Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) este una eminamente politică, câtă vreme membrii acestei instituții sunt numiți direct de către partidele politice. Inițial, s-a dorit ca această structură să fie una benefică democrației și să fie subordonată direct Parlamentului, numai că mai toate instituțiile care au această formă de subordonare, și unde numirile în funcțiile de conducere se fac exclusiv pe criterii politice, au devenit instrumente de coerciție în slujba Puterii.
Consiliul Național al Audiovizualului este, cel mai probabil, instituția care s-a degradat cel mai mult în ultimii ani și care mai are doar o brumă de credibilitate. Încă nu s-a realizat vreun sondaj de opinie despre cât de credibile (mai) sunt unele instituții ale statului, însă în topul neîncrederii cu siguranță este un duel strâns între Curtea Constituțională a României și Consiliul Național al Audiovizualului. Singura problemă de rezolvare a acestei situații este modificarea legii de organizare și funcționare, iar criteriile de numire în funcțiile de conducere să nu mai fie exclusiv politice. Până una-alta avem un CNA-jucător, dornic să se implice în campaniile electorale, prin vocile și părerile personale ale unor membri, dar și prin aplicarea de amenzi cu dedicație.
Astăzi, după ora prânzului, eram la volan, în aglomeratul trafic bucureștean. Evident, pun radioul să îmi facă mersul ceva mai plăcut. Caut un post cu muzică și mă hotărăsc să ascult București FM. Se termină melodiile și intră niște reclame, după care intră acest mesaj de la CNA, care este de fapt parte a unei campanii foarte susținute. Iată cum sună spotul audio:
„Te-ai simțit vreodată agresat în online? Instigare la ură, dezinformare gravă, instigare la violență sau conținut periculos pentru minori. CNA spune stop! Acum poți să acționezi rapid împotriva conținutului ilegal de pe internet. Intră pe cna.ro și raportează conținutul pentru a fi șters. Siguranța online începe cu tine. Păstrează internetul sigur. O campanie a Consiliului Național al Audiovizualului.”
Doamne, câte tâmpenii spuse în numai 30 de secunde! Această campanie este ea însăși generatoare de ură, pentru că eu urăsc să fiu luat de fraier. De ani de zile se discută cum să își extindă CNA competențele și pe internet și nu s-a ajuns la nici o soluție de legiferare până acum. Nici în România și nici altundeva. Acesta este unul dintre motivele pentru care internetul este considerat un tărâm al libertății, al manifestărilor neîngrădite.

Primele forme de cenzură pe rețelele de socializare, cum a fost în cazurile facebook sau twitter, sau pe platforme precum youtube, au apărut în pandemie, unde orice opinie sau demonstrație împotriva narativului oficial era ștearsă, îndepărtată. Și atunci a fost o întreagă dezbatere în Occident dacă aceste medii sunt simple platforme unde poți să postezi sau sunt adevărați editori, care impun o anumită linie editorială și pot accepta sau nu orice articol, orice opinie, orice postare. Și s-a ajuns la concluzia că facebook, de exemplu, a procedat la cenzură, sub directa îndrumare a Administrației Biden, fapt recunoscut anul trecut în mod public de însuși Mark Zuckerberg. Iar de atunci facebook a devenit liber de cenzură, dar a fost nevoie să apară un personaj ca Donald Trump și care să mai și câștige alegerile în SUA.
În cele 30 de secunde ale spotului audio realizat de CNA și difuzat de către toți radiodifuzorii sunt afirmații extrem de vagi, cu interpretări care lasă celui care decide o mare marjă de acțiune. De exemplu ce este aceea „dezinformare gravă”? Există cumva dezinformare cu grade de comparații? Dacă există „dezinformare gravă”, există cumva și dezinformare care nu este gravă? Sau o „dezinformare foarte gravă”. Cine stabilește că dezinformarea este gravă sau nu? S-a dovedit fără putință de tăgadă că multe dintre afirmațiile făcute la tv în perioada pandemiei și pentru care CNA a aplicat amenzi consistente au fost, în final, adevărate. Serios? Și cei de la CNA au răspuns cumva în vreun fel? Nu, pentru că în România numai fraierii trebuie să suporte consecințele…
„CNA spune stop!” Măi, CNA-ule, cine ești tu să poți spune stop? Tu exiști ca instituție să generezi un cadru corect pentru toată lumea, nu să te ocupi ca un serviciu de primiri reclamații, să judeci și să pui în aplicare decizia ta. Pentru că ai dat o mulțime de amenzi care au fost anulate în instanță, iar pentru acest abuz, nimeni din CNA nu a suportat nici cea mai mică pedeapsă. Cum ar fi fost ca la trei procese pierdute, cu trei amenzi anulate, să fie demis unul dintre membrii CNA? Cum ar fi ca greșeala voastră, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, să aibă și repercusiuni directe? În ce alte meserii greșeala scapă nepedepsită? În viitoarea formă a legii de organizare și funcționare a CNA, va fi absolut necesară introducerea unor articole care să prevadă sancțiuni pentru exercitarea defectuoasă a sarcinilor de serviciu.
Campania CNA este odioasă și din perspectiva încurajării delațiunii. Ca să stai să monitorizezi activitatea atâtor oameni, vectori de comunicare, este deosebit de laborioasă și necesită timp și bani. Și au apărut ong-uri cu finanțări suspecte, care aveau ca obiect de activitatea reclamarea anumitor „voci”, reclamații făcute direct la facebook. Acum, că facebook nu mai aplică cenzura, a ieșit la înaintare CNA, o instituție a statului român.
Evident că CNA nu a amendat pe nimeni, de exemplu în cazul marii „dezvăluiri”, făcute la alt post decât Realitatea TV, cum că mama lui Călin Georgescu ar fi fost legionară. O mârșăvie, pur și simplu, dar care nu a tins în nici un fel vreun neuron de membru CNA! Și atunci este clar că CNA face jocuri politice, folosindu-se de mijloacele pe care le are la îndemână: sancțiunile! Atât știe să facă, să dea amenzi și interdicții. De ce? Pentru că li s-a cerut, probabil, membrilor CNA. Și, dacă nu li s-a cerut, atunci au făcut-o voluntar, pentru a demonstra că ei sunt chiar utili celor care i-au numit în funcții cu grad de demnitar al statului român.
Ce ar trebuie să facă CNA cu adevărat, pentru a-și justifica existența și cheltuielile? Vă spun mâine.