Cu ocazia Zilei Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, pe 10 iulie, la Crucea de pe Caraiman se va desfășura un eveniment tip „Spotter Day”. Este vorba despre o premieră.
La monumentul monumentul Crucea Eroilor de pe Vârful Caraiman se va desfășura pe 10 iulie un eveniment tip “Spotter Day” – o zi dedicată iubitorilor de fotografie aeriană.
Cei prezenți vor avea ocazia să vadă și să fotografieze de la mică distanță aeronave de tip F-16 Fighting Falcon, C-130 Hercules, C-27J Spartan, IAK-52, IAR-330 și IAR-99, dar și elicoptere S-70 BlackHawk aparţinând Ministerului Afacerilor Interne și aeronave Extra 300 aparținând Aeroclubului României.
Evenimentul este programat la monumentul Crucea Eroilor de pe Vârful Caraiman, miercuri, 10 iulie, și, în funcţie de condiţiile meteorologice, cu o zi de rezervă, în 11 iulie.
„Activitatea presupune survolul Văii Prahova și monumentului Crucea Eroilor cu aeronave militare aparţinând Forţelor Aeriene Române: F-16 Fighting Falcon, C-130 Hercules, C-27J Spartan, IAK-52, IAR-330 și IAR-99 dar și S-70 BlackHawk aparţinând Ministerului Afacerilor Interne și aeronave Extra 300 aparținând Aeroclubului României. În cadrul evenimentului sunt așteptați la monumentul Crucea Eroilor de pe Vârful Caraiman spotterii și reprezentanții mass-media care doresc să participe, fără a fi necesară o acreditare prealabilă.
Activitatea reprezintă o oportunitate unică atât pentru Forțele Aeriene Române, cât și pentru toți participanții, fiind pentru prima dată organizat un astfel de eveniment”, au subliniat organizatorii. Ziua Aviaţiei Române şi a Forțelor Aeriene este sărbătorită, în fiecare an, la 20 iulie, când este prăznuit Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul, ocrotitorul spiritual al piloților.
O oportunitate unică, la Crucea de pe Caraiman
„Începând cu ora 9:00, la monumentul Crucea Eroilor de pe Vârful Caraiman se va desfășura un eveniment tip Spotter Day. Activitatea presupune survolul Văii Prahova și monumentul Crucea Eroilor cu aeronavele din dotarea Forțelor Aeriene Române, cu aeronave aparținând Ministerul Afacerilor Interne și aeronave aparținând Aeroclubului României.
Activitatea reprezintă o oportunitate unică atât pentru Forțele Aeriene Române, cât și pentru toți participanții, fiind pentru prima dată organizat un astfel de eveniment”, a spus maistrul militar Bogdan Pantilimon din cadrul Biroului de Informare și Relații Publice al Statului Major al Forțelor Aeriene, la Radio România Brașov.
Pentru a participa la eveniment nu este necesară acreditare prealabilă.
Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman este un simbol cu adevărat minunat. Edificat de regina Maria între anii 1924 și 1928, la altitudinea de 2.291 de metri, pentru memoria eroilor, reprezintă un monument unic, fiind cea mai înaltă cruce din lume construită pe un vârf montan.
Monumentul eroilor „Crucea de pe Caraiman”
Arh. Constantin Pomponiu este cel care a ridicat Crucea de pe Caraiman și a construit (între anii 1921-1934), Catedrala Unirii din Cluj împreună cu arh. Georges Cristinel. Din date publicate de arhivadearhitectura.ro, aflăm că arh. Constantin Pomponiu (1887-1945) devine diplomat al Școlii Naționale de Belle Arte din Paris în anul 1920, diplomă echivalată în anul 1923 la București. A participat la Primul Război Mondial ca specialist în domeniul proiectilelor!
După Război, arh. Constantin Pomponiu a obținut locul I la Concursul pentru construirea Mausoleului de la Mărășești (alături de prietenul și colegul său arh. Georges Cristinel), edificiu realizat începând cu anul 1924, dar inaugurat abia în 1938.
În perioada 2016-2022, în spiritul respectului față de istoria și tradițiile militare românești și pentru omagierea militarilor și civililor români care, în momente dramatice ale istoriei, și-au făcut datoria față de patrie, Ministerul Apărării Naționale a implementat proiectul „Restaurarea, reabilitarea, conservarea și amenajarea unui spațiu expozițional în cadrul Monumentului Crucea comemorativă a Eroilor români din Primul Război Mondial – Monumentul eroilor ”Crucea Caraiman”.
Crucea de pe Caraiman a fost comparată cu Turnul Eiffel
Crucea este situată la altitudinea de 2.291 metri, conform Guinness World Record. Monumentul are o înălţime de 39,5 metri şi include un soclu din ciment de 8 metri. Mai este cunoscută şi sub denumirea de Crucea Eroilor, iar experţii Guiness au efectuat verificările necesare pe 14 august 2013. La inaugurarea din 1928, Crucea de pe Caraiman era cea mai înaltă structură din oțel situată într-o zonă montană. Din punct de vedere al ingineriei și al simbolismului, Crucea a fost comparată cu Turnul Eiffel, Statuia Libertății sau Cristos Mântuitorul din Rio de Janeiro. Astfel, a fost ales al doilea vârf al Caraimanului (la altitudinea de 2.291 metri) pentru că avea o vizibilitate mai bună în apropiere de platou.
Un element compozițional important al Crucii este simetria care guvernează soluția arhitecturală, existând atât vertical cât și orizontal. Crucea de pe Caraiman a fost construită din oțel, având o înălțime generală de 39,3 metri și întinderea brațelor de aproximativ 15 metri.
Inițial, Crucea de pe Caraiman a fost amplasată direct în rocă, iar piedestalul a fost construit după inagurare, în 1930. Totodată, Crucea găzduia un generator electric, care alimenta 120 de becuri de 500 wați distribuite de-a lungul perimetrului monumentului.
Ce ar fi vrut comuniștii să facă în locul Crucii de pe Caraiman
Fondurile necesare pentru construirea monumentului au provenit din numeroase surse și donații de la companii private și instituții de stat. Uneltele, componentele din lemn și metal, precum și alte materiale, au fost transportate cu trenul până la stația din Bușteni. De acolo, unele materiale au fost transportate cu funicularul Fabricii de Hârtie Bușteni și care trase de boi. Din cauza drumului accidentat, a durat în jur de două săptămâni pentru ca un transport să ajungă până la locul monumentului.
Crucea de pe Caraiman a fost luminată de Sfânta Maria Mare, la data de 15 august, până când au ajuns la putere comuniștii în 1948. În timpul regimului comunist, monumentul era în pericol, existând zvonuri că brațele vor fi tăiate și va fi instalată o stea roșie pe coloană.
În 1939, Crucea de pe Caraiman a fost conectată la rețeaua electrică națională. Momentan, Crucea este iluminată de 300 de becuri de 500 wați fiecare și poate fi văzută de la zeci de kilometri depărtare.
Citiți și: La Ghica House din București: Târg de bijuterii acasă la „omul cu Crucea”