Festivalul Internațional de Film de la Cannes se apropie de final: pe 25 mai se va decerna mult-râvnitul trofeu Palme d’or. Regizorul român Emanuel Pîrvu se află cu filmul Trei kilometri până la capătul lumii, în competiție la trofeu.
Filmul Trei kilometri până la capătul lumii, în regia lui Emanuel Pârvu, a avut premiera internațională în Competiția Oficială, vinerea trecută, și a fost foarte bine primit. „Vârful competiției până acum.” aprecia Eric Lavallee pentru ION Cinema SUA. Numeroase publicații din întreaga lume au scris favorabil despre producția românească, printre care: The Guardian, Variety, Le Figaro, CineWeb Brazilia, Cineuropa,
„O dramă impecabil filmată” titrează International Cinephyle Society. „Emanuel Pârvu și-a făcut o intrare impresionantă în Competiția Oficială a celei de-a 77-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes. Trei kilometri până la capătul lumii este o capodoperă. O dramă intensă care ridică problema toleranței în lumea noastră.” A remarcat Stéphanie Lannoy pentru Madamefaitsoncinema.be Belgia.
Filmul îi are în rolurile principale pe Bogdan Dumitrache, Laura Vasiliu, Ciprian Chiujdea (aflat la debut în lungmetraj), Ingrid Micu-Berescu și Valeriu Andriuță, alături de Adrian Titieni, Richard Bovnoczki, Alina Berzunțeanu, Vlad Brumaru și Radu Gabriel.

Trei kilometri până la capătul lumii nu este singurul care a impresionat la Cannes
Scenariul este semnat de Emanuel Pârvu și Miruna Berescu, imaginea îi aparține lui Silviu Stavilă, montajul este realizat de Mircea Olteanu. iar scenografia și costumele au fost create de Bogdan Ionescu. Filmul este produs de Miruna Berescu, prin casa de producție FAMart.
Și alte două producții românești au fost prezentate la Cannes: documentarul ”Nasty”, regizat de Tudor Giurgiu, în secțiunea Proiecții Speciale, din programul oficial, și ”Human Violins: Prelude”, creație a Ioanei Mischie, unul din cele 8 proiecte din noua secțiune a festivalului, „Cannes XR – Immersive”.
Sebastian Stan, actorul american, născut în România, a fost aplaudat timp de 8 minute la Cannes pentru rolul lui Donald Trump, în filmul „The Apprentice”. Pe covorul roșu a fost și actriţa franco-română Anamaria Vartolomei, care s-a regăsit pe afișul a două producții străine, cu rol principal în ”Maria”, film despre viaţa actriţei Maria Schneider și rol secundar în ”Contele de Monte-Cristo”.
Și, nu în ultimul rând, îl amintim pe Mihai Mălaimare Jr., director de imagine al filmului lui Francis Ford Coppola,” Megalopolis”, aflat și el în marea competiție.
Filmul este singura producție românească înscrisă în acest an în competiția pentru Palme d’Or. Alături de regizorul român Emanuel Pârvu, au pășit pe covorul roșu și actorii Bogdan Dumitrache, Valeriu Andriuță, Ciprian Chiujdea și Ingrid Micu-Berescu.
Cannes și sursele de inspirație ale filmului românesc
Al treilea lungmetraj al cineastului, scenaristului și actorului român Emanuel Pârvu a fost proiectat vineri pe marele ecran din Grand Théâtre Lumière, într-o zi în care s-au putut viziona, în aceeași sală, Megalopolis în regia lui Francis Ford Coppola, premiera filmului Kinds of Kindness de Yorgos Lanthimos și Oh, Canada de Paul Schrader. Filmul este co-scris de regizor și de Miruna Berescu, cea din urmă fiind și producătoarea tuturor celor trei lungmetraje realizate până acum de Pârvu prin asociația FAMart. „Trei kilometri până la capătul lumii” este unul din puţinele lungmetraje cu tematică LGBTQ realizate în România. Emanuel Pârvu a spus pentru Cinemagia, că filmul său are două surse reale de inspiraţie. Prima ar fi un băiat gay din Delta Dunării pe care regizorul l-a cunoscut în anii ’90, iar a doua este mult-mediatizatul caz de viol de la Vaslui din 2015, care a dus la o condamnare cumulată de 54 de ani de închisoare pentru cei şapte făptaşi.
De asemenea, regizorul declarat la conferința de presă de la Cannes, în ceea ce privește subiectul filmului, că poate vedea progrese în societatea românească cu privire la acceptarea comunității LGBTQ, dar că încă nu am ajuns la nivelul Europei de Vest. Filmul e despre iubire, despre un băiat din Delta Dunării care nu primește sprijinul familiei sale, într-un moment cheie al vieții lui. Acțiunea a fost filmată în unele dintre cele mai impresionante locuri din țară – Delta, Dunavățu De Sus și Sfântu Gheorghe, în zona unde are loc festivalul de film „Anonimul”.

Premieră românească: „Un mare mulțumesc tuturor celor implicați”
Precum în precedentele sale două lungmetraje, Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor și Mikado/Marocco în care se concentrează pe drame de familie și tineri adolescenți încercați (care vin din orfelinate și, respectiv, cărora nu li se permite să ia decizii pentru ei înșiși), în Trei kilometri până la capătul lumii este ilustrată povestea lui Adi (Ciprian Chiujdea), un băiat de 17 ani, care este bătut în satul izolat din Delta Dunării unde stă peste vară pentru că este prins sărutându-se cu „un turist” venit din București. Tatăl său (Bogdan Dumitrache) depune o plângere polițistului satului (Valeriu Andriuță), care începe să investigheze ce s-a întâmplat, descoperind curând adevărul, potrivit Cinemagia.
Lungmetrajul – reprezentat pe covorul roșu de producătoarea Miruna Berescu, este singura peliculă românească aflată în Competiția Oficială a festivalului în acest an. Pe covorul roșu, alături de regizor și producător, au fost prezenți Bogdan Dumitrache, Ciprian Chiujdea, Valeriu Andriuță și Ingrid Micu-Berescu.