Unul dintre cele mai răspândite fenomene în momentul de față în școlile din România este așa-numitul bullying, de pe urma căruia, potrivit statisticilor, nu mai puțin de 5.400 de copii au avut de pătimit, doar în anul 2024. Vorbim de cazurile cunoscute care au făcut obiectul unor investigații, dar, cel mai probabil, sunt alte mii de situații care nu au ajuns niciodată la urechile autorităților, cu atât mai puțin ale presei. Cei care reacționează, în cazurile de agresiune fizică și psihică asupra copiilor în școlile din România, sunt părinții minorilor vizați de atacurile de bullying. De cele mai multe ori, acțiunile părinților nu au nici un efect, în foarte puține situații autoritățile intervenind pentru a rezolva situația de facto în care se află unul dintre copiii care învață în scolile din România și care ajunge să fie batjocorit de colegi și marginalizat de profesori. Soluția – cu foarte puține, spre deloc, excepții! – este mutarea elevului hărțuit la o altă unitate de învățământ. O soluție care nu face, însă, altceva decât să dea apă la moară celor care practică bullying-ul. Oficiul de știri își prezintă în exclusivitate un astfel de caz de bullying petrecut în Chiajna, acolo unde un elev meritoriu de clasa a V-a deschide cutia Pandorei în învățământul ilfovean.
În România există un plan naţional de combatere a cazurilor de violență şcolară, constituit , pe de o parte, din grupuri şi comisii de prevenire pentru fiecare şcoală în parte, iar pe de alta din campanii de informare cu ajutorul poliţiştilor. Că nici una, nici alta nu are vreun efect și că termenul de bullying continuă să amenințe la modul foarte serios securitatea și liniștea din școli, atât de necesare unui proces firesc de învățământ, acest lucru se vede cu prisosință în statistica la care am făcut referire mai sus. 5.400 de copii, victime ale bullying-ului doar în anul 2024, nu este nici pe departe o cifră de neglijat. Ba din contră, ea reflectă, cât se poate de clar, gravitatea extremă a acestui fenomen care a ajuns să fie privit ca unul obișnuit în școlile din România. Oficiul de știri prezintă un caz șocant de bullying în Chiajna. Prins într-un război al oamenilor mari, tributari propriului orgoliu, un elev meritoriu de clasa a V-a deschide cutia Pandorei în învățământul ilfovean.
Caz șocant de bullying în Chiajna. Scânteia care a aprins scandalul
Cazul la care vom face trimitere pe parcursul acestui articol îl are în prim plan pe minorul Nicu (din necesitatea de a respecta legislația privind drepturile și protecția minorului, nu îi vom deconspira adevăratul nume, preferând unul fictiv, n.r.), elev al Școlii Gimnaziale „Petru Rareș” din Chiajna, acolo unde a urmat, în anul școlar 2023-2024, cursurile clasei a V-a. Povestea sa, halucinantă prin amploarea presiunii la care este supus un copil de 12 ani, începe în octombrie 2023, la mai puțin de o lună de momentul în care Nicu a trecut pentru prima oară pragul clasei a V-a. „Primele două săptămâni din anul școlar 2023-2024 au fost relativ normale pentru Nicu. S-a acomodat destul de repede în noul colectiv și totul părea că merge ca pe roate”, și-a început povestea Stefania R. (am preferat să protejăm și identitatea părintelui, la solicitarea expresă a acestuia, n.r.) , mama elevului. Ea a adăugat că „până și în relația părinți-profesori (inclusiv în raportul cu diriginta clasei în care învăța Nicu, n.r.) curgea lapte și miere. „Pentru că sunt la rândul meu cadru didactic (profesor de română și limba engleză, n.r.) de mai bine de 23 de ani și am o relație profesională extraordinară cu reputatul profesor de matematică Florian Colceag (expert în educație și fondator al Kogaion Gifted Academy, cunoscută drept academia unde ajung copiii români cu IQ peste medie, n.r.) – pe care l-am și implicat, de altfel în proiectele mele cu Școala Gimnazială „Petru Rareș”, unde este elev fiul meu -, am devenit relativ repede unul dintre părinții preferați ai doamnei Voinea, diriginta lui Nicu. De altfel, ca o recunoaștere a faptului că eram apreciată de doamna Voinea, în calitate de mamă a lui Nicu, mi s-a și propus de către Domnia Sa să devin președinte al Comitetului de părinți, lucru pe care l-am acceptat. M-am și implicat, la solicitarea dirigintei, în noua mea calitate, în organizarea mai multor activități specifice programului „Săptămâna altfel”, întâlnit în multe unități de învățământ din România. Ce mai la deal la vale, totul părea perfect. Numai că, la un moment dat, pe la sfârșitul lui octombrie, într-un început de noapte, în jurul orei 23.00, îl găsesc, în camera sa, pe Nicu plângând în hohote. Cum era și firesc, l-am întrebat ce s-a întâmplat și ce motive are să dea apă la șoareci. <<Nicu, ce ți s-a întâmplat, mamă?>>. Și el, dă-i și plângi! Și îmi arată telefonul lui. Tocmai primise mesaje – niște filmulețe pe Tik Tok, de la o colegă de clasă, G., în care era batjocorit pe seama înălțimii sale”, își încheie tirada Stefania R.
Caz șocant de bullying în Chiajna. Batjocorit pe seama înălțimii și izolat de nepăsarea profesorilor
După o scurtă pauză, răstimp în care butonează de zor la computerul așezat dinainte-i, pentru a ne arăta cât mai multe printscreen-uri și fișiere audio care-i demonstrează cu vârf și îndesat teoria potrivit căreia fiul ei este victimă clară a bulliyng-ului în Școala Gimnazială „Petru Rareș” din Chiajna, mama lui Nicu reia firul poveștii. „După ce am citit mesajele șocante în care fiul meu era batjocorit în fel și chip pe seama înălțimii sale, am reacționat imediat și i-am scris acelei fetițe, de pe telefonul lui Nicu: <<Hello, sunt mama lui Nicu. Ceea ce faci tu, se numește bulliyng. Voi lua legătura cu părinții tăi, cu doamna dirigintă și cu doamna directoare>>. Aia a fost tot ce am scris. Nu mi-am imaginat că mesajul meu va avea efectul bulgărului de zăpadă”, mărturisește Stefania R, pe un ton din care transpare cât se poate de clar frustrarea părintelui al cărui copil este supus batjocorei și umilinței. Din acel moment, își amintește profesoara de română și engleză, a început adevăratul calvar pentru Nicu. <<Piticule, goblinule, ștrumfule, du-te, băh, la grupa ta!>>- cu sensul de <<du-te la grupa de la grădiniță!>>, e tot ce auzea zi de zi la școală. Doar pentru că este, la vârsta lui, mic de statură. Și copilul venea acasă – și pe un fond sensibil la momentul acela, pentru că știa clar că este mai mic cu un cap decât ceilalți – și plângea în pumni. Nouă nu ne spunea nimic, dar l-am văzut și simțit. Mai apoi, când ne-a povestit ce pățea între pereții școlii, am înțeles pe deplin că fiul nostru era victima clară a fenomenului bullying”, a mai punctat Stefania R.
Caz șocant de bullying în Chiajna. „Băh, ăsta ne cheamă să ne batem parte în parte?”
Nu a durat mult, după consumarea faptului relatat mai sus, în care mama lui Nicu îi atrage atenția colegei acestuia cu privire la modul reprobabil în care se comportă cu un coleg de clasă, și proverbiala mămăligă românească explodează. „Cum s-a interpretat intervenția mea? Ca fiind amenințare la adresa copilului. La două zile distanță, m-a sunat tatăl fetiței: Cum îmi permit eu să îi ameninț copilul? Și i-am zis <<cred că dumneavoastră nu înțelegeți cum stau lucrurile!>>. La care el zice <<hai, măh, să ne vedem față în față la școală!>>. Zic <<bine, hai!>>. Că i-am și zis soțului. <<Băh, ăsta ne cheamă să ne batem parte în parte!?>>. Suna ca în filmele cu Al Capone. Dar ne-am dus! Când ne-am văzut și i-am povestit de-a fir a păr de unde a plecat totul, a reacționat ca orice om cu scaun la cap: <<Ah, acum înțeleg. Păi, eu nu am știut asta!>>. În sfârșit, ne-am despărțit prieteni! Ăsta a fost primul incident! Primul și cel mai important, pentru că, așa cum veți vedea, a avut efect de bumerang! Totul, mai apoi, s-a spart în capul copilului meu, în continuare batjocorit de colegi și marginalizat de profesori. Totul doar pentru că este mic de statură, pentru vârsta lui, iar părinții săi au avut tupeul formidabil de a atrage atenția conducerii școlii cu privire la modul josnic în care a fost și continuă să fie tratat!”, și-a încheiat, cu năduf, Stefania R. istorisirea despre începuturile poveștii despre modul în care fiul său este batjocorit de colegi și marginalizat de profesori din pricina unui handicap fizic.
Caz șocant de bullying în Chiajna. Caz izolat sau o influență în școli a mediilor interlope?
În cea de a doua parte – și ultima – a anchetei noastre, vom vedea până unde merge încrengătura fenomenului bullying în școala gimnazială din Chiajna. Avem de-a face cu un caz izolat de hărțuire a unui puști de doar 12 ani în mediul școlar pe care îl frecventează sau, de fapt, vorbim despre o influență aparte a mediilor, mai mult sau mai puțin interlope, din ce în ce mai prezente, în viața de zi cu zi a fiecăruia dintre noi? Sunt sau nu copiii – inocenți, în fond, tocmai pentru că nu au înțeles – și nici nu am cum la această vârstă! – cu ce se mănâncă viața – victime ale unui război de-a „uite, nu e orgoliul!”, jucat pișicher de adulți care se dau zmei pe cârca propriilor odrasle care ajung să fie victime sigure ale fenomenului bullying în școli. Vom explica totul, pe șleau, în curând, în cea de a doua parte a anchetei „Caz șocant de bullying în Chiajna. Batjocorit de colegi și marginalizat de profesori, un elev meritoriu de clasa a V-a deschide cutia Pandorei în învățământul ilfovean”.
CITEȘTE ȘI: Bullying-ul revine după vacanță: Sfaturi esențiale pentru părinți la început de an școlar
Buna ziua! Imi puteti spune cum s-a efectuat ancheta la care faceti referire? Eu una cunosc cazul si lucrurile nu stau deloc asa cum ati expus dumneavoastra, domnul Simionescu, aici, in acest articol. As sugera, pentru o perspectiva mai clara, sa contactati ambele “tabere” si sa verificati si ce demersuri au fost intreprinse. Multumesc. O zi frumoasa!
Buna ziua! Imi puteti spune cum s-a efectuat ancheta la care faceti referire? Eu una cunosc acest caz si lucrurile nu stau deloc asa cum ati expus dumneavoastra, domnul Simionescu, aici, in acest articol. As sugera, pentru o perspectiva mai clara, sa contactati ambele “tabere” si sa verificati si ce demersuri au fost intreprinse. Multumesc! O zi frumoasa!
Ce ușor este să defăimăm o instituție ascultând o mămică frustrată doar pentru că nu a reușit să ajungă profesoară la această școală?! Aaaa, stați că nu știați și nici nu ați întrebat-o asta…. Ați cerut un punct de vedere al conducerii școlii, inspectoratului? Mămica nu știe altceva decât să defăimeze școala, cadrele didactice și colegii propriului copil. Protecția copilului ar trebui sesizată pentru că forțează copilul să filmeze / înregistreze în timpul orelor și să provoace continuu. Copilul este afectat emoțional și abuzat de către părinți.
Bună ziua. Ieri, doamna care a făcut pe victima la dumneavoastră a manifestat o violență fizică asupra cadrului didactic pe care îl denigrează în incinta instituției școlare. A fost chemată poliția. Vă rog să cercetați și să prezentați situația așa cum este, nu cum vă este prezentată.