Valentina Saygo – consultantul fiscal și expert contabil – a vorbit, pentru oficiuldestiri.ro, despre avantajele, respectiv hibele sistemului E-factura, unul dintre instrumentele ce stau la baza digitalizării fiscale din România. Interlocutoarea noastră a lămurit multe dintre dilemele și întrebările ridicate cu privire la funcționarea acestui instrument, într-un mediu economic în care domnește nu liniștea, ci haosul.
Expertul contabil transmite un mesaj important contabililor și antreprenorilor, cerându-le să nu se grăbească în implementarea pe genunchi a sistemului E-factura, mai ales că există un termen de grație în care nu se dau amenzi, în cazul în care se produc anumite erori.
În plus, expertul critică mesajul pe care îl transmit Ministerul Finanțelor și ANAF și anume acela că amenzile vor deveni un scop în sine și o sursă importantă de bani la bugetul de stat.
„Rog atât persoanele care lucrează în contabilitate, cât și pe antreprenori să nu se grăbească în implementarea pe genunchi a sistemului E-factura. Să gândească cu calm și la rece, mai ales că avem o perioadă în care suntem scutiți de amenzi. Din păcate, aceste luni sunt insuficiente pentru a pregăti resursa umană și tehnologică să facă facă acestei ingerințe impusă de guvern”, este mesajul transmis de expertul fiscal.

„Sistemul ar putea avea părți bune, dar în niciun caz cu implementare făcută” / „Biciuiești vaca pe care o mulgi și care îți aduce bani la buget”
Valentina Saygo susține că că lucrurile nu au fost pregătite de către ANAF, nu au fost comunicate, nu au fost explicate și evident că antreprenorii sunt speriați și copleșiți.
Valentina Saygo recunoaște că digitalizarea sistemelor fiscale poate că nu ar fi un lucru rău, însă susține că majoritatea sunt prost făcute și pe repede înainte.
„Mai copleșiți decât antreprenorii sunt contabilii și acum conștientizează marea majoritate a colegilor mei de profesie cât de toxică este această profesie pe care o avem. Pentru că, din lipsa de comunicare a Ministerului Finanțelor și ANAF, evident că cei care au suplinit această lipsă de comunicare au fost contabilii.
Dacă o luăm pe rând și vorbim despre digitalizarea sistemelor fiscale, poate că nu ar fi un lucru rău. Doar că majoritatea sunt prost făcute și pe repede înainte. La cum este tratat sistemul E-factura în mod special, vedem că pentru ANAF, amenzile sunt cele mai importante. Mesajul pe care îl transmit Ministerul Finanțelor și ANAF este acela că amenzile vor deveni un scop în sine și o sursă importantă de bani la bugetul de stat. Ceea ce este copleșitor, în momentul în care biciuiești vaca pe care o mulgi și care îți aduce bani la buget.
Sistemul ar putea avea părți bune, dar în niciun caz cu implementare făcută. Ăentru această conformare la sistemul E-factura era nevoie de mult mai mult timp, de mult mai multă implicare din partea ANAF-ului, ca oamenii să înțeleagă. Chiar și persoanele care sunt pregătite profesional au în continuare foare multe dileme de implementare a acestui sistem. Graba aceasta și totul pe repede înainte vor face mai mult rău decât bine.”

Saygo: „Din punct de vedere al obiectivelor Guvernului – și anume reducerea evaziunii fiscale – îmi păstrez opinia că nu se va atinge acest obiectiv. Pentru că cei care emit facturi în momentul de față, vor emite și îm continuare”
Consultantul fiscal, contactat de oficiuldestiri.ro, susține că obiectivul guvernului de a reduce evaziunea fiscală nu se va realiza prin introducerea E-factura, Valentina Saygo fiind de părere că cei care au emis facturi până acum, o vor face și în continuare.
În plus, expertul fiscal este de părere că acest sistem va duce la favorizarea funcționării la negru a unor business-uri.
Valentina Saygo susține că Guvernul a ales să implementeze E-factura, într-un moment foarte delicat pentru mediul de afaceri, după ce au fost bombardați cu modifiări legislative și fiscale și amenințați că sunt evazioniști.
„Din punct de vedere al obiectivelor Guvernului – și anume reducerea evaziunii fiscale – îmi păstrez opinia că nu se va atinge acest obiectiv. Pentru că cei care emit facturi în momentul de față, vor emite și îm continuare. Problema este la cei care nu sunt fiscalizați. Au ales să implementeze E-factura, într-un moment foarte delicat pentru mediul de afaceri, după ce au fost bombardați cu modifiări legislative și fiscale și amenințați că sunt evazioniști. Evident, că răspunsul mediului de afaceri va fi de neconformare sau de a lucra la negru.
Am văzut și văd mesaje ale oamenilor care se retrag în business, pentru că este prea mult. Așa că, din păcate, trăim un haos și pe lângă toată lipsa de comunicare, sistemele ANAF -ului nu funcționează. Sunt persoane care încearcă să transmită o factură de nenumărate ori și nu reușesc, iar cazuistica pe care o avem pe transmitere este deja copleșitoare. Îmi este foarte teamă de primirea facturilor de la furnizorii contribuabilului și de confirmarea sau neconfirmarea acestora. Atunci când una este greșită sau eronată sau nu se cuvine. Iar nu avem răspunsuri la aceste întrebări.
Este un an greu, cu multe modificări. Rog atât contabilii, cât și antreprenorii să nu se grăbească în implementarea pe genunchi a sistemului E-factura, să gândească cu calm și la rece, mai ales că avem trei luni în care suntem scutiți de amenzi. Din păcate, cele trei luni sunt insuficiente pentru a pregăti resursa umană și tehnologică să facă facă acestei ingerințe impusă de guvern. Sunt probleme la achiziția semnăturii electronice și furnizori acreditați de semnături electronice sunt copleșiți și ei și nu fac față. Trebuie să determinăm foarte bine ce tip de semnătură ni se potrivește, valabilitatea acestei semnături”, a conchis Valentina Saygo.

Cine trebuie să utilizeze e-Factura?
E-factura este reglementată de Legea 139/2022, respectiv OUG 41/2022, și se aplica doar pentru anumite categorii de tranzacții (comercializare bunuri cu risc fiscal ridicat, relații comerciale cu instituții de stat, unitățile de cazare care acceptă plata cu tichete de vacanță). Începând cu 1 ianuarie 2024, e-Factura devine obligatorie pentru restul relațiilor comerciale.
• Toți operatorii economici în relațiile comerciale B2B și B2G, care se desfășoară pe teritoriul României
• Operatorii economici care au tranzacții cu societăți nerezidente în România dar care au locul livrării sau prestării serviciului pe teritoriul României
Ce înseamnă B2B, B2G și B2C?
• Business to Business (B2B) – relații comerciale cu alte companii – se aplică e-Factura începând cu 1 ianuarie 2024
• Business to Government (B2G) – relații comerciale cu instituții de stat – se aplică e-Factura din iulie 2022
• Business to Client (B2C) – relații comerciale cu persoane neimpozabile (persoane fizice) – pentru acestea nu se aplică e-Factura
Care este termenul pentru transmiterea e-Facturilor?
• e-Factura se transmite în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, dar nu mai mult de 5 zile lucrătoare de la data prevazută pentru emiterea facturii (Atenție la termenul de facturare a bunurilor livrate și/sau serviciilor efectuate de la 15 a lunii următoare!)
• Termenul de 5 zile este valabil doar pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, urmând să fie eliminat după 1 iulie 2024
• În această perioadă facturile pot circula și în format normal sau tradițional (pdf, excel, etc)
Ce se va întâmpla după 1 iulie 2024?
• Se elimină termenul de 5 zile pentru transmiterea e-Facturilor
• Facturile vor putea circula doar în format e-Factura
• Facturile transmise în alte formate către parteneri nu vor fi considerate documente fiscale
• Facturile înregistrate în contabilitate nu vor fi considerate deductibile (inclusiv TVA-ul aferent), dacă nu vor fi descărcate din SPV și nu vor conține sigiliul ANAF
Toți operatorii economici vor fi obligați să se înscrie în sistemul RO e-Factura prin depunerea declarației 084?
• Nu este necesară înregistrarea în sistemul RO e-Factura prin intermediul D084
• Pentru accesarea sistemului sunt necesare certificatul digital calificat (semnătura electronică) și contul SPV
Cum și de unde obțin semnătura electronică?
Certificatul digital calificat pentru semnătura electronică se obține de la unul dintre furnizorii de certificare acreditați în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
Aceștia sunt:
• Certsign SA – www.certsign.ro
• Digisign SA – www.digisign.ro
• Trans Sped SRL – www.transsped.ro
• Alfatrust Certification SA – www.alfasign.ro
Cum înrolez semnătura electronică la ANAF?
• Documentul de confirmare se descarcă de pe portalul ANAF, se completează și se transmite pe e-mail la furnizorul certificatului digital.
• După primirea documentului de confirmare, semnat de furnizorul certificatului, se poate face înscrierea în Spațiul Privat Virtual.
Atenție:
• Cu o singură semnătură electronică și cu un singur document de confirmare se poate deschide cont SPV pentru mai multe societăți.
• Dacă persoana deținătoare de semnătură electronică nu este administrator/asociat în firma pentru care se deschide contul în Spatiul Privat Virtual, aceasta va avea nevoie obligatoriu de procură notarială de la administrator.
Semnătura electronică trebuie să fie pe numele contabilului sau al administratorului?
• Semnătura electronică poate fi emisa pe numele oricui din cadrul entității juridice
• Contul SPV poate fi accesat doar în baza unei procuri notariale de la administrator/președinte/membru fondator/titular
Trebuie să am cont de SPV dacă nu fac parte din categoria contribuabililor obligați să emită e-Factura?
• Da, deoarece vor trebui descărcate facturile primite de la furnizori și pentru că toată corespondența se va realiza prin intermediul contului SPV (corecții, anulări, stornări facturi)
Cum se deschide contul în Spațiul Privat Virtual?
1. Pe site-ul www.anaf.ro la secțiunea Servicii online/Spațiu privat virtual/Înregistrare/Înrolare persoane fizice/juridice și alte entități fără personalitate juridică în Spațiul Privat Virtual/Înregistrare utilizatori persoane și alte entități fără personalitate juridică/Înregistrare utilizatori cu certificat digital.
2. Se completează infomațiile solicitate în pagina care se deschide.
În 1-3 zile lucrătoare urmează să primiți pe e-mail confirmarea aprobării contului de SPV sau refuzul, dacă este ceva în neregulă. După primirea confirmării, se va putea accesa contul de SPV.
Care sunt sancțiunile ce se aplică în situația netransmiterii în termen a e-Facturilor?
• Pentru perioada ianuarie – martie 2024 nu se aplică sancțiuni
• Pentru perioada aprilie – iunie 2024 sancțiunile sunt următoarele:
Amenda între 5.000 și 10.000 lei pentru marii contribuabili
Amendă între 2.500 și 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii
Amendă între 1.000 și 2.500 lei pentru contribuabilii mici, ONG, PFA
Începând cu 1 iulie 2024 aceste sancțiuni vor fi eliminate
- Nu vor mai fi penalizați emitenții facturilor – vor fi penalizați beneficiarii facturilor, respectiv cei care vor înregistra în evidența contabilă facturi neprimite prin sistemul RO e-Factura.
- Facturile înregistrate în forma tradițională NU vor fi considerate documente fiscale deductibile.
- Cuantumul amenzii va fi o sumă egală cu valoarea TVA-ului dedus din factura înregistrată în contabilitate dar nu a fost descărcată din SPV și nu conține sigiliul ANAF.
Pentru contribuabilii nerezidenți, înregistrați în scopuri de TVA în România, rămân în vigoare sancțiunile aplicabile în perioada aprilie – iunie 2024, și după 1 iulie 2024.
CITIȚI ȘI: