Circulația interzisă pentru mașinile și motocicletele care fac prea mult zgomot. Fără doar și poate, este o lege pe care și-ar dori-o mulți bucureșteni și nu numai. Nu sunt deloc puține nopțile în care oamenii sunt treziți din somn din cauza șoferilor care își accelerează fără măsură bolizii de sute de cai putere pe marile bulevarde ale Capitalei.
Potrivit unui studiu recent adus în discuție de Știrile Pro TV, numărul bucureștenilor afectați de zgmotele puternice din timpul nopții a crescut de la 1.2 milioane în 2016 la aproape 1.9 milioane în 2021. Pe fondul intocmiriu unor așa numite “hărți de zgomot”, autoritățile locale din București au ajuns la concluzia că este nevoie de implementarea unor măsuri.
Sigur, poluarea fonică generată de mașinile puternice este o problemă semnificativă în multe zone urbane, nu numai in Bucuresti. Vehiculele cu motoare performante sau modificate produc adesea un nivel ridicat de zgomot, care poate afecta negativ calitatea vieții locuitorilor din apropiere. Această poluare sonoră poate avea consecințe asupra sănătății, incluzând tulburări de somn, stres cronic, probleme auditive și dificultăți de concentrare.
Mai mult decât atât, zgomotul excesiv produs de mașinile puternice poate perturba mediul înconjurător și poate reduce calitatea vieții pentru comunitatea locală. Astfel, combaterea poluării fonice cauzate de mașinile puternice necesită implementarea unor reglementări eficiente. De asemenea, este importantă și o conștientizare și o responsabilizare din partea șoferilor pentru a reduce impactul negativ asupra mediului și a sănătății publice.

Circulația interzisă în perioada de odihnă
Potrivit unui nou proiect legislativ, circulația interzisă în perioada de odihnă ar putea fi decisă pentru mașinile și motoarele puternice sau modificate. Pentru început însă, inițiatorul proiectului își dorește sancționarea șoferilor acestor vehicule cu până la 5.000 de lei dacă zgomotul produs depășește 95 de decibeli în intervalul orar 22.00 – 08.00.
„Proiectul se referă și la mașini și la motociclete, practic orice autovehicul care produce peste 95 de decibeli noaptea. 95 de decibeli înseamnă cât s-ar sparge asfaltul peste noapte. Vorbim de acele persoane care pentru plăcerea lor trezesc sute, poate chiar mii de oameni doar parcurgând un segment de drum noaptea”, a transmis Gabriel Rău, inițiatorul proiectului.
„Prima lege de la noi este un ordin de al Ministerul Sănătății care spune că noaptea la fațada locuințelor trebuie să fie 45 de decibeli, iar în timpul nopții în interior, din surse exterioare, să nu se depășească 30 de decibeli. Exemplul pe care aș putea să vi-l dau e Austria, în Tirol nu ai voie să circuli cu autovehicule care depășesc 80 de decibeli. Toți șoferii, mai ales șoferii de camion, încearcă să evite zona respectivă”, spune Bogdan Lazarovici, acustician de profesie.
Potrivit studiilor realizate de autorități, traficul rutier reprezintă principala sursă de poluare fonică din Capitală. Conform proiectului trimis către Consiliul General al Municipiului București, măsurarea zgomotului produs de vehicule se va face prin sondaj de către Poliția Rutieră și Registrul Auto Român.