Oficialii companiei aeriene Dan Air au anunţat că renunţă la zborurile de pe aeroportul din Braşov, urmând a muta operaţiunile pe aeroportul din Bacău. Imediat, oficialii aeroportului au reacționat, printr-un comunicat. A urmat un altul, prin care Dan Air și-a motivat decizia.
Conducerea Aeroportului Braşov se arată luată prin surprindere de decizia companiei DAN AIR de a muta operaţiunile la Bacău, pe care o cataloghează ca fiind ”conjuncturală şi cu implicaţii de natură comercială, generată de imposibilitatea operatorului aerian de a asigura de la Braşov cursele deja publicate”.
„Decizia conducerii companiei DAN AIR de a muta operaţiunile aeriene de pe Aeroportul Internaţional Braşov pe Aeroportul Internaţional ”George Enescu” Bacău ne-a luat prin surprindere şi credem că este o decizie conjuncturală şi cu implicaţii de natură comercială, generată de imposibilitatea operatorului aerian de a asigura de la Braşov cursele deja publicate.
Conducerea Aeroportului Internaţional Braşov a avut şi are în continuare o relaţie bună cu DAN AIR – prima companie care a avut încrederea şi deschiderea să iniţieze curse pe cel mai nou aeroport al României chiar din prima zi de funcţionare, fapt pentru care îi adresăm mulţumirile noastre”, au transmis oficialii Aeroportului Braşov, într-un comunicat de presă.
Potrivit documentului citat, imediat după momentul operaţionalizării Aeroportului Braşov, conducerea a început demersurile pentru extinderea programului de funcţionare.
„Am comunicat permanent cu părţile interesate şi cu factorii de decizie pe această temă, în vederea identificării unei soluţii cât mai rapide, care să vină în sprijinul companiilor aeriene interesate să iniţieze sau să extindă activitatea operaţională pe Aeroportul Braşov şi implicit al pasagerilor noştri. Soluţia identificată, şi anume extinderea programului de la 12 la 16 ore începând cu data de 15 ianuarie 2024, a fost cea mai fezabilă, având în vedere că este necesară suplimentarea personalului care activează cadrul Aeroportului Braşov şi implicit efectuarea unui ciclu de pregătire specifică fiecărei instituţii, de către noii angajaţi”, se mai aartă în comunicatul de presă.
Oficialii aeroportului speră ca, odată cu implementarea programului de funcţionare de 16 ore, „relaţia cu DAN AIR, precum şi cu celelalte companii interesate de Aeroportul Braşov va continua, în beneficiul tuturor şi în interesul superior al pasagerilor”.
Reacția companiei Dan Air
Oficialii Dan Air au explicat cauzele care au stat la baza deciziei de a renunța la Brașov. „Programul restrâns, lipsa dotărilor corespunzătoare ale aeroportului, esenţiale pentru efectuarea zborurilor pe timp de iarnă şi lipsa de facilităţi oferite companiilor aeriene – sunt motivele care determină DAN AIR să îşi mute cursele pe Aeroportul Internaţional din Bacău. Mai mulţi operatori aerieni români şi străini aşteptau prelungirea programului Aeroportului Braşov. În urma plecării DAN AIR, pe aeroportul din Braşov va mai rămâne o singură companie aeriană”, se arată în comunicatul companiei care a început operaţiunile pe aeroportul din Braşov imediat după inaugurarea aerogării, în luna iunie a acestui an.
Compania susţine că a oferit soluţii problemelor întâmpinate de autorităţi în ceea ce priveşte funcţionarea aeroportului din Braşov. „Într-un răspuns oficial dat de ROMATSA, la solicitarea DAN AIR, Aeroportul Braşov a depus cererea de extindere a programului de funcţionare pe data de 27 septembrie 2023, însă fără a trimite toate documentele necesare acestui demers. La 1 septembrie 2023 aeroportul Braşov cunoştea deja programul de iarnă propus de DAN AIR asigurând DAN AIR doar telefonic sau la întâlnirile organizate de faptul că orarul aeroportului se va prelungi. Orarul redus de funcţionare a pus companiile aeriene în situaţia de a ateriza pe alte aeroporturi, atunci când era depăşită ora 19:00 şi nu a existat niciun fel de flexibilitate din partea autorităţilor de fiecare dată când a fost solicitată o prelungire de câteva minute, lucru care a generat un disconfort crescut pentru pasageri, care au fost nevoiţi să îşi prelungească traseele sau chiar să piardă legăturile cu alte zboruri şi costuri în plus pentru transferul cu autocare de la Bucureşti la Braşov”, susţine compania.
Aceasta precizează că „a propus de mai multe ori soluţii” pentru această problemă, acestea constând fie în mutarea turnului de control virtual de la Arad la Bucureşti unde există mai mulţi controlori de trafic calificaţi, fie în contractarea unor furnizori de servicii de informare, care sunt folosite cu succes în multe alte aeroporturi din Europa, în afara orelor de funcţionare a turnului ori în derogarea de la regulamentul de bază în ceea ce priveşte licenţierea controlorilor de trafic în temeiul art. 71 alin. (1) din Regulamentul (UE) 1139/2018, ”lucru care ar fi permis ROMATSA să urgenteze calificarea personalului specializat pentru operarea turnului de control virtual”.
DAN AIR semnalează o altă problemă a aerogării din Braşov: „Aeroportul din Braşov nu are certificare pentru operarea zborurilor în condiţii de vizibilitate redusă, pentru că echipamentele, deşi existente, unele dintre ele fie nu au fost montate corespunzător, fie nu s-a început procesul de autorizare a acestora”. În acest context, compania susţine că, „odată cu debutul sezonului rece, vizibilitatea redusă va restricţiona şi mai mult operaţiunile pe aeroportul Braşov şi va reduce efectiv programul acestuia la doar 8-9 ore pe zi, fapt care face imposibilă continuarea operaţiunilor de pe acest aeroport”.