Conform unui proiect de Hotărâre de Guvern de la MAI, noile pașapoarte electronice pot fi livrate prin curierat la orice adresă de pe teritoriul României sau străinătate. Solicitantul va plăti, bineînțeles, cheltuielile de expediție.
După cum e prevăzut în proiect, “expedierea pașaportului simplu electronic, prin servicii de curierat, la orice adresă de pe teritoriul României indicată de titular/ persoana care a formulat cererea, alta decât cea de domiciliu/ reședință, se operaționalizează de la data asigurării condițiilor tehnice necesare, dar nu mai târziu de 01.01.2025”.
Livrarea noilor pașapoarte electronice
Schimbarea prevăzută în proiectul aflat în dezbatere publică la MAI prevede că expedierea noilor pașapoarte electronice se va face la orice adresă de pe teritoriul României, nu doar la cea de domiciliu sau de reședință a deținătorului ori la o adresă din străinătate, ca acum.
Practic, cu condiția ca titularul să plătească cheltuielile de expediție, acest document se va putea trimite prin curier la orice adresă, fie din țară sau din străinătate.
Potrivit proiectului de HG de la MAI, normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate se vor modifica pentru a se completa variantele prin care pașaportul simplu electronic poate fi expediat deținătorului, la emitere, prin curier.
Astfel, în norme se vor introduce prevederi care stabilesc că, în funcție de opțiunea exprimată, pașaportul simplu electronic poate fi expediat prin servicii de curierat:
- pe teritoriul României, la domiciliul sau la reședința titularului/ persoanei care a formulat cererea ori la o altă adresă din țară indicată de acesta/ aceasta;
- la adresa din străinătate indicată de titular/ persoana care a formulat cererea, cu suportarea de către acesta/ aceasta a cheltuielilor de expediție.
Același proiect stabilește modificarea normelor, în sensul eliminării obligației de a prezenta cazierul judiciar al însoțitorului unui minor la ieșirea din țară, deoarece el se verifică online la trecerea frontierei, conform Avocatnet.ro.
Cât sunt taxele pentru pașaport în 2024
Taxele pentru pașaport pot varia în funcție de tipul pașaportului, dar și de vârstă.
Pentru pașaportul simplu electronic, taxele sunt de 258 de lei – pentru persoanele cu vârstă peste 12 ani, respectiv 234 de lei – pentru persoanele cu vârsta sub 12 ani
Pentru pașaportul simplu temporar, taxa unică este de 96 de lei, indiferent de vârstă.
Taxa pentru eliberarea pașaportului se poate achita:
- la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank;
- online, prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro.
Indiferent de metoda de plată aleasă, documentul de plată trebuie să conțină următoarele mențiuni:
- numele, prenumele şi CNP-ul persoanei beneficiare tipul pașaportului solicitat
- contul IBAN,
- codul fiscal şi denumirea Instituţiei Prefectului judeţului (sau municipiul Bucureşti) unde va fi depusă cererea de eliberare suma plătită
Valabilitatea pașaportului simplu electronic
Noile pașapoarte electronice au o valabilitate de 10 ani în cazul persoanelor cu vârsta de peste 18 ani, 5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani și 3 ani pentru copiii cu vârsta de până în 12 ani.
Termenul de eliberare pentru pașaportul simplu electronic este de 5 zile pentru cetățenii care depun actele pe teritoriul României.
Pentru persoanele stabilite în străinătate, într-o țară membră UE, și care depun actele necesare în consulate, termenul este de 45 de zile. Iar pentru cei care vor să obțină pașaportul într-un stat care nu este membru UE, termenul este de 65 de zile.