Cercetătorii chinezi în domeniul armelor hipersonice ar fi dezvoltat „cel mai puternic motor rotativ de detonare din lume”, potrivit South China Morning Post (SCMP). Calificat drept „revoluționar”, noul motor hipersonic ar trebui să ducă un avion la altitudini de 30 de kilometri și să se deplaseze în jurul valorii de 5500 m/s. Dacă este adevărat, la această viteză, zborurile intercontinentale ar trebui să dureze doar câteva ore și să consume mult mai puțin combustibil în comparație cu motoarele cu reacție convenționale.
Motorul a fost proiectat de Zhang Yining și de echipa sa de la Institutul de Mașini de Putere din Beijing (în colaborare cu Unitatea 93160 a Armatei Populare de Eliberare). În afara unor detalii regăsite într-un proiect publicat în decembrie în revista Chinese Journal of Propulsion Technology, se știu puține lucruri despre motor. Motorul funcționează în două moduri, primul fiind un mod sub-Mach 7, care funcționează ca un motor cu detonare rotativă continuă (RDE). Aerul din exterior se amestecă cu combustibilul și se aprinde, ceea ce duce la crearea unei unde de șoc.
Cum funcționeaza, de fapt, cel mai puternic motor hipersonic
Unda de șoc se propagă într-o cameră inelară. În timpul rotației, unda de șoc aprinde mai mult combustibil, ceea ce are ca rezultat o împingere puternică și continuă a aeronavei. China, Statele Unite și alte națiuni, precum Japonia, lucrează în prezent la propriile concepte RDE împreună cu NASA, iar contractori precum GE au testat recent prototipuri de motoare la sol. De asemenea, China a raportat recent progrese în tehnologia RDE cu propriile teste la sol și chiar cu o variantă de dronă.
În cel de-al doilea mod, atunci când aeronava se deplasează peste viteza Mach 7 (2400 m/s), unda de șoc se oprește din rotație și se concentrează pe o platformă circulară din spatele motorului. Acest lucru ajută la menținerea împingerii printr-un format de detonare oblică aproape în linie dreaptă. După cum descriu cercetătorii în lucrare, combustibilul se autodetonează atunci când ajunge pe platforma din spate, din cauza vitezei mari a aerului care intră. Motorul se bazează pe detonare ca forță motrică principală pe tot parcursul funcționării sale.
Zhang și colegii săi nu au dezvăluit eficiența motorului lor în lucrarea de cercetare. Cu toate acestea, pe baza estimărilor științifice anterioare, explozia gazelor combustibile poate converti aproape 80% din energia chimică în energie cinetică. Astfel, avem o îmbunătățire semnificativă în comparație cu motoarele turbo convenționale, care ating de obicei o eficiență de 20-30% și se bazează pe o combustie lentă și delicată.
Echipa lui Zhang susține că proiectul lor, care integrează detonarea rotativă și în linie dreaptă pe o gamă largă de viteze, este o „premieră mondială” și o mărturie a ingeniozității chineze. „Această soluție are avantaje evidente și se așteaptă să îmbunătățească eficiența optimă a ciclului termodinamic în aproape toate intervalele de viteză, aducând o schimbare revoluționară în domeniul propulsiei aerospațiale”, au declarat cercetătorii.
Potrivit cercetătorilor, motorul a putut funcționa eficient în cele mai multe scenarii comune, notează raportul SCMP. Cu toate acestea, ei au menționat, de asemenea, că a se baza doar pe informațiile prezentate în lucrare nu ar fi suficient pentru a crea un produs practic și utilizabil. Acest lucru se datorează faptului că anumiți parametri inginerești cruciali, cum ar fi spațiul limitat disponibil pentru traseul fluxului de aer, nu au fost incluși în document.