Autoritățile din Franța au luat o decizie drastică prin care vor fi afectate modele electrice produse în China, între care și Dacia Spring.
Concret, Franţa a restructurat reglementările privind stimulentele financiare acordate cumpărătorilor de vehicule electrice, favorizând maşinile produse în Franţa şi în Europa în detrimentul celor fabricate în China, relatează Agerpres.
Prețul unei mașini electrice în Europa este dublu față de China
Aproximativ 65% din totalul maşinilor cu emisii zero are sunt comercializate în Franţa vor fi eligibile pentru schema de bonusuri de stat. între acestea se numără 24 de modele produse de mărcile din Grupul Stellantis şi 5 produse de Renault, nu și Tesla Model 3.
În schimb, Tesla Model Y, automobil fabricat la Gigafactory din Berlin, a fost menținut pe listă. Acesta a fost, de altfel, cel mai vândut vehicul electric în Franța în primele 11 luni ale anului.
În schimb, de pe lista cu modelele de automobile eligibile, publicată joi de Guvernul din Franța, a fost eliminată mașina electrică produsă în China, care poartă sigla constructorului român Dacia. De asemenea, aceeași soartă ca Dacia Spring a avut-o şi modelul SAIC MG4. Reprezentanții MG Motors, care este deținută de chinezii de la SAIC, au declarat că se așteaptă ca noile reguli să afecteze piața franceză de vehicule electrice.
Prin această decizie guvernul de la Paris vrea ca vehiculele electrice produse în Franţa şi în Europa să fie mai accesibile pentru consumatorii interni, comparativ cu vehiculele mai ieftine fabricate în China.
Prețul unei mașini electrice în Europa este dublu față de China! Prețul mediu de vânzare cu amănuntul al unui vehicul electric în Europa a fost de peste 65.000 de euro în prima jumătate a anului 2023, comparativ cu puțin peste 31.000 de euro în China, potrivit unei analize recente realizată de organizația JATO Dynamics.
A fost analizată eligibilitatea a circa 500 de mașini electrice
În prezent, subvenţia guvernamentală pentru vehiculele electrice este de 5.000 de euro pentru majoritatea gospodăriilor şi de 7.000 de euro pentru cele mai sărace. Costul total al programului este în valoare de un miliard de euro pe an.
Totuşi, în absenţa vehiculelor ieftine produse în Europa, o treime din subvenţii merg către consumatorii care achiziţionează modele electrice fabricate în China, au anunțat oficiali Ministerului francez de Finanţe. Acest lucru a majorat importurile şi a adâncit decalajul competitiv cu producătorii interni.
Noile criterii de eligibilitate va lua în calcul emisiile de carbon în procesul de fabricaţie al mașinilor electrice. Industria auto chineză este puternic dependentă de electricitatea generată de cărbune, astfel încât multe automobile cu emisii zero fabricate în China nu vor beneficia de subvenţiile din Franţa.
Agenţia Ademe, care supervizează procesul, a analizat eligibilitatea a aproape 500 de modele electrice şi variantele lor, pentru a le include în schemă.