Companiile aeriene nu au scrupule legate de clienții lor atunci când vine vorba despre profituri. Iar acest lucru este valabil, deopotrivă, în SUA şi Europa.
Acest lucru a fost relevat de o anchetă realizată de Reuters în rândul investitorilor și directorilor din domeniu. Iar aceștia au declarat, la unison, că își propun să profite la maximum de boom-ul călătoriilor post-COVID. Iar cum costurile sunt mai ridicate, din pricina lipsei de avioane, vor încerca să îşi majoreze profiturile în acest an prin scumpirea biletelor de avion.
Companiile aeriene nu au scrupule
Lucrurile sunt simple. Introducerea de noi zboruri este cvasi-imposibilă din pricina întârzierilor la livrările de noi aeronave. Indiferent dacă vorbim despre cele produse de Airbus sau Boeing. Și-atunci trebuie găsită o cale de a compensa costurile ridicate la carburant, mâna de lucru sau mentenanță. Soluția: ţin preţurile la bilete la un nivel ridicat.
Această situaţie a dus venitul mediu per pasager, sau randamentele, la 6,2% anul trecut, al patrulea an consecutiv de creştere, potrivit datelor furnizate de Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA). Randamentele ar urma să continue să crească şi în 2024, chiar dacă într-un ritm mai lent, de aproximativ 1,8%, prognozează IATA.
La vară, cea mai aglomerată perioadă a anului, randamentele companiilor aeriene europene ar urma să depăşească valorile de anul trecut, atingând un maximum de 8,5%, şi vor creşte şi mai mult în 2025 pe măsură ce va continua cererea de călătorii iar întârzierile în livrarea de noi avioane vor persista, potrivit analiştilor de la Bernstein. Conform acestora, cererea va fi mai mare cu 15-20% în această vară comparativ cu 2019, în timp ce capacităţile abia s-au mişcat.
Preţul unei călătorii cu avionul în America de Nord a crescut cu 30%, în timp ce în Europa a sporit cu 25%
Interviurile efectuate de Reuters cu mai mulţi analişti, directori şi investitori precum şi analiza datelor arată reziliența probată de companiile aeriene pe măsură ce îşi revin din pandemie, când avioanele au fost blocate la sol, graniţele au fost închise şi au contractat datorii în valoare de miliarde de euro pentru a rămâne pe linia de plutire. De asemenea, analizele arată importanţa acordată de consumatori călătoriilor şi experienţelor, după mai multe luni de restricţii în timpul pandemie, fenomen cunoscut sub numele de „revenge travel” (-călătorie din răzbunare-nr.).
Un exemplu este Wizz Air, companie unde randamentele ar urma să înregistreze în vara acestui an o creştere similară cu cea din 2023, chiar dacă capacităţile nu se vor modifica, spune directorul responsabil pentru Marea Britanie, Marion Geoffroy. „Dacă există o capacitate limitată, atunci politica de preţuri este în creştere”, a spus Marion Geoffroy, fără a oferi mai multe detalii cu privire la amploarea creşterii.
Datele furnizate de Airlines Reporting Corp (ARC) arată că numărul biletelor de avion vândute în luna ianuarie de agenţiile de turism din SUA au atins cel mai ridicat nivel din istorie pentru această lună, iar preţul mediu al unui bilet a crescut cu 3% în ritm anual. Aceasta în condiţiile în care începând din 2019 şi până în prezent preţul unei călătorii cu avionul în America de Nord a crescut cu 30%, în timp ce în Europa a crescut cu 25%, potrivit firmei ForwardKeys.