Turbulențele grave înregistrate recent, în timpul unui zbor care venea dinspre Singapore i-au pus pe gânduri atât pe specialiști, cât și pe cei care se pregătesc să zboare cu avionul în vacanță. Există posibilitatea ca aceste fenomene extreme să devină mai dese? Cauzele turbulențelor atmosferice.
„Avem de-a face cu turbulențe cam la fiecare zbor cu avionul, numai că de obicei ele sunt de o intensitate relativ mică și nu provoacă disconfort, mai ales dacă se iau măsurile necesare, adică pasagerii stau cu centurile legate. Atunci, evident că se pot evita multe probleme.
Acești doi factori creează instabilitate pe coloana verticală de aer și cu cât avem o cantitate mai mare de căldură și de vapori de apă, cu atât instabilitatea e mai mare, iar schimbarea climei asta face”, explică fenomenul climatologul Roxana Bojariu.
Cauzele turbulențelor: Cele legate de furtuni pot fi relativ ușor evitate
Mai aflăm de la climatolog că turbulențele pot fi și ele de mai multe tipuri. De obicei, cele legate de furtuni pot fi relativ ușor evitate, pentru că norii îți semnalează prezența posibilă a acestor turbulențe. Sunt însă și cazuri când nu poți să te bazezi pe repere vizuale. „E vorba de așa-numitele turbulențe în aer senin. Adică fie ai furtuna la depărtare, dar ea antrenează la distanțe mult mai mari masele de aer şi, atunci, chiar dacă e la depărtare, poți să simți efectele, chiar dacă până acum nu te gândeai că le poți simți. Și atunci evident că ai probleme cu avionul, cu stabilitatea avionului.
Dar chiar mai mult de atât pot să fie așa-numitele turbulențe în aer senin, în care chiar nu ai niciun reper, nici măcar furtuni depărtate. Acolo ai mase de aer care se ciocnesc și au caracteristici diferite, temperaturi diferite. Și iar ne întoarcem la încălzirea globală care ridică temperaturile destul de mult, e adevărat că nu uniform.
Atunci la contactul între temperaturi foarte ridicate și temperaturi mai scăzute, iar ai turbulențe foarte puternice”, a explicat climatologul la Antena 3 CNN.
Conform pilotilor, turbulentele sunt cauzate de curentii de aer, precum si de interactiunea avionului cu acesti curenti. Ele au loc chiar si atunci cand nu exista nici o conditie meteorologica deosebita, cerul este senin iar vantul nu bate cu putere. Aceste turbulente sunt frecvente, naturale si isi gasesc corespondenta chiar si atunci cand calatorim cu o ambarcatiune sau cu masina pe sosea, pentru ca legile fizicii sunt prezente peste tot.
Cauzele turbulențelor. Există trei tipuri de turbulențe
Piloții experimentați înțeleg cauzele turbulențelor și cunosc toate modurile prin care le pot evita. De exemplu, unele dintre aceste fenomene se pot repeta de nenumarate ori pe parcursul unui simplu zbor si de foarte multe ori pe parcursul unei zile. Diferite ca intensitate, ele sunt evitate cu succes sau depășite fără probleme. Oricât ar fi de neplăcute, ele nu se soldează de obicei cu accidente aviatice.
Piloții, companiile și controlorii de trafic știu că turbulențele sunt de 3 tipuri. În primul rând, turbulențele ușoare: pentru cei ce se tem de zborul cu avionul, chiar si aceste turbulențe pot da emoții. Pentru piloți însă, acestea nu sunt mai complicate decât una din frecventele gropi de pe șosea sau denivelări ale asfaltului. Sunt foarte ușor de gestionat, evitat și depășit, potrivit eximtur.ro.
Urmează turbulențele moderate: chiar și călătorii experimentați pot avea câteva strângeri de inima atunci când avionul întră intr-o zona de turbulențe moderate. Uneori acestea pot dura câteva minute și au loc atunci când curenții de aer și condițiile meteo nefavorabile par a-și fi unit forțele pe o scurtă porțiune de drum. Pentru piloți aceste turbulențe sunt destul de rare, și însumează câteva ore din bagajul de zeci de mii de ore de zbor pe care îl au toți la activ.
Este posibil că avionul să piardă câțiva metri în altitudine (5 – 6), dar piloții știu că nu este nevoie de măsuri suplimentare de siguranță pentru a duce avionul la destinație, făcându-le față fără nici un fel de probleme. Al treilea tip îl reprezintă turbulențele severe. Acestea sunt, potrivit specialiștilor, fenomene extrem de rare (conform statisticilor, piloții le experimentează 10 minute la fiecare 10.000 de ore de zbor). Avionul poate pierde în jur de 30 de metri în altitudine, dar piloții nu consideră că aceste turbulențe sunt periculoase și nici nu au consecințe atât de negative cum își imaginează unii călători sensibili – în nici un caz nu se pierd sute sau mii de metri în altitudine. Conform statisticilor, aceia dintre noi care merg cu avionul o dată – de două ori pe an în vacanță nu vom fi martori niciodată la astfel de fenomene.
Ce s-a întâmplat la zborul Singapore Airlines
Un pasager a murit și alții au fost răniți, recent, din cauza unor turbulențe atipice, care au afectat zborul Singapore Airlines. Un „incident” care a alarmat lumea științifică, dilema fiind legată de ce a cauzat turbulențele severe.
Compania Singapore Airlines și-a cerut scuze. Însuși preşedintele Consiliului de Adminsitratie a anunțat că pasagerii și familiile lor vor fi susținute, sub orice formă. Presa vorbește despre despăgubiri financiare, pentru toți pasagerii. Experții spun că astfel de decese sunt rare, chiar dacă cercetătorii avertizează că schimbările climatice ar putea cauza incidente mai extreme de turbulențe, potrivit nbcnews. Din 2009, a declarat Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor, SUA nu a avut niciun deces cauzat de turbulențe la bordul avioanelor comerciale mari, cum ar fi aeronava Boeing care a întâmpinat turbulențe extreme bruște peste râul Irrawaddy din Myanmar, la 37.000 de picioare.
Aeronava a coborât aproape 2 mii de metri, din cauza turbulențelor deosebit de violente. Mulți pasageri sunt atât de traumatizați, încât spun că nu știu daca se încumetă să mai zboare vreodată.
Potrivit statisticilor, mai mult de o treime din incidentele aviatice – care duc la rănirea pasagerilor, dar nu la avarierea averonavelor – sunt provocate de turbulențe. Singapore Airlines este considerată o companie extrem de sigură și, în ultimii ani, nu a înregistrat incidente majore.
Cauza turbulenței, în curs de investigare
„Adesea, pentru așa ceva, este doar locul greșit, momentul greșit”, a spus Cornman, care studiază mișcările la scară mică ale atmosferei care ar putea pune în pericol aeronavele. Din milioane și milioane de zboruri, turbulențele au cauzat 185 de răni grave din 2009 până în 2023, ultimul an cu date disponibile public, potrivit Comitetului Național pentru Siguranța Transporturilor.
Agenția, care solicită companiilor aeriene să raporteze rănile și decesele, clasifică o rănire gravă ca oricare îngrijire care necesită mai mult de două zile de spitalizare; implică orice organ intern; sau duce la fracturi osoase, arsuri de gradul doi sau trei, hemoragii severe sau leziuni ale nervilor, mușchilor sau tendonului. „Orice lucru care ar putea provoca o moarte la sol poate provoca cu siguranță în interiorul unui tub de aluminiu la 35.000 de picioare”, a spus el, adăugând că pasagerii cu centuri de siguranță ar trebui să se simtă în continuare în siguranță pe cer. destul de puternic. Nu se vor destrăma sau nu vor ieși din cer din cauza turbulențelor”, a spus Cornman.
„Aceste avioane mari de transport sunt construite„Într-o secundă, mergi lin”, a spus Nelson. „Următorul, pasagerii, echipajul și cărucioarele neasigurate sau alte articole sunt aruncate în jurul cabinei”. Nelson și un grup de cercetători spun că astfel de incidente de turbulență în aer liber – care este dificil de prognozat și evitat deoarece nu este asociat cu furtunile – sunt în creștere din cauza schimbărilor climatice.
Citiți și: Apariție impresionantă în Golful din Trieste. Cel mai mare portavion din lume /VIDEO