, ci și cum trăia și interacționa cu ceilalți. Așa am realizat că am putea fi oricine ne-am dori.
În zilele noastre, nu folosim doar avatare în jocuri. Avatarurile noastre de pe rețelele sociale sunt o singură imagine, care reprezintă cine suntem. Mulți oameni fac foarte mult ca să se asigure că au avatarul perfect, asigurându-se cu minuțiozitate că transmit mesajul precis despre ei, pe care doresc să îl primească alții. Alți oameni nu se gândesc prea mult la avatarul lor… și chiar și asta comunică ceva despre ei. Noi, oamenii moderni, suntem obișnuiți să vedem o imagine și să o procesăm ca o reprezentare a cine este o persoană și despre ce suntem. În prezent, trăim într-o eră în care judecăm o carte după coperta ei, după cum remarcă Psychology Today.
„Relațiile cu avatarurile nu mai sunt science-fiction: educatorii, factorii de decizie și psihologii trebuie să se pregătească pentru această nouă eră. Avatarurile permit oamenilor să exploreze diferite identități și roluri, cum ar fi în viața lor romantică sau sexuală. Este posibil ca avatarurile să nu poată surprinde pe deplin complexitatea și nuanța emoțiilor și comportamentelor umane, reducând potențialul de conectare”, este de părere psihologul Elyakim Kislev.

A putea juca precum un avatar
Într-o societate în care provocările de zi cu zi îi pot face pe oameni să se simtă neputincioși, evadarea poate fi o foarte importantă. Acesta este, parțial, motivul pentru care jocurile video sunt atât de populare în zilele noastre, încât ne permit să experimentăm divertismentul într-un mod care este plin de satisfacții și antrenament. A putea juca precum un avatar duce lucrurile cu un pas mai departe. Reprezentările noastre digitale ne permit să ne imaginăm cu adevărat că ne aflăm în altă lume, să devenim parte dintr-o experiență într-un mod în care nu am putut-o face înainte. Ne oferă un nou mijloc de auto-prezentare, o nouă modalitate de a transmite informații despre identitatea noastră altor oameni. Dar de ce contează asta? De ce iubim avatarurile?
Dacă ați aruncat vreodată o privire peste orice text despre psihologia socială, atunci s-ar putea să fiți deja familiarizați cu „ABC-urile psihologiei sociale”, care sunt afect, comportament și cogniție. Pentru a o simplifica, de dragul conciziei… Afectul face aluzie la sentimentele noastre și la modul în care acestea ne influențează. Comportamentul se referă la interacțiunea noastră cu ceilalți. Și cunoașterea este centrată în jurul gândurilor, înțelegerilor și judecăților noastre. Poate că ne plac atât de mult avatarele digitale pentru că ne oferă șansa de a intra într-o lume alternativă și de a trăi înclinațiile noastre naturale umane. Putem să ne reinventăm sau chiar să ne îmbunătățim. Poate pentru că internetul este în esență un mare joc de rol, iar avatarul pe care îl selectați poate influența modul în care oamenii interacționează cu dvs. sau cu afacerea dvs. Când folosim avatare pentru a crea identități și le facem să interacționeze cu ceilalți, putem să ne trăim cele mai bune vieți, influențând simultan modul în care oamenii ne văd în lumea reală.
O descriere „la rece”
Psihologul Elyakim Kislev face o descriere „la rece” a avatarului: Un avatar este o reprezentare digitală a unei persoane, de obicei sub forma unui grafic sau video bidimensional sau tridimensional. Avatarurile sunt utilizate în mod obișnuit în mediile online, cum ar fi jocurile video, platformele de social media și lumi virtuale, ca o modalitate prin care utilizatorii pot interacționa și comunica între ei”. El mai adaugă că, în contextul Metavers, cel puțin așa cum îl văd Mark Zuckerberg și alții, avatarurile pot fi personalizate pentru a reflecta aspectul, personalitatea sau interesele utilizatorului și pot fi folosite pentru a reprezenta utilizatorul în diverse medii virtuale. „Avatarurile pot fi create și personalizate într-o varietate de moduri, inclusiv prin utilizarea unor instrumente software speciale, prin selectarea dintr-o serie de opțiuni predefinite sau prin încărcarea unei fotografii sau a unei alte imagini”, mai spune psihologul.
Viitorul este deja aici. Companiile de tehnologie au luat în seamă dragostea pentru avataruri în lumea digitală, ceea ce a condus la o inovație uimitoare. Live CGI și-a asumat provocarea de a crea imagini live generate de computer (CGI) la evenimente majore și de a le pune la dispoziție pentru distribuție pe toate dispozitivele conectate. Nu numai că se creează avatare pe care oamenii să le vizioneze prin stream live, ci creează și modalități prin care acei spectatori să interacționeze cu avizul oamenilor pe care îi urmăresc. Sunt lucruri inovatoare. Nu s-a mai făcut niciodată. Și nu ar fi posibil fără avatare.
Citiți și: O nouă eră: Celebrii „Kiss” devin avataruri /VIDEO