O temă care, probabil, nu cutremură pe aproape nimeni, dar iată că reprezintă o preocupare a reputatei publicații The Economist: „De ce franțuzoaicele nu mai poartă tocuri”…
Pantofii cu toc, populari printre bărbații din Franța prerevoluționară, își pierd statutul în ceea ce le privește pe franțuzoaice. „Clicul odinioară familiar al stiletto-ului pe pietrele Parisului, face loc tăcerii tălpilor de cauciuc”, notează poetic și extrem de sugestiv The Economist.
Publicația mai punctează cum astăzi, criticii de de modă oferă femeilor franceze sfaturi despre „cizmele groase”: încălțăminte grea, neagră, cu talpă canelată. Cândva în derâdere în cartierele frumoase, ca fiind o abominație americană, această încălțăminte reprezintă acum o caracteristică zilnică în cafenelele și birourile pariziene. Aproape jumătate dintre femeile franceze, potrivit unui sondaj, nu mai știu să meargă pe tocuri înalte! Ce se întâmplă?

De ce nu mai e eleganță. Pentru că a apărut comoditatea
E o revoluție în capitala mondială a modei, dar și cam peste tot: oamenii părăsesc elegantul, în favoarea comodului (chiar dacă acesta poate fi, pe alocuri, chiar urât). Cum ar fi, spre exemplu, încălțămintea destul de urâtă din garderoba faimoaselor gemene Olsen. Care nu se despart deloc, în ultimul timp, de șlapii negri. De firmă, dar totuși șlapi, papuci mai bine zis.
The Economist face apologia tocurilor, povestind despre eleganță, pentru a evidenția involuția. Respectiv, Franța modernă a contribuit la transformarea femeii cu toc înalt iconic. Roger Vivier, un designer francez, este considerat a fi nașul stiletto-ului, care a proiectat tocul aiguille (ac) încă din 1954. El a fost primul care a introdus o tijă de metal în călcâi, întărindu-i structura și întinzând silueta feminină. Marca încă numește tocurile stiletto „instrumente de seducție de neoprit”. Christian Louboutin, un designer francez de lux, a dat o răsucire tocului de 10 cm înălțime cu celebrul său stiletto cu talpă roșie, o pereche costă în jur de 800 de euro (870 de dolari).
De ce totul e mai lejer
Pe de altă parte, în Forbes, designerul francez Marie Laffont vorbește despre cum s-a ajuns la comoditate și totul e mai lejer.
„Adevărul e că pe măsură ce femeile continuă să jongleze cu toate aspectele vieții lor ocupate, mobilitatea nu a fost niciodată mai importantă. Și, sincer, de câte ori avem ocazia să purtăm cu adevărat tocuri?”.
De ce se inversează moda: Din plictiseală?
