În lumea de astăzi a știrilor 24 de ore din 24 și a rețelelor sociale, viețile noastre sunt expuse. Dar, empatia ne poate ajuta să privim din toate unghiurile, după cum evidențiază unele dintre studii.
În plus, potrivit ultimelor trenduri pe piața muncii, empatia este des invocată ca importantă în cazul angajaților, dar și al angajatorilor. Mai nou, empatia este căutată și la referințele din CV-uri. E adevărat că, potrivit analiștilor, unele persoane își adaugă empatia la CV („sunt o persoană empatică”) doar pentru a da bine „și, în unele cazuri, habar n-au ce e”.
Specialiștii spun că empatia ne poate ajuta să înțelegem perspectiva altei persoane asupra situației în care se află, fără a judeca. Influența mass-media este de așa natură încât poate prezenta greșit cunoștințele unei persoane despre evenimente specifice. În funcție de unghiul pe care îl ia mass-media, suntem atât de des influențați la un anumit mod de a gândi, care poate duce la anumite judecăți, fără a cunoaște cu adevărat faptele.
Deci, ce este empatia? Este să ai un simț și conștientizare a emoțiilor altor oameni, spune, pe scurt pentru început, Wellbeing People . Este abilitatea de a înțelege ceea ce simt alții și de a imagina ceea ce ar putea experimenta. A fi empatic le permite oamenilor să se înțeleagă cu ceilalți, fie că este o persoană dragă, un coleg, un prieten sau un străin. În cele din urmă, este esențială pentru dezvoltarea unor relații bune, atât în viața personală, cât și la locul de muncă. O persoană empatică este percepută ca fiind caldă și grijulie, în timp ce cineva care nu arată empatie poate fi adesea văzut ca rece și absorbit de sine.

Empatia cognitivă și cea emoțională
Psihologii au definit trei tipuri diferite de empatie: cognitivă, emoțională și plină de compasiune.
Empatia cognitivă este uneori numită „asumarea perspectivei”. Se referă la capacitatea noastră de a identifica și înțelege emoțiile altor oameni. Este nu atât de mult despre gândire, cât despre emoție. De exemplu, a înțelege tristețea nu este același lucru cu a te simți trist. Empatia cognitivă vă permite să vă puneți în locul altcuiva, dar nu neapărat să simțiți emoția acestuia.
Empatia emoțională este atunci când simți fizic și emoțional ceea ce experimentează cealaltă persoană. Cunoscută uneori sub numele de „contagiune emoțională”, ne ajută să răspundem celorlalți aflați în dificultate. Empatia emoțională este esențială pentru cei care au profesii de îngrijire, deoarece le permite să răspundă în mod corespunzător.
Empatia plină de compasiune ne permite nu numai să înțelegem și să simțim prin ce trece o altă persoană, ci și capacitatea de a o ajuta. A fi capabil să recunoaștem emoțiile celorlalți și să înțelegem perspectiva lor asupra unei situații ne permite să folosim această perspectivă pentru a-i sprijini în situații provocatoare.
A fi empatic reprezintă o abilitate importantă și vitală. A fi capabil să înțelegi nevoile celor din jurul tău și să ai o înțelegere clară a percepției pe care o creezi cu felul în care ești față de ceilalți. Acest lucru vă va îmbunătăți abilitățile de comunicare. De asemenea, va permite să înțelegeți mai bine nevoile colegilor, familiei și prietenilor dvs. și să construiți conexiuni sociale.
Conexiunile sociale sunt importante
A fi conectat cu ceilalți este bine pentru bunăstarea noastră mentală. Studiile arată că cei care se simt conectați cu ceilalți au un nivel mai scăzut de anxietate și depresie. Construirea de conexiuni puternice în viața ta poate crește sentimentele de fericire și stima de sine. Empatia îmbunătățește capacitatea de a comunica bine cu ceilalți, nu doar individual, ci și ca parte a unei echipe. Vă va ajuta să îi conduceți și să-i inspirați în mod eficient pe alții și să dezvoltați relații mai pline de compasiune.
Cercetările arată că empatia este parțial înnăscută și parțial învățată. Prin urmare, găsirea nivelului potrivit de empatie poate necesita practică. Indiferent dacă ajuți un coleg să depășească o problemă la locul de muncă sau mângâi pe cineva drag, fii în formă emoțională. Sau, cu alte cuvinte, stai departe de propriile gânduri negative, după cum spun specialiștii.
„Empatia și bunătatea nu sunt același lucru. Poți fi empatic și, în același timp, să ai grijă să drămuiești bunătatea pe care o oferi, să fii asertiv”, a spus psihologul Diana Miron la București FM. Aceasta ne îndeamnă să oferim bunătate în mod conștient și să ne păstrăm autenticitatea, respectându-ne propriile resurse. Menținerea echilibrului în relațiile personale este, de asemenea, o parte importantă a sănătății emoționale: „A fi bun nu înseamnă că trebuie să întorci mereu și celălalt obraz. Menținerea respectului și a echilibrului în relații este importantă.”
„Bunătatea nu trebuie să devină un altar pe care ne sacrificăm mereu pentru ceilalți. Un „nu” spus la momentul potrivit poate fi la fel de sănătos și necesar ca un da oferit cu măsură”, mai evidenţiază psihologul.
Modalități prin care îți poți îmbunătăți empatia
Ascultați cu atenție (fără a întrerupe sau să încercăm să oferim o soluție!) Ascultarea eficientă ne deschide mental și emoțional către cealaltă persoană. Poate ajuta la construirea încrederii, la câștigarea respectului, la consolidarea relațiilor și oferă spațiu pentru inspirație.
Pune întrebări cu sensibilitate și cu intenția de a înțelege cum se simte cealaltă persoană.
Învață să fii conștient de propriile părtiniri, deoarece acestea ne controlează gândurile și opiniile despre ceilalți și, la rândul lor, ne vor afecta acțiunile.
Cultivați-vă simțul curiozității pentru a dezvolta o mai bună înțelegere a oamenilor.
Lucrați și socializați cu oameni din toate categoriile sociale și practicați să nu judecați
Fiți în ton cu propriile emoții, deoarece acest lucru vă va ajuta să vă raportați mai eficient la realitatea emoțională a altor persoane.
În loc de încheiere, un citat din Alfred Adler: „Empatia înseamnă a vedea cu ochii altuia, a asculta cu urechile altuia și a simți cu inima altuia”.