Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, este de părere că participarea la activităţi de Halloween este un păcat, deoarece copiii nu primesc acolo lumină, ci numai „amăgire şi întuneric”.
ÎPS Teodosie, despre Halloween
Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a fost întrebat, într-o emisiune la Radio Dobrogea, dacă este un păcat participarea copiilor la activităţi prilejuite de Halloween.
”Da. Pentru că acolo în loc să primească lumină, primesc amăgire şi întuneric”, a declarat ÎPS Teodosie, exprimându-și îngrijorarea cu privire la influențele nocive pe care această sărbătoare împrumutată le poate avea asupra celor mici.
Ce se sărbătorește de Halloween
Halloween-ul este sărbătorit în 31 octombrie. În ultimii ani a fost preluat tot mai mult şi în România, fiind organizate manifestări în şcoli, grădiniţe şi comunităţi locale. În urmă cu mai bine de 2000 de ani, Halloween-ul, numit atunci All Hallows Eve, marca un prag temporal fundamental, când sufletele morților se plimbau noaptea pe străzi, așa că trebuiau îmbunate prin daruri lăsate la ușă pentru a asigura abundeța recoltelor viitoare.
Rãdãcinile Halloween-ului se regãsesc într-o festivitate celticã pe nume Samhain, care semnifica sfârşitul verii şi trecerea în anotimpul rece.
Ritual al recoltei însoţite de focuri sacre, Samhain marca un prag temporal fundamental, când sufletele morţilor se plimbau noaptea pe strãzi şi trebuiau îmbunate prin daruri lãsate la uşã pentru a asigura abundenţa recoltelor viitoare. În secolul al VIII-lea, din dispoziţia papei Grigire al III-lea, ‘superstiţia pãgânã’ devine o onorare a sfinţilor şi martirilor, All Saints’ Day încorporând o parte din tradiţiile celtic, scrie historia.ro.
Cu timpul aceasta a evoluat într-o festivitate efectiv seculara, marcatã de evenimente precum faimosul trick-or-treating al copiilor sau întrunirile costumate.
Pe 13 mai 609 papa Bonifaciu al IV-lea transformã panteonul roman în loc de onoare al martirilor creştini, iar Ziua Tuturor Martirilor apare în calendarul creştin.
Trick-or-treat nu este altceva decât o preluare a paradelor din timpul All Saints’ Day, când în timpul defilarilor se obişnuia sã se dea pomanã celor sãraci, în schimbul promisiunii unei rugãciuni pentru sufletele celor morţi. Şi acestã practicã are tot rãdãcini pãgâne:sacrificarea de mâncare şi bãuturã pentru potolirea spiritelor. Spiritele puteau sã-ţi iasã în cale în toiul nopţii şi frigului, iar pentru ca ele sã nu te recunoascã trebuia sã porţi o mascã.
Citeste si: Pelerinajul de Sfântul Dimitrie cel Nou continuă în Capitală: Procesiunea Calea Sfinților
Tradiții de Halloween
Scobirea și sculptarea dovleacului are origini milenare, de pe vremea când Halloweenul era un vechi festival celtic preroman. Pe atunci, cioplirea legumelor, de obicei a napilor, servea la protejarea celor care le purtau. Chipurile alungau spiritele rele și nedorite despre care celții antici credeau că rătăceau noaptea în timpul festivalului lor sacru de sfârșit de an.
Deși conceptualizarea sa modernă pare exclusiv americană, Halloween are o istorie străveche, impregnată de legende, superstiții și origini europene.
În unele părți ale Scoției și Irlandei, vechii celți purtau măști sau schimbau hainele pentru a alunga sau confunda spiritele rudelor moarte care doreau să se impună asupra celor vii.
Această tradiție de a-și masca identitatea a supraviețuit și a fost reinterpretată multe secole mai târziu în costumele purtate astăzi.
Pentru a-i atrage pe oameni să meargă la biserică și pentru a face compatibile tradițiile păgâne cu cele ale creștinismului, Papa Grigore al IV-lea a adaptat sărbătoarea creștină din 13 mai a Tuturor Sfinților Martiri, pentru a coincide cu Samhain.
Papa Grigore a redenumit, de asemenea, festivalul în Sărbătoarea Tuturor Sfinților. Biserica a ținut de obicei o priveghere în ajunul Tuturor Sfinților, pe 31 octombrie. De-a lungul secolelor, numele a fost contractat până la ceea ce este recunoscut astăzi ca „Halloween”.
Iar „ne dați sau nu ne dați”, practica de Halloween în care copiii merg din ușă în ușă cerând un dulce, datează, de asemenea, din încercările Bisericii de a integra credințele păgâne.
Întrucât celții dezvoltaseră tradiția de a purta măști și deghizări, Biserica a adoptat acest ritual pentru a-și integra practicile. Oamenii se îmbrăcau în Ajunul Tuturor Sfinților în îngeri, sfinți sau chiar demoni.
Citește și: Ce sunt mătăniile despre care ÎPS Teodosie spune că sunt cele mai bune exerciții fizice
Citește și: Pelerinajul de Sfânta Parascheva începe mâine. Noutățile marelui eveniment religios de la Iași