Una din cele mai cunoscute stații de metrou din Capitală și-a schimbat, sâmbătă, 14 octombrie, denumirea. Aceasta este printre primele apărute și cunoscută nu doar de bucureșteni, ci și de cei din provincie.
Este vorba despre stația Timpuri Noi care și-a schimbat denumirea în Octavian Udriște.
Hotărârea privind schimbarea numelui a fost luată de Membrii Consiliului de Administrație al Metrorex, conform informațiilor furnizate de Club Feroviar. Astfel, stația de metrou va fi redenumită „Octavian Udriște”, în onoarea unuia dintre inginerii implicați în construcția primului tronson de metrou.
Schimbarea a iscat un val de nemulțumire a bucureștenilor pe rețelele sociale
Membrii CA al Metrorex au votat recent, la propunerea președintelui Mihai Barbu, în unanimitate schimbarea denumirii stației Timpuri Noi, motivând că numele actual este legat de fosta platformă industrială. Noua denumire propusă fiind Octavian Udriște. Schimbarea a iscat un val de nemulțumire a bucureștenilor pe rețelele sociale și a fost inițiată și o petiție online: „Cerem Ministerului Transportului, conducerii Metrorex S.A., Primăriei Municipiului București să se păstreze numele original al stației de metrou Timpuri Noi, să respecte istoria locului și legătura emoțională pe care cetățenii din zonă o au cu el!”, se specifică în petiția din septembrie a.c.
„Aflu că stația de metrou „Timpuri Noi”, unde coboram frecvent la sfârșitul anilor ’90, se va numi „Octavian Udriște”. Motivul redenumirii, zice Metrorex, e că numele actual al stației e asociat cu o platformă industrială care, ce să zic, nu mai există. Personal, n-am nimic cu domnul Udriște (unul dintre inginerii care s-au ocupat, în 1979, de punerea în funcțiune a primului tronson de metrou din Capitală). Dar nu cred c-ar fi fost deloc o problemă să asociem stația aia de metrou (ca și până acum, în cazul meu) cu numele celei mai importante trupe rock românești din anii ’90 – Timpuri Noi”, scrie Dragoș Vasile pe Facebook.
„Plus că nu se mai cheltuiau bani publici cu redenumirea, cu montat litere noi, care o să coste, ca la Metrorex, cam de 24 de ori mai mult decât fac, în fine, nu compar nimic cu nimic, dar uite că primarul din New York, un tip inteligent, deduc, a decis recent că o piață din oraș poate purta numele altor legende din anii ’80-’90, Beastie Boys. Ce mare șmecherie era să-i aduci pe Artanu și pe Iliescu în fața unei intrări la metrou, să-l pui pe Gâlmeanu să le facă niște poze mișto, apoi să lași un specialist în PR să scrie un comunicat din care să rezulte că s-a modificat doar referința (de la Timpuri Noi – platforma industrială la Timpuri Noi – trupa rock) și că, iată, Metrorex face și chestii cool, nu doar o magistrală de metrou o dată la 9 ani?”.
„Protestez: la timpuri noi, tot Timpuri Noi!”
VICE Romania însă a luat foc: „Cad drone rusești în bălăriile României. Cazul accidentului de la 2 Mai e încă în derulare. Autoritățile vor să bage la teste antidrog elevii. Tragedia de la Crevedia parcă a fost acum o viață. Și ce arde acum, și pentru ce se fac petiții e schimbarea stației Timpuri Noi. Mă rog, ea rămâne la fel, îi spui cum vrei, da’ pe panouri o să apară scris „Octavian Udriște”.
Memoria colectivă a bucureștenilor – și a oamenilor, în general – e însă fragilă și într-un an sau zece vor uita cu totul de unele lucruri. De parcă ar trebui să avem numele legionarilor pe străzi, pentru că oamenii s-au obișnuit cu ele. În fine, logica asta nu duce prea departe”.
Cine este Octavian Udriște
„În afară că e membru USR, Udriște ăla cu ce s-a remarcat la Metrou? Sunt o grămadă de personalități care au stat în zona Timpuri Noi – Lânăriei, doi imi vin acum in minte, Maria Tănase și Romulus Vulpescu, pe Udriște ăla cred că nici vecinii lui nu-l știu toți” – comentează cineva la postarea jurnalistului Valentin Gros, care a lansat un fel de vox pop pe Facebook: „Au schimbat denumirile stațiilor de metrou Semănătoarea, IMGB, Timpuri Noi (care putea fi numită Lemaitre) ca să uităm că am avut industrie autohtonă?”.
Se spune că Udriște a iubit trenurile încă de când era mic și încă de atunci știa ce profesie o să aibă: Octavian Udriște este singurul feroviar în viață, din cei cinci ingineri aleși de Nicolae Ceaușescu să construiască metroul bucureștean, Și iată că acum stația „Timpuri Noi” de la metroul bucureștean își va schimba numele și îl va purta pe al lui.
Așa au decis Membrii Consiliului de Administrație al Metrorex, conform Club Feroviar. În curând, stația va purta numele Octavian Udriște, unul dintre inginerii care au făurit primul tronson de metrou. „Urmează stația Octavian Udriște, cu peronul pe partea dreaptă” va fi anunțul pe care îl vor auzi în curând persoanele care folosesc magistralele 1 și 3 ale metroului din Capitală.
Membrii CA al Metrorex au votat, la propunerea președintelui Mihai Barbu, în unanimitate schimbarea denumirii stației, motivând că numele actual este legat de fosta platformă industrială, care a fost demolată între timp, făcând loc unui proiect imobiliar.
În 2009, Metrorex a decis să schimbe numele a opt stații: Semănătoarea, Armata Poporului, Industriilor, Depoul IMGB, IMGB, Laromet, Policolor și Linia de Centură, acestea devenind Petrache Poenaru, Lujerului, Preciziei, Berceni, Dimitrie Leonida, Laminorului, Nicolae Teclu și Anghel Saligny.
Octavian Udriște – printre cei care au semnat în 1979 punerea în funcțiune a primului tronson de metrou bucureștean
Octavian Udriște se numără printre cei care au semnat în 1979 punerea în funcțiune a primului tronson de metrou, care pornea chiar de la Timpuri Noi și se termina atunci la stația Semnătoarea, redenumită între timp Petrache Poenaru. El a fost numit umit ulterior director tehnic şi director general al Metroului, funcție deținută în perioada 1985-1996.
Udriște s-a născut la 18 aprilie 1935 la Timișoara. A absolvit Institutul de Căi Ferate București, Facultatea de Mecanică – Secția Locomotive în 1958. În 1996 a fost director al Institutului de Cercetări în Transporturi INCERTRANS și în perioada 1997-2005 a condus Departamentul de Transporturi la Siemens România.
Udriște a contribuit la redeschiderea căii ferate Dorneşti-Putna, circulaţia pe această rută fiind reluată în data de 15 august 2018. Între 1994 și 1996 a fost directorul general al Metrorex. Din 2007, este președinte onorific Club Feroviar.