Noile modificări la Codul rutier au intrat în vigoare. Polițiștii îi pot sancționa pe șoferi și în baza înregistrărilor video, inclusiv de la camerele de supraveghere. Problema este că măsura nu are aplicabilitate imediată, deoarece este nevoie de dezvoltarea sau adaptarea unei platforme informatice.
Noile modificări la Codul rutier au intrat în vigoare, prin modificarea celebrei OUG 84/2024. Polițiștii au acum posibilitatea de a-i sancționa pe șoferi și în baza înregistrărilor video ale altor participanți la traffic. De principiu, cele făcute cu camere de bord sau telefoane, dar și a celor de la camerele de supraveghere instalate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local, nu doar atunci când constată ei direct încălcarea legislației rutiere.
Codul rutier. Noile modificări au intrat în vigoare
Noile modificări la Codul rutier care au intrat în vigoare prevăd că polițiștii rutieri pot sancționa soferi și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau ale celor de supraveghere, nu doar când constată direct încălcarea regulilor de circulație. În baza înregistrărilor făcute cu camere de bord, polițiștii pot sancționa șoferi doar pentru conducere agresivă.Însă, imaginile surprinse de camerele de supraveghere ale administratorilor drumurilor pot fi folosite la sancționarea mai multor abateri de la regulile din Codul rutier, precum depășirea vitezei maxime sau a trecerii pe culoarea roșie a semaforului.
Șoferi, atenție la camerele de supraveghere!
În cazul imaginilor primite de la administratorii drumurilor, adică de la camerele de supraveghere, polițiștii pot sancționa mai multe abateri de la Codul rutier. Imaginile de la camerele de supraveghere pot fi folosite de polițiști pentru a constata eventuale încălcări ale normelor de circulație pe drumurile publice ori prezența în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară. Mai precis, polițiștii pot verifica, în baza înregistrărilor făcute cu camerele de supraveghere, posibila încălcare a:
limitei maxime admise de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
interdicției sau restricției de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
semnificației culorii roșii a semaforului;
trecerii la nivel cu calea ferată;
interdicției de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
depășirii coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată.
Așa cum stabilește Codul rutier, prin „Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de monitorizare a traficului aferente acestora”.
Obligații ale administratorilor de drumuri
Legislația din Codul rutier, modificat prin OUG 84/2024, mai stabilește că cei ce furnizează înregistrările surprinse de camere de supraveghere, respectiv administratorii drumurilor publice, au următoarele obligații:
de a se asigura că mijloacele tehnice destinate măsurării vitezei care furnizează date către Poliția Română sunt omologate și verificate metrologic, potrivit normelor în vigoare;
de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier;
de a asigura capabilități și/ sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor întocmite în legătură cu încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice;
de a implementa o serie de cerințe de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, care sunt stabilite, la nivel național, prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Noile modificări au intrat în vigoare
Conform noilor modificări din Codul rutier, în cazul înregistrărilor camerelor de supraveghere, Poliția Română prelucrează automat semnalările și datele de monitorizare a traficului aferente acestora, primite prin intermediul unor platforme software proprii, interconectate cu alte sisteme și baze de date ale autorităților, iar rezultatul prelucrării automate se procesează manual de către polițiștii rutieri în cadrul dispeceratelor de monitorizare ale Poliției Române. Pentru a fi considerată validă și luată în seamă de polițiști, o înregistrare video va trebui să aibă:
extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.
Noua legislație cuprinsă în Codul rutier prevede că o sesizare va fi clasată direct dacă înregistrarea lipsește sau nu cuprinde toate elementele amintite mai sus, dacă se constată că aceasta nu este formulată de un participant la trafic, dacă persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod nemijlocit și întâmplător manevrele agresive, dacă aceasta nu cuprinde o serie de informații despre cel ce depune sesizarea, inclusiv o declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea celor înregistrate, ori dacă aceasta a fost transmisă după o perioadă mai mare de 30 zile de la data surprinderii manevrelor agresive, transmite Avocatnet.ro
Unde sunt amplasate camerele de supraveghere cu recunoaștere facială
Camerele de supraveghere cu recunoaștere facial a fost amplasate în Bucureși, începând din decembrie 2022. Au început să funcționeze din ianuarie 2023. Cele mai recente au fost instalate pe Șoseaua Alexandriei, la intrarea în orașul Bragadiru. Camerele de supraveghere sunt dotate cu radar dar și cu recunoaștere facială. Astfel că, șoferi care au viteză, luminile de zi oprite, vorbesc la telefon sau nu poartă centura de siguranță sunt amendați.
Lista intersecțiilor monitorizate în București:
- Intersecție Sos Odăii – Sos București Targoviste
- Intersecție Sos Odăii – Sos Bucuresti-Ploiești
- Intersecție calea ferata – Sos Pipera
- Intersectie A3- Str Gherghitei
- Intersectie Bd. Dimitrie Pompeiu – Sos Petricani
- Intersecție Intr. Andronache – Sos Andronache
- Intersecție Sos Andronache -Sos Colentina
- Intersectie Sos Fundeni – Aleea Lacului
- Intersecție Sos Pantelimon – Str Gara Catelu
- Intersectie Bd Theodor Pallady – Str. Drumul intre Tarlale
- Intersecție bd Unirii- Str Nicolae Teclu
- Intersecție Sos Olteniței – Str Cheile Turzii
- Intersectie Sos Berceni – DNCB
- Intersecție Sos Giurgiului – Str Căruței
- Intersecție Bd. Măgurele – Str. Santimbru
- Intersecție Sos Alexandriei – Str Aliman
- Intersecție Prelungirea Ghencea DNCB
- Intersecție DNCB – Bd luliu Maniu
- Intersecție DNCB – Sos Chitilei