Pe 9 septembrie, toți elevii din România se întorc oficial la școală pentru începutul unui nou an. Pentru mulți, această zi aduce emoția revederii colegilor și profesorilor, dar pentru alții poate însemna reluarea unui rol de victimă sau de agresor. Părinții trebuie să fie conștienți că bullying-ul este o problemă care poate apărea chiar din prima zi de școală sau chiar mai devreme, în grădiniță.
Cum să recunoști bullying-ul în școală ca părinte și să iei măsuri încă de acasă
Potrivit unui studiu realizat de organizația Salvații Copiii în 60 de grădinițe, în anul școlar 2023-2024, 78% dintre educatori au întâlnit cazuri de bullying la grupa de copii cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani. Acest fenomen se extinde și în ciclul următor al educației, unde copiii care au fost agresori la grădiniță continuă să adopte comportamente similare și la școală, dacă nu se iau măsuri din partea părinților și a profesorilor.
Datele colectate de aceeași organizație prin intermediul unei consultații cu 4.500 de elevi arată că peste 82% din aceștia au fost martori ai unor situații de bullying în școala unde învață. Mai mult, aproximativ 28% dintre ei au asistat cu o frecvență ridicată sau chiar foarte des la astfel de incidente. În plus, aproape trei sferturi din elevi (73%) spun că au văzut situații de bullying în sala de clasă, iar 21% afirmă că acestea se întâmplă destul de frecvent.
Conform Dianei Bălan, un consultant în educație, părinții ar trebui să înceapă construirea unei relații de încredere și comunicare deschisă cu copiii lor, deoarece acestea sunt cele mai importante aspecte în creșterea și educarea lor.
“Primul lucru pe care trebuie să-l faci pentru a-ți ajuta copilul este să creezi un mediu de acasă sigur și plin de iubire, unde se simte confortabil să împărtășească orice problemă sau experiență negativă de la școală. Arată-i că ești deschis la dialog și ascultă-l fără judecată, fiind atent la semnele de anxietate sau stres.”
“Întrebările zilnice despre școala sa, nu doar despre lecții, ci și despre interacțiunile sociale, te pot ajuta să identifici probleme înainte să devină mai grave. Asigurându-te că ești bine informat, poți oferi copilului sprijinul de care are nevoie,” menționează Diana Bălan.
Dezvoltarea empatiei și gestionarea emoțiilor pentru copii
Este responsabilitatea părinților să prevină posibile situații de bullying care pot apărea în școală, încă din primii ani de viață ai copilului. Este crucial ca părinții să ajute la dezvoltarea unei baze emoționale puternice pentru copil, învățându-l să-și înțeleagă și să-și gestioneze emoțiile chiar de acasă. De asemenea, este important ca familia să fie locul unde empatia și respectul pentru ceilalți sunt cultivate.
Prin furnizarea de exemple negative și prin încurajarea implicării pozitive sau a cererii de ajutor de la un adult de încredere, părintele poate pregăti copilul pentru a reacționa corect în fața comportamentelor intimidante și hărțuitoare, indiferent dacă este martor, victimă sau agresor.
“Demonstrează comportamente non-violente și non-agresive în timpul conflictelor și oferă modele de rezolvare a problemelor bazate pe comunicare și colaborare. Implică-te activ în viața socială și educațională a copilului tău, menținând o relație deschisă cu profesorii și ceilalți părinți pentru a fi la curent cu dinamica socială din clasă.”
“Participă la activitățile școlare și fii prezent în comunitatea școlară pentru a forma o rețea de sprijin și observare.” -Diana Balan, organizator ParentED Fest, consultant în educație și specialist în somnul bebelușilor.
Potrivit unui consultant educațional, este crucial să discutați deschis cu copilul dumneavoastră despre bullying și să îi explicați clar ce înseamnă și de ce nu este acceptabil. Ca părinte, trebuie să subliniați importanța respectului și a bunătății față de ceilalți. Dacă observați comportamente de bullying la copilul dumneavoastră, abordați problema într-un mod calm și constructiv, explicând consecințele negative ale acestor acțiuni și îndrumându-l către comportamente pozitive și pline de empatie.
Ce măsuri iau autoritățile pentru a combate bullying-ul în școli
În efortul său de a preveni comportamentele negative în școli, guvernul a adoptat o măsură concretă – instalarea camerelor de supraveghere audio-video în unitățile de învățământ. Această ordonanță, care modifică și completează Legile nr. 198/2023 și nr. 199/2023 privind învățământul preuniversitar și superior, necesită acordul majorității părinților, elevilor majori și angajaților pentru implementare. Scopul acestor schimbări este de a asigura un mediu mai sigur pentru procesul educațional din școli.
În situaţii excepţionale în care riscul de violenţă este crescut în mediul şcolar şi există un număr semnificativ de reclamaţii, autoritatea poate decide să instaleze un sistem audio-video de supraveghere. Cu toate acestea, este important ca persoanele vizate să fie informate în prealabil despre acest lucru.
Atât instalarea, cât și punerea în funcțiune a sistemelor de supraveghere în unitățile școlare preuniversitare sunt decizii care trebuie aprobate de consiliul de administrație, cu acordul directorului și consultarea personalului, pentru o perioadă maximă de 1 an. Sistemele audio-video pot fi amplasate în sălile de clasă, la exteriorul clădirilor, pe holuri, în sala de mese și cea a festivităților, dar nu în vestiare sau grupurile sanitare.