Planurile-cadru pentru învățământul liceal propuse de Daniel David, ministrul Educației ,au stârnit un val de controverse, după ce președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, a acuzat Ministerul de „o ofensivă contra istoriei și geografiei”. Acesta susține că eliminarea acestor discipline din trunchiul comun al curriculumului afectează identitatea națională și pune în pericol cultura românească.
În replică, ministrul Educației, Daniel David, a respins acuzațiile, susținând că scopul reformei este modernizarea sistemului și crearea unui model educațional mai flexibil și eficient.
De unde a pornit disputa?
Ioan Aurel Pop a criticat dur propunerile Ministerului Educației, considerând că reducerea numărului de ore pentru istorie și geografie este o măsură greșită, care va limita accesul elevilor la cunoștințe fundamentale despre trecutul și geografia României. Acesta a subliniat că, în loc să investim în profesori mai bine pregătiți și metode de predare atractive, autoritățile aleg să taie ore esențiale din programa școlară.
„Cum am putut ajunge așa de troglodiți în acest secol al XXI-lea? În loc să ne străduim să avem profesori cât mai buni de istorie și geografie, să creăm conținuturi atractive și să facem din temele aride subiecte de vis, ne dăm de ceasul morții să eliminăm și ce mai este din aceste discipline”, a declarat președintele Academiei Române.
Reducerea orelor de istorie în liceu stârnește revoltă: “Un pericol pentru educația tinerilor”

Ministrul Daniel David: „Nu este o ofensivă, ci o modernizare a sistemului”
Într-un articol publicat pe blogul său, ministrul Educației a susținut că reforma nu subestimează importanța istoriei și geografiei, ci urmărește crearea unui sistem educațional mai aerisit și adaptat realităților actuale. Acesta a atras atenția că rezultatele slabe ale elevilor la testele internaționale arată că actualul model este ineficient și că schimbările sunt necesare.
„Mă uit în jur și văd prea mulți copii care nu vorbesc corect limba română, se plictisesc de clasicii literaturii noastre, au teorii istorice pseudoștiințifice și fac confuzii grave în geografia țării. Acestea devin probleme de securitate națională și trebuie să regândim sistemul care le-a generat”, a explicat ministrul Daniel David.
Acesta a făcut un apel la specialiști pentru a contribui cu propuneri constructive în vederea îmbunătățirii sistemului, menționând că reforma trebuie să fie despre elevi și despre crearea unor metode de predare mai eficiente, nu despre păstrarea unui număr fix de ore.
Discuția dintre Ministerul Educației și Academia Română rămâne deschisă, iar autoritățile au promis că vor lua în calcul toate opiniile exprimate în cadrul consultărilor publice. Rămâne de văzut dacă planurile-cadru vor fi modificate sau dacă reforma educației va continua în forma propusă de minister.