Generația Z apreciază din ce în ce mai mult băuturile spirtoase sau respinge complet băuturile care conţin alcool, susţin experţii din industrie consultaţi de Financial Times. „Tragedia”, potrivit specialiștilor în domeniu, este că nu apreciază vinul.
Consumul de vin roşu în Franţa a scăzut cu aproape 90% începând din 1970 şi până în prezent, potrivit CIVB (Conseil Interprofessionnel du vin de Bordeaux).
În paralel, consumul total de vin, atât roşu, cât şi alb şi rose, s-a redus cu mai mult de 80% în Franţa începând din 1945, potrivit datelor firmei de cercetare de piaţă Nielsen, iar declinul se accelerează, în condiţiile în care cantităţile de vin cumpărate de Generaţia Z sunt la jumătate faţă de cele ale milenialilor.
“Problemele pentru vin, în special pentru vinul roşu, devin existenţiale acum şi există probleme care au început în urmă cu mai mult de un deceniu”, susţine Spiros Malandrakis, analist la Euromonitor International. Potrivit acestuia, sectorul suferă de pe urma “lipsei de conexiune cu generaţiile mai tinere” şi a devenit victima unei “automulţumiri” din cauza popularităţii vinului în rândul membrilor generaţiei baby boomer.
Potrivit Reuters, într-un raport ale cărui prognoze au fost realizate de analiştii de la Oxford Economics şi de la firma de cercetare de piaţă IWSR, se estimează că 2,67 miliarde de lăzi cu băuturi spirtoase au fost vândute la nivel mondial în 2022, aproape la fel de mult ca şi cele 2,8 miliarde lăzi cu sticle de vin care au fost comercializate în acel an.
Generația Z cu spirtoase sau fără alcool
Generația Z ucide industria vinului? Tinerii resping băutura nesănătoasă, „elitistă” – notează The New York Post. Generația Z nu bea ca alte generații – de fapt, abia consumă alcool, consumul de vin la nivel mondial a scăzut la un nivel minim, conform rapoartelor recente, adaugă sursa menționată. Gen Z invocă costul vieții, problemele de sănătate, gustul vinului și reputația „elitista” a industriei vinului drept motive pentru „lipsa de răsfăț”.
Modificarea obiceiurilor de consum în Franţa agravează tendinţele mondiale care afectează sectorul vinului, precum faptul că oamenii beau mai puţin. Vinurile roşii au pierdut din popularitate în rândul tinerilor care preferă rose-ul, berea, băuturile spirtoase şi opţiunile fără alcool.
“Cu fiecare generaţie din Franţa vedem o schimbare. Dacă bunicul consuma 300 de litri de vin roşu pe an, tatăl consuma 180 de litri, fiul consumă 30 de litri”, spune Jean-Pierre Durand, membru în consiliul director al CIVB.
Sectorul se confruntă şi cu o scădere semnificativă a cererii din China, una dintre principalele pieţe de export, precum şi de pe urma impactului schimbărilor climatice. De asemenea, mulţi viticultori au fost reticenţi la ideea turismului oenologic şi a marketingului personalizat, care îi pot atrage pe tinerii consumatori care vor o experienţă şi o poveste atunci când fac o achiziţie.
Citiți și: Băuturile spirtoase bat vinul. Trece omenirea la „tărie”?