Concertul Extraordinar de Anul Nou de la Viena…Dedicat minunatelor valsuri ale familiei Strauss și susţinut de Filarmonica din Viena, la fiecare 1 ianuarie, reprezintă ceva pe care toată lumea se „bate”. Să fii acolo, în acea sală unde va răsuna, pe lângă valsuri, celebra urare „Gluck, Gesundheit und Erfolg im Neuen Jahr!”… Adevărul este crud însă: Concertul de Anul Nou de la Viena e o loterie!
Concertul, care are loc în Sala de Aur a Filarmonicii de Stat, a fost transmis în direct pentru prima oară în 1959 și a cunoscut un succes mondial, fiind ilustrat și cu scene filmate de balet. De atunci și până acum strălucirea concertului a mai pălit. În România chiar şi în perioada comunistă era transmis în direct acest concert unic, ce reprezintă un vis pe care melomanii vor să-l vadă împlinit măcar o dată în viață.
În ciuda regulilor stricte, multe dintre locurile din sala de concert sunt rezervate de familiile importante din Austria, care îşi transmit dreptul de a participa la concert din generaţie în generaţie…Tocmai de aceea mulți numesc magicul concert o “afacere de familie”. Organizatorii au decis de ani buni ca biletele să fie trase la sorți, cererile de participare la acest eveniment fiind extrem de numeroase.
Concertul de Anul Nou de la Viena, o loterie: Se trage la sorți
De fapt, sunt trei concerte cu program identic: pe 30 decembrie, la ora 12, pe 31 decembrie, la ora 20,30, și pe 1 ianuarie, de la ora 12,15, ultimul fiind și cel televizat parțial. Programul muzical este identic și sunt scoase la vânzare aproximativ 1.700 de bilete pentru fiecare concert.
Cererea este uriașă, așa că tichetele nu pot fi cumpărate în modul tradițional, ci pot fi achiziționate doar prin tragere la sorți! Singurul mod în care puteți intra în posesia lor este să vă înscrieți pe site-ul oficial al filarmonicii vieneze, în perioada 2 ianuarie – 28 februarie. Norocoșii vor fi anunțați la finele lunii martie. Ei pot cumpăra cel mult două bilete pentru concertul din prima zi a anului, dar la celelalte două nu există restricții. Nu contează data la care vă înscrieți, șansele de câştig fiind egale pentru toţi participanţii.
Concertul de Anul Nou: Programul din acest an
Să revenim la programul concertului de anul acesta, transmis în direct, în mod traditional la noi, de Televiziunea Română, de la ora 12.15. Va putea fi văzut şi la TVR Cultural, tot pe 1 ianuarie, dar de la ora 19.00.
Pe lângă faptul că este foarte posibil ca și anul acesta să zărim în public, chiar în primele rânduri, eternii japonezi (mari fani ai acestui concert), ori diverse personalități, nu s-a schimbat mare lucru.
Dar, înainte de a privi lucrurile retrospectiv și la rece, să vedem care este programul pentru acest an.
La pupitru, din impunătoarea Sală de Aur de la Musikverein, va fi dirijorul german Christian Thielemann (64 de ani), director general al Staatsoper Unter den Linden Berlin, dirijor principal al Staatskapelle Dresden şi unul dintre invitaţii Festivalului Internaţional George Enescu în 2015. El se află pentru a doua oară la pupitrul filarmonicii vieneze pentru tradiţionalul concert de început de an, după ediţia din 2019.
Dirijorul va conduce un program cu lucrări de Johann, Eduard, Josef şi Johann Strauss senior, dar şi creaţii compuse de alţi vienezi îndrăgostiţi de vals: Karl Komzák, Joseph Hellmesberger, Carl Michael Ziehrer Wiener şi Hans Christian Lumbye. Și, deoarece se vor aniversa 200 de ani de la naşterea lui Anton Bruckner în 2024, Thielemann va aduce în premieră absolută în programul Concertului de Anul Nou un cadril din creaţia marelui simfonist austriac.
Momentele dansante ale Baletului de Stat vienez se vor desfăşura în decorul de la Kaiservilla Bad Ischl, viitoarea Capitală Culturală Europeană Bad Ischl Salzkammergut, dar şi la castelul renascentist Rosenburg, în coregrafia italianului Davide Bombana şi în costumele create de designerul austriac Susane Bisovsky. Regizorul Michael Beyer este cel care va coordona imaginea spectacolui filmat cu 17 camere şi televizat în aproape 100 de ţări din întreaga lume, cu un public estimat la aproximativ 50 de milioane de telespectatori.
În ultimii ani – departe de a fi cum era
În mod uimitor, concertul de Anul din 2014 dirijat de Barenboim a fost cam ultimul spectaculos. Pe lângă faptul că a marcat 150 de ani de la naşterea lui Richard Strauss, dar şi 100 de ani de la declanşarea Primului Război Mondial. Acest concert a stabilit o premieră: costumele balerinilor de la Baletul de Stat din Viena au fost create de către celebra Vivienne Westwood. Astfel, presa internaţională a remarcat faptul că “baletul a devenit de un superb punk în viziunea lui Westwood”.
Să revenim la ceea ce înseamnă acest Concert, prin intermediul câtorva „repere”. Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker…Un elegant ritual al fiecărui început de an. Desi în ultimii ani e departe de a fi cum era. Să privim la rece: alegerea “repertoriului valsurilor” nu excelează tot timpul, doritele de către public polci sunt cam rare, scenele de balet la fel, florile decorative din minunata sală de concert nu mai sunt aduse de la San Remo, ci provin de pe plan local.
Mai precis, chiar şi florile trebuie să fie vieneze la Musikverein, odată cu întreruperea tradiţiei pornită în 1980, care consfinţea ca oraşul italian San Remo să le livreze în fiecare an. Marea de flori din sală e îngrijită acum de grădinarii şi designerii florişti de la Viena City Garden, cei care încep să decoreze Sala de Aur încă din 27 decembrie, în paralel cu repetiţiile orchestrei. Diferența (fie-ne scuzată îndrăzneala) se vede. Chiar și la public.
Ne place să credem că nu financiar este motivul, ci doar o criză creativă de moment. Să nu omitem faptul că Ioan Holender timp de 19 ani a condus Opera din Viena cu realizări deosebite (a fost director al Operei de Stat din Viena în perioada 1992-2010).
Din 1929: Tradiţia „concertelor Strauss”
O importantă “întâlnire” o constituie cea dintre Johann Strauss (fiul) şi Filarmonica din Viena, în 1873, când Strauss a compus valsul “Wiener Blut”, op. 354 pentru balul Operei ţinut pe 22 aprilie în acel an (chiar el a dirijat orchestra). Următoarea colaborare a fost în acelaşi an, pe 4 noiembrie, când Strauss împreună cu Filarmonica au concertat pentru Vienna World Exposition, printre operele cântate fiind şi “An der schönen blauen Donau” (“Dunărea albastră”). Au urmat o serie de concerte denumite “Soiree” şi ţinute în curtea Operei, când Strauss a dirijat premiera spectacolului “Reminiscences of Old and New Vienna”, o “colecţie” format din cele mai bune creaţii ale sale şi ale tatălui său. Concertul a avut un mare succes, astfel încât a fost repetat de mai multe ori. Colaborarea dintre Strauss şi Filarmonică a continuat pe parcursul timpului, ultima fiind pe 22 mai 1899. Când compozitorul a dirijat uvertura “Die Fledermaus” pentru prima şi ultima oară, deoarece în seara concertului a răcit, apoi a făcut pneumonie, situaţia s-a înrăutăţit şi Strauss a murit pe 3 iunie 1899.
După moartea compozitorului, Filarmonica din Viena nu a devenit imediat ambasadoarea muzicii lui Strauss. De-abia la celebrarea a celei de-a 100-a aniversari a compozitorului (25 octombrie 1925) a fost organizat un concert de amploare.
De unde a „plecat” Concertul de Anul Nou
După cum spuneam, adevărata tradiţie a „concertelor Strauss” a început pe 11 august 1929 la Salzburg. Clemens Krauss a iniţiat tradiţia “Vienna Philharmonic’s Strauss” când dirija pentru prima oară un concert format doar din creaţii ale lui Johann Strauss (fiul). Datorită succesului obţinut, Krauss va dirija anual câte un astfel de concert până în anul 1933, incluzând apoi în program muzica altor reprezentanţi ai familei Strauss, aceasta fiind “forma” de la care a plecat Concertul de Anul Nou, aşa cum îl ştim astăzi.
În 1939 a fost pentru prima dată când Filarmonica a susţinut un concert format doar din piesele familiei Strauss. Acest eveniment, cu numele de “Concert special”, a fost dirijat de Clemens Krauss pe 31 decembrie. Astfel, primul concert s-a ţinut în ajunul Anului Nou. Abia începând cu anul 1941 concertul s-a fixat pe data de 1 ianuarie.
Și, să nu omitem faptul că piesa de rezistență a acetui concert extraordinar o reprezintă Marșul lui Radetzky! Radetzkymarsch (în germană) a fost compus în anul 1848 de Johann Strauss (tatăl) în onoarea feldmareșalului Josef Wenzel Radetzky von Radetz, cu ocazia victoriei pe care armata aflată sub comanda acestuia a repurtat-o la Custozza contra revoluționarilor italieni. Prima audiție a marșului a avut loc pe 31 august 1848 la Viena.
Piesa face parte în mod tradițional din programul Concertului de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, în timpul acestei ultime piese, audiența aplaudând în ritmul melodiei, în timp ce dirijorul se întoarce să dirijeze audiența în locul orchestrei.
În rest, după cum spuneam la început, „Gluck, Gesundheit und Erfolg im Neuen Jahr!” – „Noroc, sănătate și succes în Noul An!”.
Paginație comentarii