Meteorologii anunță pentru cea de-a doua săptămână din luna ianuarie o răcire accentuată a vremii, care va aduce temperaturi de iarnă autentică în toată țara.
Atunci când motorul mașinii tale refuză să pornească pe timp de iarnă există mai multe cauze, iar una dintre acestea este aceea că bateria este descărcată, fie din pricina faptului că ai uitat un consumator pornit, fie din cauza vârstei acumulatorului.
Din fericire, există câteva soluții eficiente pentru a readuce la viață acumulatorul în lunile de iarnă. Una dintre acestea este cea prin care poți să iei curent de la o altă mașină cu ajutorul cablurilor speciale de pornire. Cum se face asta îți vom spune în cele ce urmează.
De ce aveți nevoie ca să porniți o mașină cu cabluri jumper pe timp de iarnă?
Înainte de toate, trebuie să știi că procedura de pornire a motorului cu ajutorul cablurilor jumper poate provoca atât deteriorarea bateriei, cât și a autovehiculului dacă nu este efectuată corect. Așadar, în cazul în care nu sunteți siguri că puteți face asta de unul singur este recomandat să contactați un mecanic sau o firmă specializată .
Evident, pentru a putea lua curent de la altă mașină, veți avea nevoie de un set de cabluri jumper, dar și de un prieten binevoitor care deține o mașină și care este disponibil să vă ajute. Apoi, în mod obligatoriu, va trebui să vă asigurați că setul de cabluri pe care urmează să le folosiți și bateriile celor două mașini nu prezintă nici o defecțiune. În același timp, în zona bornelor bateriilor nu trebuie să existe nici un fel de obiect metalic.
Este important de știut că nu se recomandă realizarea acestei proceduri prin implicarea unei mașini hibride sau a uneia electrice. În caz contrar pot apărea avarii mari și costisitoare la ambele automobile.
Cum se conectează corect cablurile jumper?
Înainte de a începe procedura asigurați-vă că toți consumatorii de pe mașina dumneavoastră, adică cea cu bateria descărcată, sunt opriți. Ne referim aici la faruri, instalația audio, instalația de aer condiționat/căldură, lumina în habitaclu, etc.). Dacă este posibil, coborâți geamul șoferului, relatează specialiștii de la RAC.
De asemenea, aveți grijă ca mașina de la care urmează să luați curent să fie suficient de aproape de cealaltă mașină, fără ca acestea să se atingă. În acest fel, veți putea conecta cu ușurință cablurile la bateriile ambelor automobile. Fiind iarnă, este indicat să folosiți mănuși.
Asigurați-vă că motoarele ambelor vehicule sunt oprite, apoi scoateți cheile din contact și ridicați capotele. Primul care se conectează este cablul de culoarea roșie. Conectați unul dintre clești la borna „+” a bateriei descărcate și apoi conectați și celălalt clește de borna „+” a bateriei de pe mașina „donatoare”.
Apoi, se conectează cel de-al doilea cablu, și anume cel de culoarea neagră. Se prinde un clește al cablului negru de borna „–” a bateriei bune, iar celălalt clește se atașează de o zonă metalică descoperită de la motorul mașinii care urmează să primească curent, însă trebuie să aveți grijă ca acea zonă să fie situată cât mai departe de baterie.
Cum se încarcă corect bateria descărcată a mașinii dumneavoastră
Odată ce ați conectat ambele cabluri trebuie pornit motorul mașinii care „donează” curent. Apoi, încercați să porniți și motorul mașinii cu bateria descărcată. În clipa în care acesta pornește trebuie lăsate ambele mașini să ruleze la ralanti timp de aproximativ 5 minute. În timp ce motorul mașinii cu bateria care tocmai a fost readusă la viață rulează la ralanti trebuie să deconectați cablurile jumper. Această operațiune se face în ordine inversă de cum ați conectat cele două cabluri.
Fiind iarnă, iar bateria veche, se poate întâmpla ca mașina să nu pornească, situație în care trebuie să verificați din nou conexiunile cablurilor și să încercați din nou. Dacă motorul nu va porni nici după 2-3 încercări înseamnă că alternatorul, demarorul sau bujiile sunt defecte, situație în care este necesar să apelați la serviciile unui service autorizat.
Odată decuplate ambele cabluri este recomandat să parcurgeți cu mașina vindecată câțiva kilometri pentru ca acumulatorul acesteia să aibă timp suficient să se încarce complet. Specialiștii recomandă să evitați traficul intens mai ales când condițiile de drum sunt dificile, adică acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
După aproximativ o jumătate de oră, oprește motorul și încearcă să-l repornești. Dacă acesta va porni la prima cheie totul este în regulă, însă dacă nu va reporni, atunci va trebui să suni la o firmă specializată care să vină cu o baterie nouă pe care să o înlocuiască pe cea veche pentru a te putea folosi de mașină și pentru a putea trece cu bine peste iarnă.