Intrarea în spaţiul Schengen aduce beneficii pentru transportatori şi turişti, pentru că, vor dispărea blocajele și cozile de la frontierele cu Bulgaria şi cu Ungaria .
“Beneficiile României sunt cel puţin două foarte importante. O dată, vorbim de componenta economică, legată de transporturi şi turism. Doi, discutăm de componenta ce ţine de potenţialele investiţii ce se pot face în România, coroborat cu, sperăm noi, continuarea lucrărilor de infrastructură care au luat avânt în ultimele 24 de luni. Este o veste bună pentru transportatori, pentru că, probabil, din luna iunie, acele cozi din graniţele comune cu Bulgaria şi cu Ungaria vor dispărea. Este o veste bună pentru turişti, pentru transportul de pasageri, nu doar pentru transportul de marfă, fie el regulat, fie ocazional, turistic. E o veste bună pentru românii care vin acasă să-şi vadă familiile sau să petreacă vacanţe, sărbători sau pentru cei care pleacă înspre Europa sau înspre Bulgaria, înspre Grecia în vacanţă sau la rude”, a explicat Augustin Hagiu, specialist în transporturi.
România a pierdut zilnic 100 de euro/camion înainte de aderare, pierderi provenite din penalitățile pentru âîntârzierile la livrare, crede Hagiu.
“Eu am spus că am pierdut şi pierdem în continuare până la momentul în care nu vom mai sta în frontieră, la controale sau în coloane, 100 de euro per camion per zi. Acum, depinde foarte mult iarnă-vară. Mă refer la influenţa pe costul operaţional, influenţa directă, pentru că există şi indirectele, care sunt foarte greu de calculat şi de estimat. Acolo discutăm de întârzieri pe lanţul de livrare către client sau la încărcare către furnizor, penalităţi ce pot curge… sunt alte chestiuni, indirecte, greu de calculat. De multe ori, la o cursă, indirectele pot depăşi directele, pentru că, dacă întârzii, conform contractului, la descărcare eşti penalizat, iar penalităţile pot anula chiar şi valoarea integrală a cursei. Ca să vă imaginaţi cam la ce pierderi putem ajunge din cauza acestor blocaje în frontieră”, a declarat fostul preşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).
“Durează un pic până când punctele de trecere a frontierei vor fi cu adevărat eliberate de tot ceea ce înseamnă controale. Sunt nişte paşi tehnici care trebuie urmaţi şi nişte etape, aşa că eu cred că cel mai corect este să luăm în calcul măcar şase luni. Sunt o serie de chestiuni de făcut şi să nu uităm că devenim graniţă Schengen – nu mai suntem graniţă UE – cu Ucraina, Republica Moldova, Serbia. Deci, pe partea asta, când devii graniţă Schengen, adică the last frontiere, lucrurile sunt un pic mai complexe în ceea ce priveşte întărirea controlului pe aceste puncte – Ucraina, Republica Moldova, chiar dacă sunt fraţii noştri, Serbia”, a explicat acesta.
La Consiliul de Justiţie şi Afaceri Interne, miniștrii europeni au decis să aprobe aderarea în Schengen pentru Bulgaria şi România începând cu 1 ianuarie 2025.