Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat necesitatea realizării unor evaluări ale impactului schimbărilor climatice pe termen de 3, 5 și 10 ani, pentru uzul intern al ministerelor, în cadrul unei consultări organizate de Cancelaria Prim-Ministrului. Ministrul a argumentat că schimbările climatice nu mai sunt o chestiune de viitor sau de science fiction, ci o realitate urgentă care trebuie adresată corespunzător.
Codurile de caniculă schimbă calendarul examenelor naționale. Ministrul Educației: „Nu mai e SF”
În cadrul consultării, Deca a discutat despre dificultățile întâmpinate de infrastructura școlară și universitară în organizarea examenelor naționale în lunile cu coduri portocalii sau roșii din punct de vedere climatic. Ea a menționat că examenele de titularizare din acest an s-au desfășurat sub Cod roșu, evidențiind necesitatea unei abordări diferite pentru a face față acestor condiții extreme.
“Am desfășurat examen de titularizare anul acesta sub Cod roșu. Asta înseamnă schimbarea abordării unui proces major care se desfășoară în fiecare an, într-un număr mare de centre la nivel național. Deja vorbim despre modificarea calendarelor de examene naționale, modificarea structurilor, de exemplu corelarea examenelor de licență cu etapele examenelor de titularizare și de ocupare a posturilor, pentru a nu mai fi în iulie, pentru că nu ducem. Infrastructura școlară și universitară nu mai suportă organizarea examenelor în lunile cu coduri portocalii sau roșii“, a explicat Deca.
Productivitatea muncii este afectată de schimbările climatice
Ministrul Educației a atras atenția și asupra impactului schimbărilor climatice asupra productivității muncii, subliniind că în sudul României există deja județe care se deșertifică. Ligia Deca a argumentat că este crucial să se efectueze studii pentru a înțelege mai bine aceste efecte și pentru a adapta programul de muncă în funcție de noile realități climatice.
“Este o chestiune care trebuie luată în calcul și în ceea ce privește productivitatea muncii – și nu avem studii referitoare la asta. Avem țări care și-au adaptat programul de muncă de multă vreme, pentru că erau într-o zonă de latitudine care impunea acest lucru, însă noi nu ne-am pus această problemă încă la modul serios. Cred că inclusiv pentru uzul nostru intern, al ministerelor, avem nevoie de o evaluare a impactului schimbărilor climatice pe 3 ani, pe 5 ani, pe 10 ani, pentru că nu mai e o chestiune de viitor sau de science fiction”, a subliniat Ligia Deca, citată de Agerpres.
Adaptarea programelor de studii la realitățile climatice
În opinia ministrului, programele de studii universitare, fie că sunt de licență, masterat sau doctorat, trebuie să includă în mod clar componenta referitoare la impactul schimbărilor climatice. Acest lucru este esențial pentru pregătirea adecvată a societății pentru a face față provocărilor climatice.
“Această preocupare pentru tot ce înseamnă cum ne pregătim noi, ca societate, pentru schimbări climatice nu e o chestiune care să ne lovească brusc, este o preocupare strategică a Guvernului, a autorităților centrale de multă vreme. Există strategii care vizează atât zona societală, economică, cât și domeniul nostru, al educației”, a concluzionat Ligia Deca.
Schimbările climatice reprezintă o realitate actuală care afectează infrastructura educațională și productivitatea muncii. Adaptarea la noile condiții climatice trebuie să devină o prioritate strategică pentru toate ministerele și autoritățile centrale.