Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că industria de panificație ar putea fi nevoită să-și modifice modul de etichetare al produselor.
Potrivit unui comunicat al instituției, discuții în acest sens au avut loc între comisarii ANPC și reprezentanții asociaților operatorilor economici din industria de panificație, ROMPAN și ANAMOB.
ANPC anunță schimbări majore în industria de panificație
„Discuţiile s-au axat pe consilierea operatorilor economici din acest sector şi pe clarificarea modului de respectare a prevederilor legale aplicabile, în special Regulamentele UE nr. 1169/2011 şi nr. 1129/2011, referitoare la produsele de panificaţie şi patiserie comercializate“, se menționează în comunicatul ANPC. Operatorii din industria de panificație și inspectorii ANPC au abordat subiecte precum:
- etichetarea corectă a produselor conform Regulamentului 1169/2011. Regulament care prevede informarea corectă despre ingrediente, alergeni și valori nutriționale;
- utilizarea aditivilor în conformitate cu Regulamentul 1129/2011, care stabileşte lista şi condiţiile de utilizare a acestora în produsele alimentare;
- creşterea transparenţei în relaţia cu consumatorii prin oferirea de informaţii complete şi verificabile despre produsele comercializate.
Obligații noi pentru comercianți
Sebastian Hotca, președintele interimar ANPC, a reluat angajamentul instituției de a coopera cu operatorii economici și asociațiile de profil pentru elaborarea unui mediu economic, corect și competitiv. Șeful Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor a evidențiat importanța respectării legislației atât pentru comercianți cât și pentru clienți.
„Respectarea legislaţiei este esenţială nu doar pentru protecţia consumatorilor, ci şi pentru consolidarea încrederii în industria alimentară din România. Vom continua să oferim suport şi consiliere operatorilor economici, dar şi să monitorizăm atent respectarea normelor în vigoare”, a declarat oficialul ANPC.
ANPC sprijină comercianții
De partea cealaltă, reprezentanții ROMPAN și ANAMOB au scos în evidență preocupările și provocările pe care le întâmpină membrii asociaților în dorința de îmbunătăți standardele din industrie. La nivel european, comercianții sunt obligați să-și informeze clienții prin etichete care conțin următoarele elemente:
- denumirea alimentului
- lista ingredientelor (inclusiv orice aditivi)
- informații privind alergenii
- cantitatea anumitor ingrediente
- marcarea datei (a se consuma de preferință înainte de/până la)
- țara de origine, dacă este necesară pentru claritate (de exemplu: produsele care afișează pe ambalaj drapelul țării sau repere geografice celebre)
- numele și adresa operatorului din sectorul alimentar stabilit în UE sau a importatorului
- cantitatea netă
- condițiile speciale de păstrare și/sau condițiile de utilizare
- instrucțiunile de utilizare, dacă este necesar
- nivelul alcoolului pentru băuturi (dacă este mai mare de 1,2 %)
- declarația nutrițională
Nu este exclus ca în viitorul apropiat unele produse alimentare să aibă inscripționate avertismente referitoare la ingredientele care nu sunt recomandate copiilor, potrivit publicației Adevarul.