Supranumită mașina cu 100 de brevete, Traction Avant, a apărut acum 90 de ani și combina cele mai moderne soluții ale epocii. În plus față de tracțiunea față, a prezentat în mod special o structură monococă, frâne hidraulice și suspensie independentă pe toate cele patru roți.
Conceput pentru a lăsa o impresie de durată, Traction Avant a fost menit să relanseze Citroën și să evidențieze spiritul inovator al unui producător care a fost primul importator de automobile produse în masă în Europa în 1919. Un brand care a inventat, printre altele, autoșenilata în 1921, caroseria realizată integral din oțel în 1924 și a montat motorul pe tampoane în 1932.
Lansat sub denumirea comercială „7“, cu referire la cota sa de impozitare, a fost imediat poreclit Traction Avant, o inovație care tocmai fusese introdusă și pe care pus-o în valoare. În plus, așa cum spuneam, reunea într-un singur model cele mai moderne soluții tehnice ale vremii, cum ar fi tracțiunea față, o structură monococă, frâne hidraulice și suspensie independentă pe toate cele patru roți.
La vremea respectivă, era considerat a fi mașina cu cea mai bună ținută de drum, cea mai sigură și cea mai confortabilă. De-a lungul carierei sale, a beneficiat de dezvoltări tehnologice și a fost supranumită mașina cu 100 de brevete.
Stilul său aerodinamic deosebit, inspirat de Streamline, a făcut rapid din ea un model emblematic Citroën care va rezista timpului și va evoca imaginea luptătorilor din rezistență și a gangsterilor, care a fost perpetuată în numeroase filme. Au fost vândute 760.000 de exemplare ale modelului Traction Avant.
Producția a fost încheiată de mult, însă modelul este în continuare o emblemă a mărcii, întruchipând promisiunea de design și confort pentru mobilitatea cât mai multor persoane. Aceste valori sunt reflectate și astăzi în noul ë-C3, care demonstrează inovația pentru a face mobilitatea electrică accesibilă, și în C5 X grand tourer, care reunește toate elementele necesare pentru ca fiecare călătorie să fie un moment de liniște absolută.
Revoluția Traction Avant, mașina cu 100 de brevete
În momentul în care, la începutul anului 1933, s-a decis înlocuirea modelelor Citroën 8, 10 și 15, care fuseseră introduse în octombrie 1932, André Citroën și-a propus să producă un impact semnificativ și să devanseze concurența prin lansarea unui automobil complet revoluționar. Obiectivul său era să obțină un avans de cel puțin doi ani pentru a se proteja, de asemenea, de efectele crizei economice mondiale de la începutul anilor 1930, care se resimțea atunci în întreaga Europă. Prin urmare, acest automobil nou urma să fie extrem de remarcabil și să reunească maximum de inovații tehnice.
Printre acestea se numărau o caroserie monococă din oțel care elimina necesitatea unui șasiu și scădea semnificativ centrul de greutate, tracțiune față, un motor cu supapă în cap si cilindri detașabili, controlul hidraulic al frânelor, suspensie independentă cu bară de torsiune pe patru roți și o transmisie automată. Cu toate acestea, din cauza constrângerilor de timp, transmisia automată a fost omisă de pe modelele de serie inițiale din 1934.
În afară de aceste inovații tehnice, Traction fără șasiu avea o caroserie coborâtă, aerodinamică atât prin liniile sale, cât și prin partea inferioară plată. În cele din urmă, ansamblul compact al motorului și al transmisiei, în plus față de centrul de greutate foarte scăzut, a permis o distribuție maximă a greutății în față.
Primii jurnaliști și șoferi au fost extaziați de noul Citroën. Niciodată până atunci o mașină nu permisese un condus atât de sigur și de ușor în toate condițiile. Ținuta sa de drum a stabilit un nou standard. Motorul era receptiv, frânele erau puternice, iar siguranța era impecabilă. Aceste calități, îmbunătățite în mod constant, cum a fost adoptarea direcției cu cremalieră și pinion în iunie 1936, i-au asigurat lui Traction un avans tehnic față de toate celelalte automobile, asigurându-i o carieră strălucită și excepțional de lungă, care s-a încheiat tocmai în iulie 1957.
Performanțe
Încă de la lansare, Traction se distinge în diverse competiții și performanțe sportive. S-a remarcat pentru prima dată în vara anului 1934 în cadrul concursurilor de eleganță extrem de populare de la Bagatelle, Bois de Boulogne și Deauville, unde, fie că era sedan, decapotabil sau coupé, liniile sale coborâte și aerodinamice i-au permis să câștige diverse Mari Premii, Premii I, Premii de Excelență și Premii ale Juriului.
De asemenea, în 1934, cu François Lecot și Maurice Penaud, și-a demonstrat calitățile mecanice și prin efectuarea unor raiduri impresionante de anduranță, cum ar fi un Tur al Franței și Belgiei, parcurgând 5.007 kilometri în 77 de ore și prima legătură poștală Paris-Moscova-Paris, cu 3.200 de kilometri parcurși în opt zile. Între 22 iulie 1935 și 26 iulie 1936, sub controlul Automobile Club of France, François Lecot a plecat singur și a efectuat un raid de 400.000 de kilometri, în esență între Paris și Monte Carlo, cu o medie de 1.000 de kilometri pe zi!
Sub culorile faimoaselor uleiuri Yacco, un Traction numit Rosalie VII a ieșit pe pista de pe autodromul Linas Montlhéry. Între 18 și 23 iulie 1934, aceasta a stabilit cinci recorduri internaționale de clasă E, inclusiv cele pentru șase zile la 111,183 km/h și pentru 10.000 de mile în 14 h, 43 min, 14 s și 09/100, pentru o distanță totală de 16.093,420 km. Un alt Traction, de data aceasta botezat Rosalie IX, a efectuat un raid de anduranță pe șosea deschisă din martie până în mai 1936, având la volan dealerii rețelei Citroën și echipa de piloți Yacco. Parcurgând zilnic minimum 1.500 km, raidul său s-a încheiat în fața sediului Automobile Club of France după ce a parcurs 104.000 km.
Mai recent, două Traction 11 B din 1953, denumite Chrome și Cambouis, au efectuat un tur al lumii de 100.000 km pe cele cinci continente cu patru tineri francezi, din iulie 1988 până în ianuarie 1990. Eternul călător, fie pe Nationale 7, fie pe pistele africane, Traction rămâne și astăzi mașina tuturor aventurilor și provocărilor!
Un monument istoric și un obiect de colecție
Un adevărat simbol francez, Traction este unul dintre puținele automobile considerate de mulți ca fiind un adevărat monument istoric. De la lansarea sa pe 18 aprilie 1934, acesta a făcut parte din viața franceză. Mașina domnului Everyman devine pe rând mașina jefuitorilor de bănci cu banda Traction, mașina militarilor din 1939 până în 1945, mașina Rezistenței care eliberează Franța și mașina țării în reconstrucție. Cu politicienii, devine și mașina oficială a statului. Traction este preferata generalului de Gaulle! Adevărat simbol al puterii, este la ea acasă peste tot, fie în curtea Palatului Élysée, fie în toate ministerele, fie în toate prefecturile.
În martie 1968, la doar zece ani de la încheierea producției, a fost creat primul club de colecționari dedicat în întregime acestui model. Denumit La Traction Universelle, acesta este astăzi cel mai mare club Traction din lume, cu peste 1.600 de membri răspândiți în 17 secțiuni regionale din Franța, dar și pe toate continentele. De la cea de-a cincizecea aniversare a Traction organizată în 1984 în Place de la Concorde și la Le Bourget, La Traction Universelle sărbătorește toate aniversările importante ale acestui Citroën emblematic. Anul acesta, cu ocazia celei de-a 90-a aniversări, clubul francez îi va primi pe pasionații de Tracțiune între 9 și 11 mai în Auvergne, pe circuitul Charade de lângă Clermont-Ferrand, unde sunt deja înscrise peste o mie de echipaje.