Noul browser ChatGPT Atlas de la OpenAI reprezintă o provocare pentru Google Chrome, după cum comentează specialiștii în domeniu. Deja frontierele cunoașterii trec peste link-uri sau simple întrebări, iar bătălia pentru viitorul Internetului se dă la alt nivel.
Conflictul privind viitorul internetului a escaladat dramatic recent, după ce OpenAI a dezvăluit un nou produs care vizează direct inima afacerii principale a Google: controlul „ușii de intrare” a lumii către internet.
OpenAI a lansat ChatGPT Atlas, un browser web pentru desktop echipat cu popularul chatbot AI. Produsul constituie mai mult decât o modalitate de a extinde ChatGPT, care are acum peste 800 de milioane de utilizatori săptămânali. E o încercare de a deveni calea către site-uri web, rețele sociale și alte servicii online, oferindu-i un rol mai direct în tot ceea ce oamenii fac online.
Google a dominat această afacere timp de două decenii. OpenAI pariază că poate începe să preia controlul…
ChatGPT – acoperire masivă
ChatGPT Atlas de la OpenAI nu este primul și singurul browser web bazat pe inteligență artificială; compania de căutare bazată pe inteligență artificială, Perplexity, a lansat browserul Comet în iulie. Cu toate acestea, acoperirea masivă a ChatGPT îl face cea mai formidabilă amenințare pentru Google, marcând un punct de cotitură în tranziția de la listele de linkuri albastre.
„Browserul dvs. este locul unde se reunesc toată munca, instrumentele și contextul dvs.”, a declarat CEO-ul OpenAI, Sam Altman, într-o postare pe blog care anunța Atlas. „Un browser construit cu ChatGPT ne aduce mai aproape de un adevărat super-asistent care înțelege lumea dvs. și vă ajută să vă atingeți obiectivele.”
Motorul de căutare Google – care se află în centrul browserului său Chrome – nu va dispărea prea curând. Dar există unele date care sugerează că, într-adevăr, consumatorii adoptă inteligența artificială pentru unele dintre sarcinile pentru care s-ar fi putut baza anterior pe linkurile de căutare.
Pe repede înainte, cu ChatGPT
Un studiu realizat de Pew Research a constatat că oamenii sunt mai puțin predispuși să dea clic pe linkuri atunci când rezumatele generate de inteligență artificială sunt afișate în Google. Iar vicepreședintele senior pentru servicii al Apple a declarat la începutul acestui an, potrivit Bloomberg, că interogările de căutare pe dispozitivele sale au scăzut pentru prima dată în aprilie.
Lansarea Atlas și succesul său vor testa dacă utilizatorii sunt cu adevărat pregătiți să facă o trecere mai dramatică la inteligența artificială pentru nevoile lor zilnice.
Pentru browserul web și motorul de căutare Google, trecerea către inteligența artificială și îndepărtarea de linkuri s-a realizat treptat pe parcursul unui deceniu. Atlas de la OpenAI, însă, plasează ChatGPT în centrul experienței de navigare încă de la început.
Ce face ChatGPT când îl rogi să âși găsească un anumit bar
Bara de căutare a ChatGPT, nu cea a Google, este cea care te întâmpină la deschiderea browserului, împreună cu sugestii de subiecte de cercetare sau sarcini pe care agenții inteligenți artificiali ai ChatGPT să le gestioneze, cum ar fi planificarea unei excursii de weekend.
Un buton din partea de sus a paginii afișează ChatGPT într-o bară laterală, unde utilizatorii pot pune întrebări sau pot rezuma pagina.
Apoi, există modul de agent al ChatGPT, care poate gestiona sarcini în numele tău. „Când i-am cerut să găsească un bar în cartierul Long Island City din New York City cu băuturi ieftine, lângă stația de metrou 7, și să rezerve o masă pentru trei persoane, ChatGPT mi-a sugerat un bar de cocktailuri cu oferte happy hour situat chiar lângă stația de tren Queensboro Plaza. De asemenea, m-a întrebat la ce oră aș dori să fac rezervarea”, spune Lisa Eadicicco – Tech Editor la CNN.
Google merge într-o direcție foarte similară cu propriul browser, care reprezintă un procent uimitor de aproape 72% din traficul web, conform platformei de analiză Statcounter Global Stats.
Rezultatele căutării Google au rezumate AI în partea de sus, asistentul digital Gemini poate rezuma paginile web și poate răspunde la întrebări în Chrome. Compania oferă, de asemenea, un prototip de agent web care poate gestiona anumite sarcini.
Însă lansarea Atlas vine într-un moment în care analiștii din industrie ridică întrebări cu privire la rolul Google în viitorul webului.






