De ce atrage un Porsche oamenii în general, nu numai pe David Popovici? Răspunsuri sunt multe și variate, există și semnificații psihologice, ba chiar anumite tipuri de personalitate ale cumpărătorilor – de la „The Top Gun” , la „Patronul mândru” și „Fantezistul”.
David Popovici și-a luat un Porsche recent și oamenii au fost „împărțiți” pe rețele: unii au zis că se comportă ca beizadelele, alții au zis că și-a îndeplinit un vis, Iar meme-urile curg lanț (mai ales cele cu CTP la volanul „hulitei” mașini și Popovici pe locul „însoțitorului”). Oricum ar fi, de ce atrage această marcă de mașină oamenii în general, nu numai pe David Popovici? Răspunsuri sunt multe și variate. Și aceste răspunsuri au venit, de-a lungul timpului, chiar din partea psihologilor nu numai din cea a specialiștilor auto.
„S-au supărat oamenii că și-a luat David Popovici Porsche Spyder. Au strâmbat unii din nas că ce vis mic e ăsta. Bă’ nene, visul lui mare a fost să fie ditamai campionul și ESTE! Zic să lăsăm băiatul să se bucure de mașină și să ne vedem fiecare de visul lui!
Ia să lase prostiile și să-și cumpere, din banii munciți de el, din greu, ce vrea poporu’, un Golf care nu bate, nu troncăne, care a stat mulți ani în garajul unei femei bătrâne din Germania”, zice cineva, mai în glumă, mai în serios, pe LinkedIn.
Ce atrage la un Porsche?
Nu vocea și talentul, ca să parafrazăm un iconic film românesc, ci în primul rând patrimoniul și moștenirea mărcii, după cum se remarcă pe Quora. Fondat în 1931, Porsche are o istorie bogată în sportul cu motor și inovația auto. Marca este asociată cu succesul în curse, în special în evenimentele de anduranță precum 24 de ore de la Le Mans, ceea ce îi sporește prestigiul.
Apoi, design-ul: Porsche-urile sunt cunoscute pentru designul lor distinctiv și atemporal. Silueta emblematică a lui 911, de exemplu, a evoluat de-a lungul deceniilor, păstrând în același timp caracteristicile sale recunoscute, atrăgând atât gusturile clasice, cât și cele moderne. Urmează calitatea și măiestria: vehiculele Porsche sunt construite cu materiale de înaltă calitate și atenție meticuloasă la detalii. Acest angajament față de calitate contribuie la reputația mărcii pentru durabilitate și fiabilitate.
Urmează experiența la condus – oferă un echilibru și o senzație unică, potrivit aceleiași surse și exclusivitatea – în timp ce Porsche produce o gamă largă de vehicule, anumite modele sunt limitate în producție. Acest din urmă lucru crează un sentiment de exclusivitate și dezirabilitate în rândul colecționarilor și entuziaștilor.
Ei, aici e aici: pe lista calităților figurează și „Comunitate și stil de viață”: Deținerea unui Porsche vine deseori cu acces la o comunitate de entuziaști cu gânduri similare. Evenimentele, cluburile și experiențele de conducere promovează un stil de viață pe care mulți îl consideră atrăgător, exemplifică Quora.
De ce cumpără oamenii Porsche? Semnificația psihologică
Pe aceeași idee, Porsche este în fruntea tehnologiei auto, integrând progrese în performanță, siguranță și durabilitate, cum ar fi modelele electrice precum Taycan, care atrag o nouă generație de cumpărători. Acești factori se combină pentru a crea o atracție puternică pentru marca Porsche, făcându-l un simbol al performanței, luxului și excelenței auto.
Cineva intervine pe Quora și comentează la toate cele enumerate mai sus. „Pentru a fi corect, vehiculele Porsche sunt atractive prin ele însele și au un design iconic. Știați că există un eveniment Porsche Ice Experience care adună pasionați de mașini Porsche din toată lumea?”, scrie Eugenea Brown.
„Să clarificăm asta – dacă primul tău răspuns la această întrebare este „Pentru că sunt bogați”, nu te-ai gândit niciodată să cumperi unul. Am vrut să înțeleg semnificația psihologică din spatele alegerii unei mărci de mașini de lux. Ce îi face pe oameni să-l cumpere? Ce fel de imagine doresc oamenii să cumpere?”, scrie Jensen Hwang în Medium.
Porsche, ca și alte mărci de ultimă generație, nu se concentrează doar pe cine sunt clienții săi (vârstă, venit, locație). Se concentrează pe cine aspiră ei să fie. Această abordare, cunoscută sub numele de psihografie, permite brandului să înțeleagă personalitățile și motivațiile cumpărătorilor săi. Acestea sunt lucruri pe care datele tradiționale nu le pot capta contează, pentru că dezvăluie un „de ce” mai profund din spatele unei achiziții.
„Pentru a defalca, iată tipurile de cumpărători Porsche. Poate că unul dintre ei sună ca cineva pe care îl cunoști – sau chiar ca tine în viitor”, se mai specifică în Medium.
Cumpărătorii „de Porsche”, în funcție de personalitate
Categoria The Top Gun: Ambițioasă și puternică, această persoană cumpără un Porsche pentru a face o declarație. Nu caută doar să ajungă de la punctul A la B: vrea ca toată lumea să știe că a sosit.
Categoria Elitist: Pentru acest cumpărător, un Porsche reprezintă o emblemă a gustului rafinat și a moștenirii. Nu este vorba doar despre viteză sau putere; este vorba despre distincție, purtând un anumit statut care este subtil, dar puternic.
Categoria „Patronul mândru: Deținerea unui Porsche, pentru această persoană, este o recompensă – o realizare câștigată cu greu, un fel de trofeu. Nu este centrul vieții lui, dar e un semn semnificativ.
Bon Vivant: Condusă de fior și entuziasm, acest tip de persoană vede un Porsche mai mult decât o mașină: este mașina de aventură. Acest tip de oamenii îl vei găsi urmărind drumuri deschise doar pentru goană.
Fantezistul: Acest cumpărător vede Porsche ca pe o evadare – o mică felie de libertate care este toată a lui. Nu e interesat să-i impresioneze pe alți: este vorba despre a avea un sanctuar personal care să-l transporte, la propriu și la figurat.
Data viitoare, când vedeți un Porsche…
Pentru fiecare tip, Porsche nu este doar o mașină – este o investiție în „cine sunt” sau în „cine devin”. Și această schimbare de mentalitate ar putea fi puntea dintre locul unde ești și locul unde vrei să fii, mai spune Medium.
Și conchide, pe aceeași linie că, de exemplu, poate te vezi ca fiind Mândrul Patron – cineva care vrea să răsplătească anii de dăruire cu ceva cu adevărat special. Sau poate te conectezi spiritual cu Bon Vivant, dorind acel sentiment de fior și libertate. Oricare ar fi cazul, alinierea obiectivelor tale cu mentalitatea acestor cumpărători te poate ajuta de fapt să stabilești o cale mai clară.
În timp ce Porsche este doar un exemplu, această abordare poate fi utilizată în existența de zi cu zi. Ne ajută să facem alegeri nu numai în sensul a ceea ce cumpărăm, ci și în modul în care ne proiectăm viața. Fie că este vorba de casa în care locuiți, de hobby-urile pe care le urmați sau chiar de cauzele pe care le susțineți, înțelegerea motivațiilor și aspirațiilor poate modela un stil de viață care să reflecte valorile și dorințele mai profunde.
„Deci, data viitoare când vedeți un Porsche gândiți-vă dincolo de logo-ul mărcii sau de preț. Luați în considerare ce simbolizează pentru persoana aflată la volan. Luați în considerare ce ar putea însemna, ce alegeri pentru propria voastră viață. Dacă poți să te conectezi cu aspirațiile, motivațiile și valorile care conduc la indivizi cu performanțe înalte, ești cu un pas mai aproape de a-ți construi propriul stil de viață – și da, poate chiar de a deține o mașină – care se aliniază cu viitorul pe care îl imaginezi”.
E un vis prea mic?
Revenind pe plaiurile mioritice, poate că Mihai Morar a rezumat cel mai bine, cam ce e cu visul de a avea un Porsche.
„Ca să distrag atenția de la ținta națională no. 1, David Popovici, vreau să vă fac cunoștință cu visul meu bicisnic. Numiți-mă slab, neputincios, vrednic de compătimire. Asta-i definiția din DEX pentru bicisnic”, scrie Morar pe Facebook.
„Dar nu-mi spuneți nemernic sau ticălos ( un alt sens al lui bicisnic). Nu am furat pe nimeni, nu am făcut afaceri cu statul, numai eu și ai mei, cei apropiați, știu cât am muncit pentru asta. Și, cu siguranță, munca și meritul meu e o câtime din truda și stima lui David Popovici. Iar el nu merită crucificarea și pironirea din aceste zile. E un Porsche visul “unei beizadele imbecile și înfumurate”? Da, poate fi. Sunt pline străzile de de cei care le-au primit de la mama și de la tata la vârsta majoratului. Numai că ăsta nu-i vis. Iar chlorinedaddy nu a primit Spyder-ul de la părinți. A primit ceva mult mai prețios: valorile și libertatea de a și-l câștiga singur”, mai spune Morar.
El evidenţiază cum, prin anii ’60, la prima generație Porsche 911, „una dintre reclamele Porsche era asta: Sincer, tu ți-ai petrecut tinerețea visând ca într-o zi o să ai un Nissan sau un Misubishi?. E un Porsche un vis prea mic? Hai să vă spun o poveste…”.
De aceea merită să visezi la un Porsche
Morar își începe povestea cu anul 1976, când Bill, un tânăr canadian, și-a cumpărat primul model 911 Turbo. Un an mai târziu, s-a însurat cu Lyse, a condus-o la nuntă în mașina lui nouă. În anii ’80, își ducea copilul la grădiniță cu Porsche. În 2008, Bill are primul accident cu ea. În 2012, e primul Porsche care depășește pragul de 1.000.000 km. Astăzi, Bill are 87 de ani și conduce aceeași mașină de 49 de ani. Zilnic.
„Pe scurt, asta e pasiunea pentru Porsche. Unii o trăiesc, alții nu o înțeleg, mulți o comentează”, conchide Morar, nu fără a mai adăuga ceva”.
„Voiam doar să vă reamintesc că în urmă cu 2 luni noi, ăștia cu visuri bicisnice, David Popovici și cu mine, alături de Hope and Homes for Children Romania, am reușit să strângem în 2 săptămâni peste 160.000 euro fiecare ( mai mult de un Porsche de om) pentru o casă nouă pentru 11 copii cu dizabilități. Casa se construiește deja (vezi poza 2 din carusel). Dar despre asta nu scrie mai nimeni, nu e subiect național. Ce lume bicisnică… De aceea merită să visezi la un Porsche”…