Prevederile din Codul Rutier ar putea fi înăsprite ca urmare a tragediei provocată la 19 august în stațiunea 2 Mai de către un șofer drogat, care a ucis doi tineri după ce a intrat cu mașina într-un grup de opt persoane.
Deja, există mai multe proiecte de lege ale căror șanse de adoptare au crescut foarte mult, mai ales că parlamentarii s-au arătat extrem de receptivi la înăsprirea legislației rutiere, scrie Fanatik.ro.
Codul Rutier a fost modificat ultima dată în 2022
La începutul anului 2022, Guvernul a dat o Ordonanță de Urgență prin care a modificat substanțial Codul Rutier. Au fost atunci introduse o serie de sancțiuni mai dure pentru șoferii care nu respectă regulile de circulație.
OUG a intrat imediat în vigoare, însă trebuie să fie aprobată de Parlament pentru a deveni lege. Ajunsă pe masa comisiilor din Camera Deputaților, ordonanța a suferit modificări în sensul în care unele sancțiuni au fost reduse. Deocamdată, raportul nu a ajuns la plen astfel că ordonanța încă se aplică în forma sa inițială, precizează Fanatik.ro.
După nenorocirea produsă de Vlad Pascu în stațiunea 2 Mai este foarte probabil ca Parlamentul să nu-și mai asume riscul reducerii sancțiunilor. În iunie 2022, o serie de amendamente au eliminat din Codul Rutier sancțiunea de suspendare imediată a permisului pentru 120 de zile pentru depășirea vitezei legale cu 70 km/h. În această situație, vitezomanii ar mai fi putut conduce încă două săptămâni cu dovada eliberată de agentul constatator în loc să le fie suspendat pe loc dreptul de a conduce.
Perioada în care se aplică sancțiunea pentru recidivă a fost scurtată la 3 luni
În același timp, din Codul Rutier a fost eliminat articolul care introducea „comportamentul agresiv”. A fost eliminată și prevederea care impunea ca perioadele de suspendare a permisului pentru mai multe încălcări ale normelor de circulație să fie executate succesiv, deputații din cadrul comisiilor dând dreptul executării concomitente a suspendării.
De asemenea, șoferilor li s-a redus perioada de recidivă de la 6 la 3 luni. În forma inițială a ordonanței, șoferii care comit abateri grave, precum trecerea pe culoarea roșie a semaforului, neacordarea de prioritate, consumul de alcool sau de substanțe interzise, depășirea vitezei legale, etc., au o perioadă de 6 luni în care, dacă repetă una dintre aceste fapte, primesc o prelungire suplimentară de suspendare a permisului de 30 de zile.
În forma modificată, perioada în care se aplică sancțiunea pentru recidivă a fost scurtată la numai trei luni. De asemenea, s-a introdus posibilitatea ca recidiviștii să poată scurta perioada de suspendare a permisului printr-un test de conducere.
Proiect legislativ: interdicție de a conduce timp de 5 ani
În contextul actual, este greu de crezut că aceste modificări ar putea trece de votul plenului. Și asta, cu atât mai mult cu cât tragedia de la 2 Mai s-a repetat câteva zile mai târziu, când un șofer băut a omorât trei persoane după ce a intrat cu mașina într-un grup de tineri care mergeau pe marginea drumului în județul Alba.
Tendința este aceea ca pedepsele să devină chiar mai aspre comparativ cu cele introduse anul trecut. Inițiatorul Legii Anastasia, senatorul Robert Cazanciuc (PSD), este autor al unui proiect de lege care a trecut deja de Senat și care va ajunge în plenul Camerei Deputaților.
Acest proiect legislativ vine să completeze legea deja adoptată, iar șoferii care au comis accidente mortale nu vor mai putea conduce timp de 5 ani după executarea pedepsei. Asta reprezintă o majorare importantă față de actuala prevedere, care impune o „penitență” de numai 6 luni, mai scrie sursa citată.
Ce măsuri propune liderul USR, Cătălin Drulă
Pe fondul tragediei de la 2 Mai, liderul USR, Cătălin Drulă, propune un set de măsuri menite să crească nivelul siguranței rutiere în România, scrie News.ro. Unele dintre acestea vizează infrastructura rutieră, în timp ce altele se referă la o eficiență mai mare a măsurilor punitive luate împotriva șoferilor, care ar dori să fie implementate din prima zi a sesiunii parlamentare din septembrie.
Este vorba în primul rând de accelerarea procedurilor de implementare a măsurii din PNRR prin care se preconizează achiziția a 1.000 de radare fixe și 300 radare mobile care urmează să fie amplasate pe drumurile din România, la care se adaugă 500 de camere video.
O altă măsură propusă de șeful USR se referă la „adoptarea legii iniţiate de colegii săi (n.n. – PL-x nr. 88/2022), care permite Poliţiei să dea amenzi pe baza înregistrărilor video realizate de camerele de bord. De asemenea, reintroducerea inspecţiei de siguranţă rutieră pentru toate categoriile de drumuri ar fi o altă măsură despre care Drulă spune că ar trebui introdusă. Asta pentru că, „în 2017 a fost scoasă pentru străzile de categoria I şi II, iar în 2022 a fost scoasă şi pentru drumuri judeţene”, potrivit liderului USR.
Mergând mai departe, Cătălin Drulă propune oprirea proiectelor de lărgire a drumurilor naţionale prin localităţi şi înlocuirea cu soluţii moderne. O altă măsură se referă la proiectarea străzilor cu siguranţa rutieră în minte, nu pentru a maximiza viteza autovehiculelor.