Rețeaua de socializare Mastodon a anunțat recent că va trece la o structură non-profit, creând o nouă entitate în Europa, care va prelua gestionarea principalelor componente ale ecosistemului și platformei.
Acest lucru va însemna că un singur individ nu va mai deține controlul complet al proiectului, diferențiindu-se astfel de rețelele de socializare tradiționale conduse de persoane precum Elon Musk și Mark Zuckerberg.
Ce este Mastodon, pentru cei care nu sunt familiarizați cu această rețea socială? Este o rețea de socializare gratuită în care puteți posta „toots” (în loc de tweet-uri). După ce Elon Musk a preluat Twitter, mii de utilizatorii au ales să migreze spre Mastodon – o rețea destul de „veche”, care a căpătat popularitate în 2022, potrivit BBC.
Cum funcționează Mastodon
Mastodon funcționează într-un mod total diferit de Twitter – este o rețea descentralizată, adică nu este deținută de o singură companie sau de o singură persoană, după cum nota adevarul.ro. Prin ce e diferită de Twitter? Mastodon nu este o singură platformă și nu este deținut de o singură persoană sau firmă. Există mai multe servere diferite, care se conectează și formează o rețea colectivă și care sunt deținute de persoane și companii diferite.
Primul lucru pe care trebuie să-l faceți când vă înregistrați este să alegeți un server. Există o multitudine de servere tematice: după țară, oraș sau interes (tehnologie, jocuri, food etc.).
Dacă vă aflați pe același server, puteți căuta doar după numele persoanei respective, dar dacă aceasta se află pe un alt server, veți avea nevoie de adresa completă. Spre deosebire de Twitter, Mastodon nu va sugera persoane care v-ar putea interesa, de asemenea, puteți căuta hashtag-uri.
Avantajul platformelor descentralizate este că nu pot fi conduse de o singură persoană și nu pot fi cumpărate sau vândute, conform sursei menționate.
Noua strategie a organizației
În prezent, potrivit anunțului menționat, Eugen Rochko, creatorul și actualul CEO al Mastodon, va preda gestionarea unor părți ale organizației către noua entitate, concentrându-se în continuare pe strategia de produs.
Detaliile exacte ale tranziției nu au fost încă finalizate, dar organizația a spus că rețeaua va continua să găzduiască serverele mastodon.social și mastodon.online, care sunt accesibile utilizatorilor din rețeaua bazată pe ActivityPub.
Mastodon are în prezent 835.000 de utilizatori activi lunar, împărțiți între mii de servere. Organizația a declarat că, de la început, scopul a fost de a crea condițiile pentru un tip de rețea de socializare diferit de modelele centralizate.
„Mastodon nu va fi niciodată de vânzare și nu va fi controlat de un individ bogat”, se arată în postarea de pe blog.
Citiți și: X (Twitter) va folosi postările tale pentru instruirea inteligenței artificiale