Autoritățile recomandă atenție la cumpărături online în această perioadă. De asemenea, autoritățile au câteva sfaturi pentru a nu fi înșelați.
Autenticitatea site-ului, metoda de plată, taxele ascunse sunt câteva dintre elementele pe care ar trebui să le verificați.
Pentru că numărul comenzilor online a crescut foarte mult în această perioadă a anului, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor ne recomandă să fim atenți la câteva detalii, pentru a nu fi escrocați. Printre acestea se numără: datele privind identitatea și modalitățile de contact ale vânzătorului, caracteristicile esențiale ale produsului sau serviciului, prețul cu toate taxele incluse, modalități de plată și de livrare, dreptul de retragere, garanții și multe altele.
Specialiștii ne recomandă să nu ne ghidăm după terminația site-ului. Aceasta indică statul unde este înregistrat acel site și nu unde este înregistrat vânzătorul. De exemplu, un site cu terminația .ro poate aparține unui vânzător din Ungaria sau Polonia.
Un alt lucru de care ar trebui să ținem cont: vânzătorul trebuie să trimită un mesaj din care rezultă că a acceptat comanda făcută. În acel moment se consideră încheiat contractul între cumpărător și vânzător.
Metode de înșelăciune diverse, la cumpărături online
„Operatorii economici au obligația să afișeze atât prețul redus, cât și pe cel inițial și că reducerea trebuie să se aplice la cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile și poate fi exprimat în valoare absolută sau în procent. De asemenea, consumatorii trebuie să știe că au dreptul de a se retrage din contract în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicație”, a spus Elena Moise, consilier, Centrul European al Consumatorilor, pentru TVR.
Specialiștii în comerț online ne atrag atenția că și metodele de înșelăciune s-au diversificat.
„Au vizat magazine online care vând rochii cu reduceri chiar și de 80% și acceptă plata doar la livrare. În general, cele două elemente ar trebui să ne atragă atenția că vom fi victima unei înșelăciuni”, potrivit lui Cristian Pelivan, director executiv, Asociația Română a Magazinelor Online, pentru aceeași sursă.
În cazul în care ni se încalcă drepturile, ne putem adresa Centrului European al Consumatorilor, din cadrul ANPC. Este instituția care instrumentează și soluționează pe cale amiabilă reclamații transfrontaliere.
Citiți și: Cum să faci cumpărături în siguranță de sărbători: recomandările ANPC pentru români