Cumpărăturile online continuă să se mențină în preferințele românilor, când vine vorba de shopping. Potrivit unui raport recent, se pare că românii au realizat cele mai multe cumpărături online, în ultimul timp, din afara ţării.
Aproape jumătate dintre români (49,7%) au efectuat între una şi trei comenzi online în ultimul timp (mai precis, în această vară), iar patru din zece clienţi (40,9%) au alocat între 301 şi 1.000 de lei pentru achiziţie, reiese dintr-un raport al pieţei de e-Commerce din România, dat publicităţii recent.
Conform datelor centralizate de easySales, 43,4% dintre respondenţi au plasat comenzile de pe laptop sau de pe desktop, 62,1% au ales majoritatea comenzilor la magazine online care comercializează produse fizice, în timp ce 74,1% consideră preţul drept factorul determinant pentru cumpărăturile online.
De asemenea, peste jumătate din totalul persoanelor chestionate (50,3%) preferă livrarea acasă, prin curier, 65,2% preferă să plătească prin cardul bancar, 58,4% se informează despre produsele şi serviciile vizate pentru cumpărături din Social Media, iar 47,7% consideră documentarea completă a produsului drept detaliul cel mai important.
În acelaşi timp, 50,6% sunt relativ mulţumiţi de comenzile de pe site-urile din România şi comandă de câte ori au ocazia, deşi o pondere de 45,4% au realizat cele mai multe cumpărături din afara ţării, de pe platforma Temu. Raportul arată şi faptul că mai mult o treime (34,7%) dintre români se axează pe preţurile mici atunci când comandă de pe platforme de eCommerce din afara ţării, în timp ce 34,3% comandă ocazional (de două-trei ori pe an), de pe Temu, Shein, Amazon sau eBay.
Cumpărături online: Durata expedierii, pe lista de nemulțumiri
Totodată, 41,5% consideră că experienţa comenzilor din afara ţării a fost peste aşteptări şi, drept urmare, vor mai efectua comenzi internaţionale, 36,4% au cumpărat produse pentru casă de la magazine de peste hotare şi 34,7% sunt de părere că, în general, durata expedierii este aspectul unei comenzi online care nemulţumeşte cel mai mult.
Potrivit sursei citate, aproape jumătate dintre respondenţi (48,7%) se aşteaptă să poată returna o comandă în 30 de zile de la plasare, iar 40,1% mizează pe ideea ca banii pentru un produs returnat să fie restituiţi în cinci zile lucrătoare. La nivel general, (49,7%) dintre cumpărători au efectuat între una şi trei comenzi online, în ultima lună, în timp ce 40,9% au alocat un buget cuprins între 301 şi 1.000 de lei pentru achiziţii.
Informaţiile prezentate în studiul realizat de easySales au fost colectate în perioada 21 iunie – 8 iulie 2024, de la 1.043 de respondenţi, prin metoda CAWI – Computer Assisted Web Interviewing, cu marjă de eroare de aproximativ +/-3%.
Românii – printre europenii cu cele mai multe cumpărături online din străinătate
Barometrul „E-shopper 2023”, care a fost dat publicității de DPD România și alcătuit pe baza unei metodologii care a inclus peste 24.000 de interviuri realizate în 22 de țări de experții Geopost, relevă și el că românii fac shopping online în străinătate.
Respectiv, potrivit barometrului menționat, românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate (70% dintre ei au cumpărat cel puțin o dată din străinătate; media UE, 58%), datorită ofertelor mai bune (63%, media UE 52%) sau pentru că găsesc produse care nu sunt disponibile pe plan local (43%, UE 53%) și li se oferă variante de livrare și de retur mai transparente (21%, UE 17%).
Atunci când cumpără din străinătate, ei preferă site-uri din Europa (77%, media UE 73%); magazinele online din țările țările vecine sunt preferate de doar 15% dintre ei (UE 45%). Pe țări, în top se află China (51%, media UE 48%), Germania (36%, UE 28%) și Marea Britanie (26%, UE 24%).
O analiză a ECOMpedia arăta încă din 2017 că vara în general scad vânzările online. Vara, în general, se înregistrează o stagnare a vânzărilor online, iar în multe industrii sunt chiar scăderi de până la 50%. Aceste scăderi sunt explicate prin corelarea dintre vreme și e-commerce.
Cumpărăturile online, la „cotitură”?
Oamenii se întorc în magazine pentru cumpărături fizice și nu se mai bazează exclusiv pe tehnologie. Potrivit unui studiu recent, peste 30% dintre clienți își doresc o interacțiune personală, pe care o găsesc doar în magazine. Aceasta în ciuda faptului că shopping-ul online este tot mai simplu și tot mai promovat pe rețelele de socializare…
57% dintre cei care se întorc în magazine spun că vor să vadă, să atingă și să evalueze produsele înainte de a le cumpăra. Iar 68% vor sfaturi de specialitate cu privire la achizițiile scumpe, pentru a se asigura că fac alegerea corectă.
Însă, 68% dintre consumatori vor primească în continuare oferte și promoții personalizate de inteligența artificială, dar 49% sunt nemulțumiți de chatboții inteligenți, care nu sunt eficienți în a răspunde solicitărilor de informații. Alți 33% dintre clienți sunt îngrijorați de faptul că recomandările generate de inteligența artificială favorizează produse sau mărci care ar putea să nu fie interesul lor.
Cifrele mai arată că oamenii sunt nemulțumiți de serviciile de asistență în procesul de cumpărături online, iar asta nu se poate rezolva doar prin tehnologie. De exemplu, obținerea unei rambursări sau schimbarea unui produs reprezintă un adevărat test al răbdării.
Starea de shopping la români
Și în timp ce tot mai mulți clienți revin în magazinele fizice pentru cumpărături, serviciile HoReCa și cele digitale pierd teren. Clienții cheltuie tot mai puțin pe livrarea alimentelor, haine și încălțăminte, sau produse cosmetice.
România a ocupat în 2023 ultimul loc din Uniunea Europeană în privința ponderii firmelor care au efectuat vânzări online. Țara noastră nu reușește să avanseze în topul vânzărilor online, deși tehnologia avansează zilnic. Numărul firmelor din România care au vândut online în 2023 sunt în proporție de 12,9%, ultimul loc din Uniunea Europeană, potrivit unui raport al Eurostat.
România a înregistrat vânzări online „record” în pandemie(2020-2021), când ponderea comenzilor online a ajuns la 19, 1%, potrivit antena3.ro. La polul opus, pe primele locuri în Uniunea Europeană privind vânzările online se află Lituania și Suedia. Aceste state înregistrează vânzări online în proporție de peste 30% dintre întreprinderile UE, conform datelor Eurostat. Lituania (38,9%), Suedia (38,1%) și Danemarca (36,7%) au înregistrat mai multe vânzări online și datorită companiilor finetech, dezvoltate în ultima perioadă în aceste țări.
Citiți și: AXN Spin trece pe lifestyle. Ținta? Publicul feminin