Meta, proprietarul Facebook şi Instagram, va câştiga majoritatea veniturilor din reclame, dacă aplicaţia TikTok e interzisă, urmată de YouTube a grupului Alphabet, a declarat Erik Huberman, CEO al agenţiei de marketing Hawke Media.
Grupul chinez de tehnologie ByteDance trebuie să vândă activele TikTok din SUA până pe 19 ianuarie 2025, altfel aplicaţia care este folosită de 170 de milioane de americani se va confrunta cu o interdicţie fără precedent, care pune în pericol venituri de miliarde de dolari din reclame.
TikTok şi ByteDance au susţinut că legea este neconstituţională şi încalcă dreptul americanilor la libertatea de exprimare.
Într-un e-mail adresat recent agenţilor de publicitate și menționat de Reuters, preşedintele TikTok pentru soluţii de afaceri globale, Blake Chandlee, a declarat că se intenţionează, de către companie, solicitarea unei ordonanțe„pentru a opri intrarea în vigoare a interdicţiei TikTok până când Curtea Supremă a Statelor Unite are posibilitatea de a o revizui”.
În pofida faptului că viitorul TikTok pare incert în SUA, directorii de publicitate declară că mărcile îşi menţin activităţile în aplicaţie, asigurându-se în acelaşi timp că au un plan B.
Deși decizia este un regres pentru TikTok, nu este sfârșitul poveștii, potrivit Yahoo Finance. Se așteaptă ca ByteDance să facă apel la Curtea Supremă, care va face apelul final în această chestiune. „Dacă legea avansează în cele din urmă, ar fi o lovitură uriașă pentru creatorii de conținut TikTok, agenții de publicitate și pentru cei 170 de milioane de utilizatori ai aplicației. Dar o companie va beneficia fără îndoială de o interdicție TikTok: Meta a lui Mark Zuckerberg”, concluzionează Yahoo Finance.
Meta – cel mai mare concurent
Gigantul tehnologic nu este doar cel mai mare concurent al lui TikTok, ci și cea mai apropiată aplicație de social media cu o bază de utilizatori și un set de funcții similare. Meta a proiectat Reels, despre care Zuckerberg a vorbit în mod repetat în timpul apelurilor pentru câștiguri ale companiei, ca un mijloc de combatere a creșterii TikTok.
Instagram a introdus Reels în 2020, poziționându-l ca o modalitate prin care utilizatorii pot explora mai mult conținut disponibil în aplicația de partajare a fotografiilor și a videoclipurilor. De atunci, Meta a folosit AI pentru a-și modifica și mai mult feedul de recomandări, făcând Reels din ce în ce mai convingător și asigurându-se că utilizatorii nu numai că încearcă funcția, ci continuă să parcurgă video după video, așa cum fac pe TikTok.
În timpul apelului Meta privind veniturile din primul trimestru din aprilie, Zuckerberg a spus că utilizarea Reels reprezintă 50% din timpul petrecut de utilizatori pe Instagram. Și în timpul convorbirii privind veniturile din T3 al companiei din octombrie, CFO Susan Li a spus că 60% dintre recomandările Reels provin din conținutul original, ceea ce îi face pe oameni să rămână și să continue să deruleze.
Meta nu dezvăluie exact cât de mult venituri contribuie Reels la rezultatul final al companiei, dar Li a declarat anterior că funcția contribuie pozitiv la veniturile totale ale Meta. În condițiile în care Reels funcționează bine, creatorii de conținut TikTok se vor muta probabil, dacă aplicația lor preferată este în cele din urmă interzisă în SUA. Utilizatorii vor urma acești creatori, ar urma apoi exemplul și agenții de publicitate împreună cu ei, contribuind în cele din urmă la creșterea veniturilor Meta, mai punctează YF.
Ce rival mai are TikTok
Creatorii americani de conţinut de pe TikTok le-au cerut urmăritorilor să se aboneze la canalele lor de pe platforme rivale precum Istagram, deţinută de Meta şi YouTube, platforma grupului Alphabet, a relatat Reuters. „Pentru prima dată îmi dau seama că o mare parte din ceea ce am lucrat ar putea dispărea. Nu cred că s-a vorbit suficient despre cât de dăunător va fi din punct de vedere economic pentru firmele mici şi pentru creatori”, a declarat Chris Mowrey, un influencer cu 470.000 de urmăritori pe TikTok
Meta cu siguranță nu este singurul rival TikTok care ar putea beneficia dacă aplicația este interzisă. YouTube Shorts ar putea primi, de asemenea, un impuls, ceea ce ar aduce, în mod similar, mai mulți dolari pentru publicitate serviciului video de scurtă durată deținut de Google (GOOG, GOOGL).
Legea interzicerii TikTok a apărut din preocupările de securitate națională legate de compania-mamă a companiei, ByteDance, și de legăturile sale cu guvernul chinez. Oficialii americani se tem că guvernul chinez ar putea forța TikTok să spioneze utilizatorii americani sau să folosească aplicația pentru a răspândi propagandă pro-China.
TikTok a negat acuzațiile, iar SUA nu au furnizat nicio dovadă directă că guvernul chinez folosește în mod activ aplicația pentru a-și supraveghea baza de utilizatori. Dar asta nu i-a împiedicat pe membrii Congresului să ia măsuri. Bătălia pentru TikTok se îndreaptă acum probabil către Curtea Supremă. Există, de asemenea, șansa exterioară ca președintele ales Trump să intervină în numele TikTok.
„În timp ce Trump a inițiat inițial măsuri de interzicere a aplicației de social media, de atunci și-a înmuiat poziția vizavi de platformă”, potrivit sursei.
Citiți și: A fost sau nu mâna Moscovei? CSAT a declasificat documentele în cazul TikTok-Călin Georgescu