Bulgaria nu va primi cea de-a II-a tranșă de peste 650 de milioane de euro aferentă Planului Său național de Redresare și Reziliență (PNRR), deoarece a întârziat în aplicarea reformelor-cheie.
Comisia Europeană pune decizia pe seama nerespectării de către Sofia a angajamentelor privind liberalizarea pieței energiei, implementarea măsurilor anticorupție și reformele privind achizițiile publice. Toate, un rezultat direct al crizei politice care durează de 4 ani.
Dacă într-o lună Bulgaria nu răspunde convingător îndoielilor Bruxelles-ului, plata va rămâne suspendată cel puțin o jumătate de an. În cazul în care instituțiile de la Sofia nu pun în aplicare Reformele necesare nici în acest termen, Comisia ar putea decide să taie total fondurile pentru Planul Bulgariei de Redresare.
Este vorba despre peste 4 miliarde de euro, de 4 ori valoarea primei tranșe, livrate deja, potrivit TVR.
Euractiv nota încă din aprilie a.c., că Bulgaria riscă să piardă 1,2 miliarde de euro din PNRR după ce a anulat licitațiile pentru achiziția de trenuri către Căile Ferate Bulgare de Stat (BDZ). Aceasta era cea mai mare licitație programată prin PNRR. Ministrul Georgi Gvozdeikov suspenda la acea dată o licitație uriașă în valoare estimată de 600 de milioane de euro. Pentru această finanțare din partea UE, Bulgaria urma să achiziționeze 35 de trenuri. O zi mai târziu, o licitație similară în valoare de 600 de milioane de euro pentru furnizarea a 20 de trenuri noi de mare viteză (push-pull) a fost anulată.
PNRR. Bulgaria a anulat o procedură importantă
În cadrul primei licitații, favoriții pentru furnizarea a 35 de trenuri au fost compania cehă SKODA și compania poloneză PESA, care au depus oferte pentru sume mult mai mici decât finanțarea UE. Bulgaria a anulat procedura, însă, întrucât cele două companii au oferit un termen de livrare mai lung pentru trenuri.
În cadrul celei de-a doua licitații pentru furnizarea a 20 de trenuri de mare viteză, guvernul a dorit să atragă cei mai mari producători, dar termenele de livrare prea restrictive au speriat mulți potențiali participanți. oar două companii – Talgo din Spania și CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd. Oferta companiei spaniole a fost de 600 de milioane de euro, iar cea a companiei chineze de 303 milioane de euro.