Producătorul francez de automobile Citroen a dezvăluit noul e-C3, un model complet electric „low-cost”, care va costa de la 23.300 de euro. Prețul nu include, însă, subvenţiile de stat de până la 5.000 de euro.
Acesta va avea dificila misiune să facă față concurenței acerbe a modelelor cu emisii zero accesibile ale constructorilor din China. Noul Citroen e-C3 este produs la uzina Stellantis din Trnava (Slovacia) și își va face debutul comercial în al doilea trimestru al anului viitor.
Ce urmărește Citroen cu noul model electric e-C3?
După cum probabil știți, mașinile electrice sunt mult mai scumpe comparativ cu cele convenționale alimentate cu motoare termice. Spre exemplu, un model de oraș cu zero emisii european costă în medie în jur de 30.000 de euro.
În acest context, marii producătorii europeni și-au propus să lanseze modele cu emisii zero mai ieftine, fiind încurajaţi și de subvenţiile oferite de guverne. Este și cazul celor de la Citroen, care au aruncat în luptă noul e-C3, model care, așa cum spuneam, va costa puțin peste 23.000 de euro.
Un adversar redutabil al noului automobil al francezilor este Dacia Spring. Modelul „electric” ce poartă sigla mărcii de la Mioveni este produs în China, iar în acest moment, cea mai scumpă versiune disponibilă pe piața locală ajunge la 23.550 euro cu toate dotările opționale.
Dincolo de prețul accesibil, Citroen e-C3 mai are un atu important, și anume autonomia. Astfel, francezii spun că noul lor model va putea parcurge până la 320 de kilometri cu o singură încărcare a bateriei. Aceasta este de tip LFP și este importată, de unde altundeva, decât din China.
Ce performanțe oferă noul Citroen e-C3?
Construit pe o platformă nouă dedicată vehiculelor cu zero emisii, „electricul” din Hexagon folosește un singur motor electric de 113 CP. Acesta este alimentat de o baterie de 44 kWh, care oferă o autonomie de 320 de kilometri.
La o stație rapidă de 100 kW, repriza de încărcare 20%-80% a acumulatorului durează 26 de minute. La o stație AC de 11 kW, bateria se încarcă 100% în 2 ore și 50 de minute.
Cu aceste resurse și o transmisie complet automată, e-C3 realizează sprintul 0-100 km/h în circa 11 secunde și atinge o viteză de top de 135 km/h.
Pentru a diminua preţul noului e-C3, Grupul Stellantis a folosit o platformă nouă „low-cost”, denumită Smart Car, care este folosită pe piața din India. Aceasta este dedicată în principal vehiculelor cu emisii zero, dar poate fi utilizată și de mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În esență, este o versiune îmbunătățită a arhitecturii CMP, dezvoltată de fostul grup PSA și este diferită comparativ de cele patru „baze” EV pe care gigantul auto le are în curs de dezvoltare.
Citroen va lansa încă șase noi modele electrice
În contextul în care piața auto din Europa se pregătește de o ofensivă puternică a vehiculelor electrice „low-cost” produse în China, Citroen și-a prezentat noua strategie pe termen lung, care presupune lansarea a încă șase modele cu emisii zero.
Noul e-C3 va fi urmat de o versiune nouă, care va avea un preț de pornire de 19.990 de euro și care își va face debutul în 2025. Viitorul model va avea un preţ de pornire de 20.000 de euro şi va oferi o autonomie redusă, de 200 de kilometri, potrivit reprezentanților Citroen.
Alte două mărci dintre cele 14 pe care le deține în portofoliu Grupul Stellantis vor lansa mașini similare bazate pe aceeași platformă „Smart Car”. Unul dintre acestea va fi viitorul Fiat Panda, care își va face debutul la jumătatea anului 2024. În același timp, Opel va lansa un nou model electric, care va avea un preț de circa 25.000 de euro.
Potrivit reprezentanților Stellantis, producția celor 14 mărci din grup va converge către patru platforme: Mic, Mediu, Mare și Cadru. Arhitectura Smart car a fost proiectată parțial în colaborare cu Tata Motors, fiind dezvoltată inițial pentru India și alte piețe emergente.