Mihai Bordeanu, șeful mărcii Dacia din România, a confirmat că uzina de la Mioveni nu va mai exporta în viitor modelul Duster pe piața din Turcia, zona fiind preluată total de Renault.
Această informație a fost anticipată încă din 2023, când oficialii francezi au dezvăluit în cadrul strategiei lor „International Game Plan 2027”, că uzina Oyak – Renault din Turcia va iniția asamblarea unor noi modele și motoare, printre care și Duster, printr-o investiție de 400 de milioane de euro.
În cadrul expoziției auto de la Geneva, Mihai Bordeanu a explicat că transformarea modelului Duster din Turcia în Renault Duster nu va afecta uzina din România. Capacitatea de producție va fi ocupată de Duster pentru Europa și de noul model Bigster.
Cu toate acestea, Bordeanu a menționat că într-o primă fază, în Turcia se va schimba doar sigla modelului Duster. Decizia finală privind alte modificări rămâne de văzut, dar Bordeanu a subliniat că deciziile aparțin grupului Renault, iar strategia lor se aplică în țara respectivă.
Turcia, o piață importantă pentru modelele Dacia
Trebuie precizat din capul locului că Turcia este o piață importantă pentru modelele Dacia. Conform Asociației Producătorilor de Automobile din Turcia (Otomotiv Sanayii Dernegi – OSG), în 2023 au fost importate pe această piață 41.339 de autoturisme purtând această marcă, în creștere de la 36.000 în 2022.
Cu volumul atins anul trecut, Dacia este una dintre mărcile aflate în vârful clasamentului importurilor de mașini. Acesta este dominat de Volkswagen (71.093 unități), Peugeot (58.549 unități) și Citroen (45.395 unități). Marca românească, parte a grupului Renault, a fost cea de-a patra marcă importată în Turcia, reprezentând nu mai puțin de 6,36% din totalul importurilor de autoturisme.
Este important de menționat și că modelul Duster produs, până acum, exclusiv la Mioveni, a fost comercializat anul trecut în 23.387 de exemplare. Pentru comparație, marca Renault a vândut 117.491 de automobile în Turcia, dintre care 24.023 au fost importate, restul fiind produse la uzina Oyak – Renault din Bursa.
Ce se va întâmpla la Mioveni
În ceea ce privește uzina Dacia din România, intrarea în producție a celei de-a treia generații Duster va ocupa o parte semnificativă din capacitatea de producție. Alături de Duster, la Mioveni sunt asamblate în prezent modelele Jogger și Logan, iar viitorul aduce și modelul Bigster.
Mihai Bordeanu a precizat, de altfel, pentru LifeNews, că „Logan va rămâne în producție. Atât timp cât a rămas cea mai bine vândută mașină din România trebuie să îl producem.
Doar ca idee, anul trecut au venit câțiva dealeri din Germania și au văzut noul Logan care le-a plăcut mult. Ei știau Loganul vechi. Le-a plăcut cel nou atât de mult încât au comandat 500 de unități, în special pentru showroom-uri și teste cu clienții.
Tocmai am livrat acele mașini și sunt curios să aflu, în curând, care au fost reacțiile clienților germani”.
Pe de altă parte însă, pe lângă pierderea exclusivității pentru asamblarea Duster, producția Sandero a fost mutată aproape în totalitate la uzinele Dacia din Maroc. Și nu este totul. Conform presei marocane, modelul Jogger este asamblat nu doar în România, ci și în țara nord-africană. De altfel, deși nu există încă o confirmare oficială, modelul Jogger, inclusiv în varianta cu propulsie hibridă, a intrat în producție la uzina din Tanger încă din a doua jumătate a anului trecut.
De ce se extinde Renault în afara Europei
Atât în cazul uzinelor de la Tanger și Casablanca din Maroc, cât și a celei de la Bursa din Turcia, interesul grupului Renault pare acela de a își extinde amprenta în zone care nu se supun direct regulilor stricte din Uniunea Europeană.
În cazul Marocului este deja cunoscută creșterea rapidă a industriei auto. Una care este susținută de ajutoare de stat și beneficii oferite investitorilor, lucruri imposibil de pus în practică într-un stat UE.
În același timp, Turcia pare a lua locul Rusiei în strategia grupului francez. După ce a pierdut uzina de lângă Moscova, dar, mai ales, pe cea de la Togliatti care are dimensiuni spectaculoase, din cauza războiului dintre Rusia și Ucraina, grupul Renault se vede nevoit să își extindă amprenta industrială în alte zone apropiate Europei.
În acest context Turcia, stat în care Renault are un joint-venture cu Oyak încă din 1969, pare o soluție cât se poate de bună. La uzina din Bursa, deținută de grupul francez în proporție de 51%, există o capacitate de producție de 390.000 de mașini, acolo fiind asamblate în prezent modele precum Renault Taliant, Clio și Megane Sedan.