Din momentul în care un avion de pasageri al companiei Japan Airlines s-a ciocnit marți cu un avion mai mic al Gărzii de Coastă pe o pistă din Tokyo, echipajul a avut nevoie de 18 minute pentru a coborî toți cei 367 de călători din avion. Reconstituind scena pe baza relatărilor echipajului, oficialii celei de-a doua companii aeriene din Japonia au declarat miercuri că echipajul a urmat procedurile de urgență ca la carte, începând cu prima regulă: controlul panicii.
Imediat ce avionul Airbus A350 s-a oprit, însoțitorii de bord au cerut pasagerilor să își păstreze calmul, în timp ce flăcările portocalii strălucitoare au cuprins zone mari din avion, iar fumul a umplut rapid cabina. Echipajul a evaluat rapid situația prin verificări vizuale ale exteriorului și a decis care dintre cele opt ieșiri de urgență puteau fi folosite în siguranță. Apoi au folosit comenzi scurte și directe, așa cum sunt instruiți să facă, cum ar fi „lăsați bagajele” și „nu această ușă”, au declarat oficialii.
Unii dintre pasagerii intervievați la aeroport marți seara au apreciat că exercițiul de evacuare rapidă le-a salvat viața. „Am auzit o explozie la aproximativ 10 minute după ce eu și toată lumea am coborât din avion”, a declarat Tsubasa Sawada, în vârstă de 28 de ani. „Nu pot spune decât că a fost un miracol, am fi putut muri dacă mai întârziam un pic”, a mai spus el, potrivit Reuters.
Procedura de evacuare a fost urmată ca la carte de echipajul Japan Airlines
Protocolul de urgență stipulează că echipajul trebuie să aibă permisiunea din cabina de pilotaj pentru a deschide orice ieșire de urgență. Căpitanul a stat lângă cele două ieșiri din față și a dat undă verde pentru evacuare. Dar cea de-a treia ieșire sigură din spate nu a putut fi eliberată deoarece sistemele de anunț public și de interfon nu mai funcționau. Echipajul de cabină a luat atunci decizia corectă de a deschide oricum ușa, permițând pasagerilor să alunece pe toboganele de evacuare, a precizat JAL.
Toți însoțitorii de bord sunt instruiți o dată pe an cu privire la procedurile de evacuare, simulând diverse scenarii, cum ar fi ce trebuie să facă atunci când nu pot comunica cu cabina de pilotaj, au declarat oficialii. După ce s-au asigurat că toți pasagerii au alunecat în siguranță pe cele trei tobogane, echipajul și piloții au finalizat evacuarea la ora 18:05, la 18 minute după aterizare.
Este primul accident semnificativ în care este implicat Airbus A350, principalul avion de cursă lungă din Europa, aflat în serviciu din 2015. De asemenea, este pentru prima dată când un avion de pasageri construit în principal din materiale compozite ușoare din carbon a ars în totalitate. A350-900 a fost certificat pentru ca o încărcătură completă de până la 440 de pasageri să fie evacuată în 90 de secunde, cu doar jumătate din ieșiri utilizabile.
„Echipajul de cabină al JAL ar trebui să fie foarte lăudat pentru evacuarea ca la carte”, a declarat un purtător de cuvânt al Airbus. Oficialii JAL au declarat că echipajul zborului 516, de lângă orașul Sapporo din nordul Japoniei către aeroportul Haneda din Tokyo, a urmat procedurile adecvate, dar au lăudat și pasagerii pentru ieșirea ordonată dintr-un zbor plin, care includea opt copii preșcolari.