Nicuşor Dan, primarul general al Capitalei, anunţă, marţi, că a respins solicitarea de protest a transportatorilor şi a fermierilor, pe motiv că nu este ”rezonabilă”. Aceştia ar fi vrut să ocupe, de vineri până luni, cu 15.000 de vehicule, Piaţa Victoriei, ceea ce ar fi dus la paralizarea transportului în Capitală.
”Am respins solicitarea de protest a transportatorilor şi a fermierilor pentru că nu este rezonabilă. Aceştia au solicitat explicit ocuparea integrală de vineri până luni a Pieţei Victoriei şi a străzilor adiacente, pentru 15.000 de maşini si utilaje”, a scris, marţi, pe Facebook, primarul general al Capitalei.
Nicușor Dan a precizat că, în contextul protestului, întregul transport ar fi fost blocat în Bucureşti
”Cel mai mare protest autorizat cu maşini a avut loc în 2017. Cele 3.800 de autoturisme au fost dispuse atunci în Piaţa Victoriei şi de-a lungul Bulevardului Kiseleff, dar fără blocarea circulaţiei. Vom aproba orice solicitare de protest care respectă legea, aşa cum am făcut şi până acum”, a precizat primarul general.
Acesta este de părere că ”dreptul la protest este consfinţit de lege, însă fără perturbarea funcţionării normale a drumurilor publice sau a transportului în comun.”
De ce a respins Nicușor Dan solicitarea protestatarilor? Protestele fermierilor, dezbătute în PE
Protestele fermierilor din mai multe state europene, dezbătute miercuri, în plenul reunit al Parlamentului European de la Strasbourg. Solicitarea de a organiza dezbaterea a fost depusă de eurodeputatul PNL Daniel Buda, care este vicepreşedinte al Comisiei pentru agricultură şi dezvoltare rurală (AGRI) a PE.
„Mă bucur foarte mult pentru această modificare a agendei care a survenit ca urmare a cererii mele, pentru că mi-am dorit să dezbatem această problemă la nivelul Parlamentului European, deoarece, în opinia mea, sectorul agricol de la nivel european se află într-o situaţie extrem de complicată şi de dificilă şi ea nu poate să cunoască o rezolvare decât de la nivel european”, a declarat Buda într-un briefing pentru jurnalişti români la Strasbourg.
Eurodeputatul a spus că fermierii români au nevoie de bani europeni pentru că altfel „nu vor avea capacitatea de a rezista la aceste provocări cu care sunt confruntaţi astăzi, fie că vorbim de secetă, de inflaţie, de inundaţii, războiul cu Ucraina şi nu numai, sunt provocări majore, sunt provocări care până la urmă îi pun în dificultate şi ele trebuie să primească un răspuns de la nivelul Comisiei Europene.”
Sorin Grindeanu, precizări după întâlnirea cu transportatorii
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care s-a întâlnit, marţi, cu reprezentanţii transportatorilor, a transmis că acordă o importanţă foarte mare problemelor din domeniu şi va susţine punctul de vedere al partenerilor sociali în discuţiile cu celelalte instituţii implicate, între care Ministerul de Interne şi ASF.
”Sunt sigur că pentru orice problemă există şi o soluţie”, a transmis ministrul, alături de detalierea măsurilor care s-au convenit în urma întâlnirii.
Sorin Grindeanu a avut, marţi, de la ora 13.00, o întâlnire cu reprezentanţii transpottatorilor, în contextul protestelor care au loc în întreaga ţară de o săptămână.
“Acord o foarte mare atenţie solicitărilor industriei şi sunt sigur că pentru orice problemă există şi o soluţie. Sunt probleme care pot fi rezolvate de către Ministerul Transporturilor şi de companiile din subordine, dar şi subiecte care necesită un răspuns din partea altor autorităţi ale statului,” a precizat Sorin Grindeanu, citat într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Transporturilor.
În urma discuţiilor părţile implicate au convenit următoarele măsuri:
- Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va sprijini demersurile partenerilor sociali care ţin de competenţa ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română şi Ministerul Finanţelor (problemele legate de RCA, indemnizaţia de hrană şi cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România şi ţările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier);
- Reducerea timpilor de aşteptare la frontierele UE şi non UE prin implementarea a 2 măsuri:
- separarea fluxurilor UE şi nonUE, unde este posibil;
- preselecţia camioanelor (se vor separa camioanele goale faţă de cele încărcate prin cântărire dinamică), iniţial în vămile Giurgiu şi Nădlac cu extindere ulterioară la nivel naţional;
- În cazul problemelor referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza aşteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare şi suficiente pentru eliminarea acestui aspect;
- Cu privire la eliminarea toleranţelor se va reveni la toleranţa de 4% pe axă şi 5% pe masă totală şi la toleranţele aplicate la depăşirea dimensiunilor maxim admise. Termen 15 zile
- Partenerii sociali au fost de acord cu urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST. Termen 7 zile;
MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR (conform convenţiei CMR). Termen 10 zile - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va organiza un grup de lucru pentru îmbunătăţirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea ”pirateriei” în transporturi şi corelarea HG nr. 1317/2023 cu OG nr. 43/1997. Termen imediat
- Crearea unui Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ. Retragerea din procedura de consultare publică/modificarea proiectului de OG prin care se modifică cadrul normativ referitor la transportul alternativ. Termen imediat
CITEȘTE ȘI:
Transportatorii şi fermierii nu renunță la proteste după întâlnirea cu Marcel Ciolacu UPDATE