Bernard Arnault – proprietarul LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) este persoana care deține acum titlul de cel mai bogat om din lume, în defavoarea lui Elon Musk. Cum a ajuns să atingă această „performanță”? Unul dintre secrete: a crezut în forța Internetului.
Vestea a venit la cumpăna dintre săptămâni. Elon Musk nu mai era în fruntea clasamentului celor mai bogați oameni din lume. A fost depășit de miliardarul francez în vârstă de 73 de ani Bernard Arnault.
Arnault este co-fondator, președinte și CEO al LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, cunoscut drept LVMH. Holdingul său este cel mai mare acționar al LVMH și deține majoritatea drepturilor de vot în compania listată la bursă. Potrivit listei Forbes a „miliardarilor în timp real”, valoarea netă a lui Arnault se ridica la momentul amintit la 207.6 miliarde de dolari, înaintea lui Musk care are o avere de 204,7 miliarde de dolari.
Nu se știu foarte multe despre el (la modul personal), e un tip retras, toți cei cinci copii ai lui Arnault lucrează alături de el în diverse domenii, joacă tenis și colecţionează artă. Dar la modul profesional, povestea e amplă.

Cum a ajuns Arnault regele unui imperiu al luxului
LVMH este un conglomerat cu sediul la Paris, format din 75 de branduri separate, majoritatea de băuturi, modă și cosmetice de lux. Este cea mai mare companie de produse de lux din lume și are peste 175.000 de angajați și 5500 de magazine.
În comparație cu alte nume de pe lista celor mai bogați oameni, Arnault este un om retras și puțin cunoscut în afara Franței. Mărcile care alcătuiesc concernul sunt însă foarte cunoscute – printre ele: Bulgari, Dior, Fendi, Givenchy și, desigur, Louis Vuitton. Concernul deține retailer-ul Sephora și magazine universale în Paris. Cel mai vechi brand al companiei este producătorul de vin Chateau d’Yquem, datând din secolul 16.
În America, Arnault a captat atenția opiniei publice atunci când a achiziționat compania de bijuterii Tiffany & Co. în 2019, pentru aproape $16 miliarde. În Germania s-a făcut cunoscut când, în 2021, a cumpărat pachetul majoritar la Birkenstock.
Cum a ajuns „stăpân”? A revitalizat mărci demodate, angajând manageri moderni!
Arnault s-a născut în nordul Franței, aproape de granița cu Belgia. A absolvit facultatea de inginerie și s-a alăturat tatălui său la compania de construcții a acestuia. Acolo s-a concentrat pe dezvoltarea de afaceri imobiliare și a devenit în scurt timp președintele firmei.
În 1984 a preluat o afacere falimentară care conținea brandul Christian Dior și magazinul universal Le Bon Marché. Așa a debutat pe piața produselor de lux. În 1987, a fost creat LVMH prin unificarea Louis Vuitton cu Moët Hennessy. A reușit o preluare ostilă și a fost numit președinte al consiliului executiv de management în 1989, o poziție pe care a păstrat-o în tot acest timp. După ce a devenit șeful întregului conglomerat, a lansat o campanie de achiziții de miliarde de euro, cumpărând o companie după alta. A revitalizat numeroase mărci demodate, angajând manageri și designeri moderni.
Arnault a fost apreciat drept drept „stăpân al brandurilor” de către experta în modă Suzy Menkes, într-un articol din 1999, din International Herald Tribune. Referitor la cheia succesului lui Arnault, Menkes spunea: „Scopul său este de a fi contemporan, modern, de a face ca mărcile să vorbească o limbă universală. El insistă că păstrarea individualitățăii și unicității fiecărui brand reprezintă preocuparea principală în structura corporatistă”. Corect. O strategie care a permis fiecărui brand să păstreze un grad de independență, sporindu-și simultan profesionalismul, potrivit DW.
Cum a ajuns să acopere piața: A crezut mereu în forța Internetului
Compania s-a axat pe extindere, în special prin creștere în Asia, piața sa cea mai mare, urmată de SUA și Europa. Strategia publicitară este de asemenea iscusită: sunt vândute produse mai puțin costisitoare, precum curele, pălării sau alte accesorii, cu un logo faimos care atrage cumpărătorii tineri și îi fidelizează.
La fel de important, Arnault a crezut mereu în forţa Internetului. Totul s-a mutat online – inclusiv LVMH, fără să-și piardă aura exclusivistă. În prezent, numeroase mărci din cadrul LVMH dețin site-uri opulente iar magazinele online nu se mai tem să afișeze deschis prețurile exorbitante.
O poveste a unui succes, practic interminabil.

Citiți și:
Ești expus? Studiu: Cum se comportă consumatorul român atunci când brandurile îl dezamăgesc