Conform studiilor de piață, mărcile chineze ar putea ajunge să dețină până la 6% din producția auto europeană până în 2028, adică aproximativ 860.000 de unități pe an.
La salonul auto IAA Mobility de la München, care a avut loc la mijlocul lunii septembrie, firmele auto din China – care se confruntă cu un război dur al prețurilor pe plan intern – au fost din ce în ce mai optimiste în ceea ce privește planurile lor pentru Europa, dominată încă de mărci locale precum Volkswagen și Renault.
Companiile auto chineze și-au prezentat cele mai recente produse și tehnologii la IAA Mobility 2025 de la München, Germania, și au anunțat strategii de localizare, semnalând hotărârea lor de a-și consolida prezența în Europa, în ciuda provocărilor precum creșterea tarifelor.
Peste 100 de companii auto din China la cel mai mare salon auto din Europa
Cel mai mare eveniment auto bienal din Europa, desfășurat între 9 și 14 septembrie, a reunit 103 companii chineze – al doilea cel mai mare grup de expozanți după firmele germane – prezentând cele mai recente modele și soluții complete pentru lanțul de aprovizionare al vehiculelor cu energie nouă, inclusiv baterii, cipuri și sisteme de conducere autonomă.
Printre producătorii auto prezenți, BYD, Chery, Leapmotor, XPeng, Avatr, Hongqi și Aito și-au demonstrat fiecare punctele forte în cadrul expoziției.
BYD nu numai că a prezentat marca premium Denza și modelul hibrid Seal 06 DM-i, dar a anunțat și prin intermediul vicepreședintelui executiv Stella Li că va produce local vehicule complet electrice pentru piața europeană în termen de trei ani.
Această mișcare își propune să satisfacă mai bine cererea locală și să îmbunătățească eficiența lanțului de aprovizionare, a declarat Li.
Fabrica chinezilor din Ungaria este programată să înceapă producția în acest an, iar o unitate din Turcia va urma în 2026.
Cel mai mare constructor din China își face fabrică în Ungaria
Primul model produs în serie de la fabrica BYD din Ungaria – versiunea europeană a modelului Dolphin – va dispune de tehnologie de încărcare rapidă de megawați, permițând o autonomie de 400 de kilometri în doar cinci minute, potrivit BYD.
XPeng a dezvăluit că primul său centru european de cercetare și dezvoltare va fi situat la München.
Ghidat de conceptul „În Europa, cu Europa”, centrul va explora nevoile utilizatorilor locali, se va adapta la reglementările europene și va localiza algoritmi, sprijinind în același timp înființarea a 109 magazine în Germania ca bază pentru o extindere mai largă în Europa.
XPeng a lansat, de asemenea, noul său sedan P7 la eveniment și a prezentat alte modele electrice, roboți umanoizi și mașini zburătoare.
FAW Hongqi și-a prezentat ambițiile pentru Europa, anunțând planuri de a lansa 15 modele electrice și hibride pe 25 de piețe europene până în 2028, alături de înființarea a peste 200 de reprezentanțe pe continent în același interval de timp.

Producătorul auto a lansat, de asemenea, modelul EHS5 și va lansa modelul în Danemarca în al patrulea trimestru al acestui an.
Chinezii fac parteneriate cu europenii ca să le folosească rețeaua de dealeri și service
Valorificând resursele de la Stellantis Group, Leapmotor și-a extins acoperirea în peste 30 de țări și regiuni din întreaga lume. La expoziție, compania a prezentat în premieră mondială noul său model, Lafa 5, în timp ce modelul său global, B10, a fost lansat în Europa.
Potrivit lui Zhu Jiangming, CEO al Leapmotor, dincolo de parteneriatul său cu Stellantis, compania accelerează eforturile de localizare și intenționează să construiască o fabrică de producție în Spania.
Furnizori de baterii precum CATL, Gotion, EVE Energy și CALB au participat, de asemenea, la expoziție. Toți cei patru fie au înființat fabrici în Europa, fie avansează cu planuri de construcție a fabricilor.
Liderul industriei CATL a lansat platforma sa tehnologică NP3.0 și Shenxing Pro – primul produs de baterie litiu-fier fosfat integrat cu această tehnologie.
Cel mai mare producător de baterii din lume are 3 fabrici în Europa
CATL a încheiat parteneriate cu peste 90% dintre principalii producători auto europeni și a înființat trei baze de producție în Germania, Ungaria și Spania pentru a-și consolida și mai mult amprenta localizată.
În domeniul sistemelor de asistență la conducere, Horizon Robotics și-a lansat sediul european la München, prezentând în cadrul evenimentului soluțiile sale de calcul din seria Journey 6 și sistemele ADAS urbane HSD – subliniind angajamentul său față de Europa.
QCraft, o companie specializată în conducerea autonomă, a folosit, de asemenea, evenimentul pentru a-și anunța strategia globală, dezvăluind planuri de a-și înființa sediul european în Germania și de a forma un parteneriat cu Qualcomm.
În primele șapte luni ale acestui an, producătorii auto chinezi au acaparat o cotă de 15% din piața europeană a vehiculelor electrice neîntrerupte pentru pasageri – marcând o creștere semnificativă de la 9,2% în aceeași perioadă a anului trecut, arată datele de la Asociația Chineză a Prodăctorilor Auto.
China, de la jucător marginal, la forța principală în industrie
Pe măsură ce capacitatea de producție locală este eliberată treptat, se așteaptă ca producătorii auto chinezi să realizeze un progres în ceea ce privește cota de piață europeană, trecând de la un jucător marginal la o forță principală în industrie, au remarcat experții din industrie.
Zhu de la Leapmotor a remarcat că taxa de 30% impusă de Uniunea Europeană pentru vehiculele electrice, combinată cu costurile de transport, a dus la costuri de vânzare ridicate pentru vehiculele electrice chinezești în Europa. Pentru a aborda această provocare, compania accelerează localizarea.
5 constructori din China își vor face fabrici în Europa
„Barierele tarifare vor împinge producătorii auto chinezi să accelereze producția localizată. Începând cu 2025, cinci producători auto chinezi au anunțat planuri de a construi fabrici în Europa, cu o investiție totală depășind 20 de miliarde de euro (21,8 miliarde de dolari). Odată operaționale, aceste fabrici vor ajuta la evitarea costurilor tarifare și la îmbunătățirea lanțului de aprovizionare”, a declarat Fu Bingfeng, secretarul general al Asociației Chineze a Producătorilor de Automobile.
Fu a adăugat că această „expansiune bazată pe factori ecologici” va ajuta producătorii auto chinezi să își construiască competitivitatea pe termen lung pe piața globală. În următorii trei până la cinci ani, amprenta globală a lanțului industriei auto din China va deveni mai cuprinzătoare.
Pentru producătorii auto europeni, ascensiunea industriei NEV din China oferă beneficii pentru lanțul de aprovizionare. Prin consolidarea cercetării și dezvoltării locale și prin parteneriatul cu companiile chineze, aceștia pot îmbunătăți electrificarea și inteligența, aducând beneficii piețelor lor europene.
Sun Xiaohong, secretarul general al filialei auto a Camerei de Comerț din China pentru Importul și Exportul de Mașini și Produse Electronice, a subliniat că decizia UE de a elimina treptat producția de vehicule cu motor cu ardere internă până în 2035 și de a trece complet la vehicule electrice creează o oportunitate de cooperare între China și Europa.
Sun a adăugat că industria auto europeană oferă, de asemenea, lecții valoroase pentru China în domenii precum cadrele de reglementare, sistemele de producție, piețele de consum mature și cadrele culturale.