Mașinile vor fi echipate cu cutii negre, similare cu cele din avioane, începând cu luna iulie. Această schimbare va revoluționa modul în care se investighează accidentele rutiere, pentru că vor oferi date foarte importante pentru analize rapide și precise. În plus, va permite industriei auto să îmbunătățească echipamentele de siguranță și prevenire a accidentelor.

Cutiile negre pentru mașini. Ce sunt și ce date stochează
Cutia neagră sau Event Data Recorder (EDR) va deveni obligatorie pentru toate autovehiculele cu o greutate de până la trei tone și jumătate, inclusiv autoturismele și vehiculele comerciale. Aceste dispozitive vor înregistra o serie de informații esențiale, precum viteza, turația motorului și unghiul de virare, iar înregistrările vor începe automat în momentul declanșării airbag-urilor și blocării centurilor de siguranță în cazul unui accident.
Cutiile negre nu pot fi dezactivate
Cutiile negre sunt, de fapt, niște mici unități electronice, conectate la sistemele de siguranță ale mașinii. Odată montate, nu vor putea fi sub nicio formă dezactivate sau oprite.
“Acest sistem nu comunică prin internet, înregistrează datele anonim, nu se salvează seria de șasiu, nu se salvează cine e la volan”, a explicat Alex Șeremet, reprezentantul unui producător auto.

Cutiile negre pentru mașinile second-hand
Dispozitivul Event Data Recorder (EDR) este impus de Uniunea Europeană și va fi obligatoriu și pentru unele mașini second-hand.
“Acele mașini care vor fi înmatriculate pentru prima dată în spațiul european vor trebui să adauge aceste cutii negre, din punct de vedere tehnic înțeleg că se poate face asta foarte ușor mergând pur și simplu la o reprezentanță auto sau la un seller autorizat”, spune Victor Negrescu, europarlamentar, pentru Observator.
Cine are acces la datele stocate
Este important de menționat că aceste date vor fi accesibile doar autorităților competente, care le vor folosi pentru a investiga în mod corespunzător accidentele rutiere. Cutia neagră va aduce un plus de transparență și siguranță în trafic, contribuind la reducerea numărului de accidente și la îmbunătățirea standardelor de siguranță auto în întreaga Uniune Europeană.
Un astfel de dispozitiv de înregistrare costă între 100 și 500 de euro.