România se pregătește să facă pasul următor, adică trecerea la cărți de identitate electronice. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a transmis până când se mai eliberează clasicele buletine, așa cum sunt cunoscute de toți românii.
Cărți de identitate electronice și card de sănătate: 2 în 1
Ministerul Afacerilor Interne din România a lansat proiectul pentru noile cărți de identitate electronice, care vor înlocui actualele buletine până cel târziu la data de 3 august 2031.
După această dată, buletinele clasice nu vor mai fi valabile nici în România, nici în alte țări ale Uniunii Europene.
Noile cărți de identitate electronice vor avea dimensiunea unui card bancar și, pe lângă funcția de identificare, vor îndeplini și rolul de card național de sănătate.
“De la data începerii proiectului cărții de identitate electronice (02.08.2021) și până la finalizarea implementării acestuia la nivelul întregii țări, toate cărțile de identitate simple (buletinul) se vor emite cu termen maxim de valabilitate 03.08.2031.
Acest termen este reglementat de art. 5 al. 1 din REGULAMENTUL (UE) 2019/1157 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 20 iunie 2019 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație”, se arată în comunicatul emis de MAI.
Emiterea noilor cărți electronice de identitate, finanțată cu 150 de milioane de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență, va acoperi inițial 5 milioane de documente.
11 servicii publice online care vor fi accesibile prin Cartea electronică de identitate
Potrivit MAI, România s-a angajat prin PNRR să dezvolte 11 servicii publice online care să fie accesibile prin Cartea electronică de identitate:
a) inregistrarea reşedinţei;
b) eliberarea automată a certificatului de domiciliu în România;
c) eliberarea automată a certificatului de domicilii anterioare în România;
d) schimbarea adresei de domiciliu;
e) primirea cererilor pentru modificarca/corectarea datelor personale;
f) transmiterea și primirea acordurilor specifice (ex, acordul de consimțământ pentru luarea in spațiu);
g) verificarea valabilități documentelor de identitate,
h) verificarea datelor personale inclusiv istoricul datelor stocate in Registrul național de evidență a persoanelor;
i) programarea online (pentru consumarea diverselor servicii);
j) reînnoirea certificatului digital de autentificare/semnătură electronică avansată,
k) dematerializarea cărții electronice de identitate (crearea unui act digital care să poată fi prezentat cu un dispozitiv mobil).
CITEȘTE ȘI – Mircea Geoană, despre teama de a fi furat la vot: “Treaba asta mă înfurie în mod cumplit”